Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb solcelleanlæg fra egen virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Sagen er den, at jeg har købt en solcelleanlæg for en uge siden.
Jeg vil gerne have god aftale med energinet som kræver at jeg har en aftale om ikke at købe solcelleanlægget af virksomheden hvis jeg ikke får aftalen med energinet, altså en købsbetinget aftale.

Kan jeg rent lovmæssigt købe solcelleanlægget i min virksomhed og sælge det videre til mig selv under de forudsætninger? Anlægget er købt for ca 20.000.
Udgiften bliver så i første omgang i min virksomhed som vareindkøb.
Dertil laver jeg en købsbetinget aftale til mig selv som privatperson.
Sender ansøgningen med købsbetingelsen.
Går den igennem er jeg så tvunget til at købe anlægget af min virksomhed.

Min virksomhed beskæftiger sig normalt med elektronik og rep/udvikling af elektronik, så solceller vil passe fint under det.

Problematikken er at jeg har købt solcellerne hos en virksomhed som er momsregistreret osv. Men virksomheden har ikke lavet en købsbetinget aftale med mig og derfor har jeg ikke rettighed til at ansøge hos energinet gennem den pulje der. I det store hele er det ikke den store gevinst for mig, men da det alligevel ikke ser ud til at den solcellepulje der er lagt ud til 2015 bliver fyldt op og der altså ikke er kamp om ansøgningerne, så kan jeg jo lige så godt få ansøgt.

Kan det lade sig gøre eller er der noget jeg misser?

På forhånd tak

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Bump
Ingen der ved om der er en lovmæssig barriere ved det her? Er det fint for mig i min virksomhed at opkøbe og sælge solpaneler, selvom det ikke var hovedhvervet?
Umiddelbart ser jeg intet galt i dette, men jeg gider simpelthen ikke gøre noget galt, så hellere undvære.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ville ha revisor ind over - men umiddelbart er det jo ikke fint at virksomheden køber noget du skal bruge privat - omvendt hvis den omg sælger det til dig og jo sælger med moms så der hverken trækkes moms eller udgift fra eller noget som helst andet i virksomheden, og det er en personlig virksomhed, så tror jeg ikke selv branchebetegnelsen er en alvorlig hindring

Det vigtige er, at der ikke i firmaet trækkes moms eller nogen som helst udgift fra andet end i få minutter fra køb til salg til dig selv. Jeg kan slet ikke tage stilling til det med støtte til solceller og firma/privat og aftalen delen - jeg ville ofre et spørgsmål til en revisor

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John

Tror ikke at selve støtten til solceller spiller den store rolle. De har bare brug for rent dokumenteret, at der foreligger en købsbetingelse gennem ansøgningen. Det jeg ikke forstår er hvorfor? Hvad hvis jeg vil have anlægget uanset jeg får støtten eller ej, og man kan jo bare købe det bagefter selvom man ikke fik støtten.
Alfa omega må det være rent papirarbejde at de ønsker denne købsbetingelse indover, for at man ikke søger støtten og så hopper fra købet eller omvendt sælger tvinger en til at købe uden støtten.

Så kan det fint lade sig gøre rent privat virksomhedsmæssigt at købe og sælge til sig selv og trække moms fra og til osv fuldstændig som foreskrivelserne, så bør der i mine øjne ikke være nogen problematik ved det.

Vh Simon

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)