Vi udsender nyhedsbreve om nyheder inden for klassisk musik på CD, DVD og BluRay. Vi har 756 abonnenter (alt for få, men derom en anden god gang). Åbningsprocenten ligger omkring 50 og klikraten på ca. 15%.
Nyhedsbrevene udløser kun få ordrer i webshoppen, men har givetvis også en afsmittende effekt i vores fysiske butik, hvilket vi jo ikke kan måle.
Nyhederne er udvalgt ud fra husets samlede erfaring for hvad der sælger (i butikken) og varerne fejler derfor ikke noget. Da vi dertil nu har gjort gratis forsendelse permanent, fejler priserne bestemt heller ikke noget.
For det første tror jeg det er ret generelt, at det er svært at sælge noget via et nyhedsbrev. Når folk tjekker deres indbakke, så har de som regel hovedet fuld af andre ting - så man skal virkelig gøre noget spetakulært for at få deres opmærksomhed.
Og derfor kunne I med fordel prøve at arrangere nyhedsbrevet lidt anderledes:
- Den første sektion med indledningstekst og hjælp til at dele via de sociale medier er jo ikke det vigtigeste. Ryk det ned - gerne ned i bunden.
- Istedet burde I lave en sektion, som virkelig signalere, at dether er en godt tilbud, som man virkelig er heldig at få via dette nyhedsbrev. De forskellige sektioner med cd'er virker ikke rigtigt som tilbud, men mere som et udvalg af jeres katalog. Prøv at lave et tilbud med et stort billede og store bogstaver, så det er helt tydeligt.
Hvad gør vi galt, eller måske: hvad er det vi ikke gør?
Har du brugt de forslag der kom sidst hvor du var på banen - prøv lige at ridse dem op her så der er noget at starte fra - og så der er mulighed for at se om du har lænet dig op af de gode råd
Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.
- Den første sektion med indledningstekst og hjælp til at dele via de sociale medier er jo ikke det vigtigeste. Ryk det ned - gerne ned i bunden.
Scrollhjulet er jo opfundet. Nå, men point taken
- Istedet burde I lave en sektion, som virkelig signalere, at det her er en godt tilbud, som man virkelig er heldig at få via dette nyhedsbrev. De forskellige sektioner med cd'er virker ikke rigtigt som tilbud, men mere som et udvalg af jeres katalog. Prøv at lave et tilbud med et stort billede og store bogstaver, så det er helt tydeligt.
Jamen det ER et udvalg af vort katalog. Vi kalder det et nyhedsbrev fordi det orienterer om nye udgivelser. Vi påstår ingen steder, at de nævnte varer er tilbud. Alene det faktum at vi nu har indført gratis forsendelse, at vist branchens bedste tilbud i flere år, så vi finder ingen grund til at give yderligere rabat på kurante varer.
Hvad gør vi galt, eller måske: hvad er det vi ikke gør?
Har du brugt de forslag der kom sidst hvor du var på banen - prøv lige at ridse dem op her så der er noget at starte fra - og så der er mulighed for at se om du har lænet dig op af de gode råd
Jeg har gennemlæst den gamle tråd, som jeg nok burde have sluttet pænt af med (endnu en gang) at takke for de fremkomne forslag.
Det blev bl.a. foreslået at jeg skulle undersøge hvem vore online-kunder er og hvor de bor. Vi registrerer kun navn og emailadresse for dem der tilmelder sig og Google Analytics kan jeg hverken finde hoved eller hale i.
Det konstateres også at nyhedsbrevet smager for meget af »One size fits all« og at vi bør segmentere vore nyhedsbreve. Det har jeg (som redaktør og webmaster) sandelig også meget lyst til, men vi har simpelthen ikke ressourcerne (= tiden) til det. Inden en vare kommer i nyhedsbrevet, ligger der jo en del arbejde forud. Jeg har med svar på et tidligere udsendt spørgeskema fået tilbagemeldinger på, at en del gerne vil have segmenterede nyhedsbreve, men det er skrinlagt af nævnte årsag.
Om jeg så har brugt og draget fuld nytte af de svar jeg fik, kan vel diskuteres. Den kedelige kendsgerning er, at der ikke er økonomiske midler til at hyre et bureau til at booste, samt at jeg er pisket til at holde arbejdsindsatsen inden for de nuværende rammer.
Hvis du ikke har tid/ressourcer til et nyhedsbrev, hvorfor så udsende det? Hvorfor ikke fokusere kræfter der, hvor du har tid og ressourcer. Når du har trimmet virksomheden efter den metod, kan du gå til nyhedsbrevet igen.
Har i overvejer at tage et kursus i nyhedsbrevet udsendelse?
Jeg har været på kursus, men jeg kunne ikke bruge det til noget. Alt for smart med en masse svulstigheder og kun egnet til at sælge serviceydelser, hvor fortjenesten er 100%.
Hvis du ikke har tid/ressourcer til et nyhedsbrev, hvorfor så udsende det? Hvorfor ikke fokusere kræfter der, hvor du har tid og ressourcer. Når du har trimmet virksomheden efter den metode, kan du gå til nyhedsbrevet igen.
Jeg/vi bruger i forvejen 150% af ressourcerne på den daglige drift. Der er ikke mere at gi' af.
Vi udsender nyhedsbreve for at sælge varer, hvad ellers? Hvis ellers de nuværende abonnenter var flinke til at dele, ville det også medvirke til at udbrede kendskabet til vores eksistens, men det er der desværre ikke mange der gør, på trods af venlige opfordringer til at gøre det.