Det irriterer mig grænseløst, hvordan der sløses med fremsendelse af faktura/kvittering på køb hos webshops rundt omkring. Hver eneste gang der skal laves moms hos os, får jeg en udskrift fra revisoren på manglende bilag. Og det sjove er at det ikke er bilag fra fysiske køb rundt omkring, hvor der jo kunne være en risiko for at kvittering var gået tabt, nej det er i 80-90% af tilfældene fra køb foretaget online. Problemet kan efter min erfaring deles ind i 2 tilfælde Tilfælde 1: Webshops der simpelthen ikke genererer en faktura Det er fra webshops som har følgende struktur i forbindelse med køb: 1: Ordre afgives 2: Ordrebekræftelse sendes på mail. 3: "Pakken er sendt" mailen kommer Og det var det! Jamen forhelvede... hvor er min faktura henne i det her forløb. Få nu sendt den skide faktura også! - Det er grænselæst irriterende at skulle ringe til webshops og bede dem om at sende mig en faktura. Så er der nogen som viderestiller til en kvitteringsside efter køb, og tænker den kunne jeg da bare have printet. Jovist! - men de fleste af de kvitteringsider jeg oplever der står der foreksempel intet CVR nummer på. Tilfælde 2: Fakturaen kan printes fra kundecenter via login Det kan i bare glemme alt om! Det er rigtigt fint at have et kundelogin, hvor man kan gå ind og hente fakturaer, hvis man skulle få brug for dem. Men når man handler ved bare 10-15 steder løbende, og det tager et par minutter at finde koderne frem, logge ind, støve fakturaen op i navigationen og printe den ud, så render det hurtigt op i 20-30 minutter hver måned, brugt på fuldstændigt ligegyldigt muse-klikkeri. Kundecenter skal være til for mig, og ikke så du kan undgå at sætte dit system op til sende mig en faktura. Men det mest forbløffende er, at det ikke kun er små iværksættere, med deres første webshops, som gør det her. Månedligt skal jeg selv logge ind og hente faktura hos eksempelvis Adobe, Microsoft, DBA.dk, Google Adwords, Facebook. De sender dog gerne en mail, hvor de skriver at de netop har hævet X antal kroner, og henviser så til deres kundecenter hvor jeg selv kan downloade fakturaen fra. Det er altså kæmpestore internet pionerer på hver sine områder, som gør det så håbløst, at det faktisk pisser mig totalt af. Så kære webshopejer - send nu for helvede den faktura /Simon |
Du har så evigt ret :-). Jeg sidder også hver måned og logger ind på en lang række sites. I mange tilfælde er jeg desuden nødt til at bruge "Glemt adgangskode"-funktionen, fordi jeg er blevet tildelt et tilfældigt login da jeg handlede - brugeroplysninger, som jeg sjældent gemmer.