Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælper / ansat i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. Nov 13
Indlæg ialt: 131
Fra  NTK Trading Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Håber at en herinde kan hjælpe mig.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som driver en webshop. Denne vil jeg dog lukke ned, for at koncentrere mig om et nyt projekt.

Til det nye projekt skal jeg måske, have en til at hjælpe med nogle opgaver.

kan jeg lave en aftale med denne person, om at han får et beløb pr. udført opgave og så er det det?

Hvad vil det koste mig, udover det aftalte beløb? Her tænker jeg ATP og hvad der evt. ellers kommer til.

på forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Nicolai

Indehaver af Varde Tv & IT Service

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis det han skal udføre er lønmodtager arbejde - så skal han ha løn og indberetning af A skat og dermed ATP , feriepenge os.

Hvis han kan ses som freelance - og det er arbejdet som afgør det - så kan du betale honorar som du så skal indberette som bidragspligtig b- indkomst uden APT og ferie penge-  Igen skal du være sikker på det ikke kan ses som lønmodtager arbejde - for betaler han så ikke skatten der opkræves, så kan du hænge på den

Endeligt kunne han være selvstændig og fakturere med moms evt. men jeg synes ikke lige det lyder som det her

læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html som forklarer forskelle der som nævnt ikke er noget med hvad man aftaler,, men om hvad arbejdet udgør.

Iøvrigt er ATP i sig selv næppe et beløbsproblem - snarere feriepenge og fratrædelse - MEN det kan du jo normalt regne med ellers ligger oven i prisen - så uden feriepenge og APT osv skal du måske af med 280 kr i timen og som ansat med de ting- kun med 200 kr i timen og så koster begge dele jo dig det samme. 

Selve indberetningen via f.eks. danløn eller dataløn er let

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Nov 13
Indlæg ialt: 131
Fra  NTK Trading Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Som altid, gode brugbare svar fra dig John.

Jeg kan dog ikke helt gennemskue, om det i dette tilfælde vil være lønmodtager forhold eller ej.

Særligt i opstarts fasen, kan jeg ikke garantere ham hvor tit der er brug for ham. Så det vil måske være 1-5 gange om måneden og måske mere endnu. Derudover har han fast arbejde i et andet firma, som laver noget helt andet, og i det firma er han almindelig lønmodtager.

Indehaver af Varde Tv & IT Service

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

man kan som sagtens være lønmodtager i mange firmaer samtidigt og også ha sporadisk arbejde som timelønnet lønmodtager - så det er den sikre vej for dig - men du kan sikkert også klare den med honorar indberetning som bidragspligtig b-indkomst for ham - mon ikke han betaler sin skat når den opkræves - men den helt sikre vej, er nok som timelønnet og så bruge danløn som er let nok - men som sagt - honorar tror jeg ikke du kommer galt af sted med så længe han er med på det og ordentlig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Nov 13
Indlæg ialt: 131
Fra  NTK Trading Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Så hvis han er med på den, så som honorar modtager.

Så betaler han selv skat af det beløb vi aftaler pr. opgave og jeg skal så stadig betale ATP og feriepenge?

Indehaver af Varde Tv & IT Service

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Thaysen Køhler:

Så hvis han er med på den, så som honorar modtager.

Så betaler han selv skat af det beløb vi aftaler pr. opgave og jeg skal så stadig betale ATP og feriepenge?

nej ATP/feriepenge hvis det er lønmodager timeløn - og du skal tilbageholde skat.

Honorar = uden ATP osv og du skal indberette beløbet du betaler ham til skat som bidragspligtig b-  indkomst - og han skal selv betale skatten ved opkrævning

Er han CPR er der ingen mulighed for andet skatteindberetning enten b-skat eller A skat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Thaysen Køhler:
kan jeg lave en aftale med denne person, om at han får et beløb pr. udført opgave og så er det det?

Så er det en Vikar du skal hyre ind til du har lidt mere fast arbejde du kan tilbyde. Så slipper du også for meget af papir bøvlet.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolai

Det nemmeste for dig ville være at lave et samarbejde med ham på konsulentbasis. Så skal han bare skrive dig en faktura for udført arbejde, som du betaler. Han må tjene op til 50.000 kr på et år, før han behøver et CVR nr. Hvis arbejdet overstiger de 50.000, kan han anskaffe sig et CVR nr. Det eneste, det kræver for ham er, at han laver momsregnskab 4 gange om året og et mindre årsregnskab en gang om året. Og så skal han lægge penge fra til skat ifølge de tal, der opgives på den udvidede selvangivelse. Det er ikke besværligt.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 16. Sep 15
Indlæg ialt: 1
Fra  BESTEMT ApS Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolai,

Jeg har en start-up (www.bestemt.dk) hvor jeg er eneste ansatte indtil videre. Jeg har stor glæde af studentermedarbejdere, der i gennemsnit må arbejde 8 timer ugentligt. 

Så slipper du for papirarbejdet, og det er min erfaring at du får nogle kompetente medarbejder der samtidig får noget at føje til deres CV.

Mvh/Jesper

Fra Viborg
Tilmeldt 19. Nov 14
Indlæg ialt: 58
Fra  Viborg Løn & HR - Dataløn og VISMA PARTNER Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Nicolai,

afhængig af omfanget vil jeg anbefale, at du kører vedkommende som timelønnet ansat.

De sociale omkostninger udgør ca. 18 % uden for overenskomst, hvor eventuelt fravær er taget ud.

Se mit ekspertblogindlæg http://viborgloen.dk/blog/personaleomkostninger-historien-om-de-130-kr-som-bliver-til-280-kr/

Vi hjælper dig med en ansættelseskontrakt, der koster 1,250 kr. og prisen for Dataløn er 20 pr. lønseddel + serviceabonnement.

Du er velkommen til at drøfte videre med os på tlf. 87270100.

Med venlig hislen

Magne

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)