Jeg mener så mange steder at ha læst at ûber ikke ses som samkørsel trods alt - og derfor er skattepligtigt- men det vil jo så også betyde fradrag for omkostningerne som jeg ser det - Problemet kan blive kontrol, men det må kunne laves via über som jo ved hvem de betaler og givet vil ha oplysningspligt hvis skat kommer til dem. Det vil også være min opfattelse, at kørsel for über ret klart vil være med indtjening for øje og ikke falde ind under "samkørsel" hvor nogen deler en bil, fordi de skal samme vej. Transport - taxi osv er momsfri aktivitet med alt jeg husker, så det må det vel også falde ind under? her fra politiken - men samme svar fra alle andre med lidt autoritet jeg har set: http://politiken.dk/oekonomi/privatoekonomi/ECE2463727/vil-du-vaere-uber-chauffoer-saa-skal-du-kende-disse-skatteregler/ Citat I en mail til Politiken skriver Skat, at hvis en bilejer modtager et tilskud fra en medkørende til at dække en andel af de »faktiske udgifter til transporten«, udløser det som udgangspunkt ingen beskatning hos bilejeren - og så er det lige meget, hvor mange penge chaufføren får af medpassageren. Men viser det sig, at bilejeren udfører »taxavognmandslignende virksomhed«, er situationen en anden, og kørslen vil da være skattepligtig, da det er med udsigt til at opnå en fortjeneste for sit arbejde. Professor i samfundsvidenskab ved Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet, Bent Greve, er medlem af skatterådet, der sammen med Skat behandler og træffer afgørelser om skattespørgsmål. Og han ved om nogen, hvad det egentlig betyder. »Jeg er ikke i tvivl om, at hvis du som privatperson bliver chauffør for Uber, så skal du betale skat for det, du tjener.«, siger han. »Det ville være noget andet, hvis du eksempelvis kører med din kollega på arbejde, og I deler benzinregningen, så er det ikke skattepligtigt. Men når du direkte går ind i en tjeneste, hvor formålet er at tjene penge på at bringe folk fra A til B, så er det i mit hoved skattepligtig indkomst. Og de honorarer, som Uber modtager (20 procent, red.), skal de selvfølgelig også betale skat af«. Er der en huskeregel, når det handler om deleøkonomitjenester? »Hvis man laver noget, der minder om erhvervsmæssig aktivitet, er det skattepligtig indkomst«. vh John Hannover |
Hej John
Jeg har godt læst den udtale fra Bent Greve, men det er stadig underordnet vil jeg mene. Og han udtrykker også tydeligt at det er hans egen opfattelse "så er det i mit hoved...."
Førend UBER kan anses som skattepligtig indkomst skal regeringen finde ud af hvordan UBER skal behandles. Er det samkørsel eller taxa, hvis det er Taxa så skal UBER-bilerne have fjernet registreringsafgiften og kunne fratrække udgifter til brændstof og slitage på samme måde som Taxa kan.
Og indtil videre er det ikke Taxa, derfor er det en slags samkørsel og derved skattefrit indtil andet er bevist og afprøvet ved en domstol.
Indtil videre lader denne domstol vente på sig, og med rette, da hele UBER - konceptet har en igangværende analyse foretaget af EU-kommissionen. Derfor er der ikke andet at gøre end at vente på en afgørelse derfra.
Vedr. argumentet for samkørsel; "faktiske udgifter", en Lexus RX 450h koster dig 19,50 kr pr. kilometer.
Og mht. "samme vej", hvad så når GoMore-bilejeren kører forbi Nørrebro selvom turen reelt starter fra Amager og herefter kører til Esbjerg. Eller hvad nu hvis turen kun går til Roskilde? Eller hvad med bare lige en tur i IKEA?
Min pointe er at samkørsel ikke er defineret i loven, men at GoMore påstår at deres kørsel takseres som skattefri. Sålænge at definitionen ikke findes klokkeklart så er UBER altså også at taksere som samkørsel.
UBER har naturligvis ikke oplysningspligt medmindre der foreligger en dommerkendelse, det ville svare til at SKAT kan kontakte din bank og bede om kontoudtog. Og det er direkte i strid med lovgivningen.