Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nægtelse af momsregistrering

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Sep 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Min svigermor på 68 år er blevet registreret her i landet - hun kommer fra et andet EU-land. Hun taler ikke dansk eller engelsk. Hun har flere flere steder, hvor hun kan gøre rent, men nu har jeg to gange søgt om momsregistrerings på hendes vegne, og begge gange fik hun afslag. Det drejer sig om en enkeltmandsvirksomhed indtil videre, men Skat forlange både lejekontrakt, ansættelseskontrakter osv. At hun ikke taler dansk, er også en årsag til afslaget, for så kan hun ikke have et firma, når hun ikke kan kommunikere med kunder. Vi vil selvfølgelig gerne hjælpe hende, men det må vi ikke, for så skal vi først ansættes i hendes firma.  Vi føler efterhånden, at Skat betragter os som nogle fuskere. Sådan er det ikke. Hun vil bare starte med at gøre ren, til foråret noget havearbejde, og hvis det hele går godt, så udvikler firmaet sig måske og får flere ansatte.

Kan der virkeli passe, at Skat kan nægte hende at blive momsregistreret på de grundlag, jeg har nævnt?

På forhånd tak for svar.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Bralle:
Kan der virkeli passe, at Skat kan nægte hende at blive momsregistreret på de grundlag, jeg har nævnt?

NEJ er det korte svar.

Du blander tingene lidt sammen. Så længe hun kan udfylde de formularer der skal til en registrering, er SKAT ligeglade med hvilket sprog hun taler. Lejekontrakten må være for at fastslå at hun er bosiddende her i Danmark. Jeg er ikke lige klar over hvad det er for en ansættelseskontrakt du mener ?.

Og selvfølgelig må i hjælpe hende med papir arbejdet uden at være ansat hos hende. Men i må selvfølgelig ikke gøre rent for hende uden at være ansat hos hende.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 4. Sep 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg talte med en skrap madamme i telefonen, og hun fortalte altså, at så længe hun ikke taler dansk, kan hun ikke blive momsregistreret. Og at vi på ingen måde måtte hjælpe hende. For mig lyder det altså også helt hen i vejret, men det var, hvad jeg fik at vide. 

Det er en enkeltmandsvirksomhed, men alligevel kræver de kontrakter på de ansatte? Hele forløbet har været under al kritik. Afslag begge gange, men hun må gerne åbne et firma uden momsregistrering.

Hvad kan vi nu gøre, når vi har fået afslag på samme baggrund to gange og alle de der tossede beskeder?

Forresten mente hende fra Skat også, at det virkede underligt, når nu min svigermor er 68 år og så vil åbne firma.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Bralle:
Jeg talte med en skrap madamme i telefonen, og hun fortalte altså, at så længe hun ikke taler dansk, kan hun ikke blive momsregistreret

 

Sikke da noget vrøvl.  Jeg kender andre der har firma uden at kunne dansk - så gad vide hvem det er hun har snakket med? 

Har hun et dansk CPR-nr. kan hun da uden problem starte et enkeltmandsfirma, det skal oprettes online på webreg.     

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Bralle:
Jeg talte med en skrap madamme i telefonen, og hun fortalte altså, at så længe hun ikke taler dansk, kan hun ikke blive momsregistreret. Og at vi på ingen måde måtte hjælpe hende.

 

Sikke da en gang vrøvl - jeg kender da andre der har dansk firma uden at kunne dansk.  Det kræver naturligvis at man har et dansk CPR.nr.     Forstår selt ikke hvorfor du har ringet til SKAT,  Enkeltmandsfirmaer oprettet online på Webreg. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Bralle:

Jeg talte med en skrap madamme i telefonen, og hun fortalte altså, at så længe hun ikke taler dansk, kan hun ikke blive momsregistreret. Og at vi på ingen måde måtte hjælpe hende. For mig lyder det altså også helt hen i vejret, men det var, hvad jeg fik at vide. 

Det er en enkeltmandsvirksomhed, men alligevel kræver de kontrakter på de ansatte? Hele forløbet har været under al kritik. Afslag begge gange, men hun må gerne åbne et firma uden momsregistrering.

Hvad kan vi nu gøre, når vi har fået afslag på samme baggrund to gange og alle de der tossede beskeder?

Forresten mente hende fra Skat også, at det virkede underligt, når nu min svigermor er 68 år og så vil åbne firma.

Som Michael skriver kan i som udgangspunkt ikke nægtes en momsregistrering, sådan tolker jeg i hvert fald ud fra det du beskriver. 

 

Dernæst, selvfølgelig må da hjælpe jeres mor med administrative henveldelser som denne.

 

Skat er som en administrativ myndighed forpligtet af nogle forvaltningsmæssige regler, det betyder blandt andet at I kan forlange en skriftlig begrundelse ved et afslag på ansøgning om momsregistrering. Det synes i skal bede om! 

Skulle der være en lovlig grund til de nægter momsregistrering, så er det nemmere at tage derfra.

Tilmeldt 4. Sep 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder med afslaget her.

Vi fik afslag, fordi vi ikke sendte oplysningerne ind. De skriver, at de mangler disse oplysninger.

Uddybende beskrivelse af virksomhedens aktiviteter, herunder oplysninger om kunder.

Detaljeret budget.

Kopi af alle indgående kontrakter og udarbejdede tilbud.

Oplysninger om cpr. på samtlige ansatte samt kopi af underskrevne ansættelseskontrakter.

Oplysning om samtlige af virksomhedens bankkonti, herunder  dokumentation fra banken for prokuraforhold.

Kopi af underskrevet lejekontrakt på virksomhedens adresse.

Oplysninger/beskrivelse af hvor maskiner oh materiale opbevares.

Jeg forstår slet ikke det med ansættelseskontrakter, når det er en enkeltmandsvirksomhed?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Bralle:

Jeg sidder med afslaget her.

Vi fik afslag, fordi vi ikke sendte oplysningerne ind. De skriver, at de mangler disse oplysninger.

Uddybende beskrivelse af virksomhedens aktiviteter, herunder oplysninger om kunder.

Detaljeret budget.

Kopi af alle indgående kontrakter og udarbejdede tilbud.

Oplysninger om cpr. på samtlige ansatte samt kopi af underskrevne ansættelseskontrakter.

Oplysning om samtlige af virksomhedens bankkonti, herunder  dokumentation fra banken for prokuraforhold.

Kopi af underskrevet lejekontrakt på virksomhedens adresse.

Oplysninger/beskrivelse af hvor maskiner oh materiale opbevares.

Jeg forstår slet ikke det med ansættelseskontrakter, når det er en enkeltmandsvirksomhed?

Det lyder meget som en skrivelse der sendes ud i forbindelse med momsregistrering af udenlandsk virksomhed.

 

Jeg læser måske ikke dit oprindelige indlæg godt nok, men er din mor bare flyttet til DK eller er hun officielt registreret med bopæl her i landet (cpr-nummer og hvad der hører til, ikke bare skattenummer) ?

Tilmeldt 4. Sep 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Min svigermor bor her, hun er registreret her i landet med det gule sygesikringsbevis.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bralle:

Min svigermor bor her, hun er registreret her i landet med det gule sygesikringsbevis.

Okay, jamen så burde det ikke være derfor. Men man kan selvfølgelig ikke udelukke de har krydstjekket ansøgning om momsregistrering med nylige tilflytningers i cpr-registret.

I forhold til selve registreringen, så må skat gerne foretage en kontrol af grundlaget for en momsregistrering og nægte hvis det skønnes at den påtænkte virksomhed ikke lever op til kravene i primært momslovens § 3 om at skulle være en "selvstændig økonomisk virksomhed".

I er nok nød til at sende et brev til skat, da de sjældnet plejer at lade sig overtale mundtlig i en sag om nægtelse af registrering. Det vigtigste i skal have med i brevet er en beskrivelse af hvilke arbejdsopgaver virksomheden skal udføre og dernæst at virksomheden drives for egen risiko og regning hvormed den adskiller sig fra et almindeligt lønmodtager forhold. Derudover er det en god idé at vedlægge en fakturaskabelon eller redegøre for det bogføringsprogram som skal anvendes, da en af de ting som (efter min opfattelse) vægtes højt er at fakturakravene i momsbekendtgørelsen overholdes.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)