Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for underskud ved lukning af virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allesammen

Jeg er blevet nødt til, at lukke min virksomhed, der desværre har et underskud/minus på kassekreditten på -90.000 kr.

er det muligt, at få fradrag for dem?

Virksomheden er et ApS, hvor jeg indskød 165.000 kr. i 2013 kan jeg få fradrag for indskuddet?

Håber i kan hjælpe!

Vh

Niklas

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke nogen skatteekspert, men når der er tale om et ApS, så ligger tabet i firmaet - og du kan ikke trække noget fra.

Pointen med et ApS er jo netop, at holde personlig økonomi fra virksomhedsøkonomi.

Dit indkskud er nok desværre tabt, med mindre du kan nå i sidste øjeblik at rette op på skuden? Har du nogen aktiver af nogensomhelst art? (noget du kan sælge videre?)

Jeg håber alt det bedste for dig Smile

Mvh David

-

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad mig forklare det på en anden måde:

Du har brugt 165.000 på 'aktier' i et firma. Men firmaet duede ikke. Og du kan ikke få fradrag for tab af din investering - fordi, sådan fungerer det bare ikke; lissom du kan ikke få refunderet en lottokupon, hvis den ikke gav gevinst.

Men jeg har ondt på dine vejne. Op at stå igen Smile

Mvh David

-

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske en af grundene til Amino ikke fungere perfekt er at nogen gang på gang svarer - uden at ane en flyvende fis om det de svarer på og klarer sig med en venlig smiley (jvnf brok over Amino David - den slags her er jo nok så skadeligt som det du brokker over - kunne jo koste en mand op mod 40-50.000 kr)

davidchristensen:

Jeg er ikke nogen skatteekspert, men når der er tale om et ApS, så ligger tabet i firmaet - og du kan ikke trække noget fra.

Pointen med et ApS er jo netop, at holde personlig økonomi fra virksomhedsøkonomi.

Dit indkskud er nok desværre tabt

Jeg håber alt det bedste for dig Smile

Trådstarter spørger:

niklaslinnebjerg:

Jeg er blevet nødt til, at lukke min virksomhed, der desværre har et underskud/minus på kassekreditten på -90.000 kr.

er det muligt, at få fradrag for dem?

Virksomheden er et ApS, hvor jeg indskød 165.000 kr. i 2013 kan jeg få fradrag for indskuddet?

og svaret er, at JA der er fradrag for de 165.000 kr hvis det var indskuds kapitalen i et ApS. Tabt indskudskapital giver fradrag som tab på aktieindkomst til satserne 27/42% og tabet fratrækkes i andre personlige skatter -  Du må checke om de 165.000 var indskudskapital eller består af indskud og evt lån (som så bør omlægges til konvertibelt evt HVIS det kan gøres legalt nu - fat en revisor i så fald)

Så er der måske en risiko for, at du har kautioneret for underskuddet på kassekreditten personligt, men du får i alle fald et fradrag, for de penge du har tabt, ved at stifte og betale kapital i et selskab.

Investering i unoterede aktier (ureguleret marked) giver altid fradrag der kan udnyttes. Tab på "alm" aktier på noteret marked giver fradrag i anden tilsvarende indkomst, så heller ikke der er det som tab på en lottokupon

Du skal så igang med at lukke, og kan her se de tre hovedmetoder der normalt bruges, og se hvilken der er bedst - det kunne være tvangslukning skal provokeres frem, men tag en revisor med ind over beslutningen: http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/lukkeSelskab.html og koncenterer dig om den del er omhandler lukning af selskaber

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

davidchristensen:
Jeg er ikke nogen skatteekspert

Enig. :-)

Der er nu fradrag for tab på anparterne som "aktieindkomst".  Som jeg umiddelbart kan se er Aps stiftet med en kapital på 80.000 kr. De resterende 85.000 kr. må så være et lån der er givet til ApS. Her vil man som udgangspunkt som hovedaktionær ikke have fradrag. Finten er så at man inden firmaet lukkes får dette lån omlagt til en konvertibel obligation. De behandles nemlig på samme måde som anparter. Det vil give et fradrag på 42% af lånet. For at lave en konvertibel obligation er der nogle formelle krav som skal opfyldes. Det  vil typisk koste 8-10.000 kr at få en revisor til at lave papirarbejdet. Måske du kan være heldig at fået et billigere tilbud via agera.dk.

Vedr. mellemværende med banken er det selskabets lån. Udfordringen er her om du selv har stillet kaution eller ej. Som udgangspunkt har du ikke fradrag for tab på kautioner. Hvis du har stillet personlig kaution kan det så være en overvejelse værd om du har mulighed for evt. at låne dit selskab pengene som så brugs til indfrielse af bankens lån. Det vil så kunne indgå i en den konvertible obligation og dermed give lidt fradrag. Evt. kunne den øvelse måske laves i samarbejde med banken, hvis du ikke selv har kapital til at indfri en evt. kaution.

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niklas og andre

Jeg har givet et fuldstændigt forkert råd til dig - har jeg fundet ud af. Det er jeg ked af! Men jeg er glad for, at der er nogle gode mennesker, som har forklaret dine muligheder bedre.

Undskyld.

Mvh David

-

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)