Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Civilt søgsmål?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 06
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i en situation hvor jeg er blevet snydt. Politiet er inde over pt. og er i gang med at efterforske sagen.

Alle involverede er Politiet informeret om.

Det drejer sig om et beløb som overstiger 100.000 kr.

Jeg har talt med forskellige advokater og tilbagemeldingen er lidt blandet. Den ene advokat sagde til mig at jeg skulle passe på med at involvere advokater pga. det forholdsvis lille beløb. Da advokatsalærer osv. løber op.

Jeg har fået at vide at hvis ham som har snydt mig bliver dømt skyldig i straffesagen, vil mit krav automatisk blive en del af afgørelsen og jeg vil derfor få rettens ord for mit krav uden et civilt søgsmål. Er der nogen som kan bekræfte dette?

Hvis han ikke bliver tiltalt, da han ikke er medskyldig, vil jeg stadig have et krav på det beløb jeg har betalt ham. Men dette, såfremt han ikke betaler frivilligt, skal ordnes gennem et civilt søgsmål.

Nu er mit spørgsmål. Hvis jeg skal hente dette beløb via civilt søgsmål, hvad kan man forvente at det vil koste og hvis jeg vinder, vil den tabende part så ikke skulle dække mine omkostninger?

Har I øvrigt sikkert også brug for en dygtig advokat, som er til at betale for en almindelig lønmodtager...

på forhånd tak.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår ikke!

DW:
hvis ham som har snydt mig bliver dømt skyldig i straffesagen
DW:
da han ikke er medskyldig,

Dette er modstridende? Vedkommende kan jo ikke straffes, hvis det kan bevises, at han ikke er medskyldig???

Jeg forstår din frustration over sådan en sag, men undskyld min meget hypotetiske tanke - det virker lidt til, at du er ved at gå til i tanker over, hvordan du får dine penge igen - herunder tror jeg lidt, at du direkte søger et svar hos en advokat, hvor sikker advokaten er på at kan vinde din sag. Og alt efter sagens kompleksitet er dette jo svært at besvare.

Du er nød til at lade anklagemyndigheden afslutte straffesagen og se hvad udfaldet bliver, førend du tænker et civilt sagsmål. Hvis anklagede ikke bliver dømt skyldig, eller dømt til at betale dig erstatning, kan du sagtens prøve sagen for de civile domstole. Du vil dog ikke få din modpart dømt efter straffeloven, men kun evt. få tilkendt dit erstatningskrav. 

Salæret til en advokat afhænger jo igen af sagens kompleksitet og medgået tid, og er derfor også svært at give et bud på! Men sager i den størrelsesorden koster nemt ca. 25 - 35 t.kr. - og endnu dyrere, hvis modparten eventuelt anker til Landsretten efter en domsafsigelse.

Det er retten, der afgør om en part skal betale modpartens omkostninger ved en tabt sag, det sker dog oftest at den tabende part tilkendes at betale sagens omkostninger.

En sidste ting, du skal have med i dine overvejelser er modpartens betalingsevne! Du kan jo let bruge mange penge på at få din ret, men hvis modparten ikke kan betale, er du jo ligevidt.

En sandsynlighed er jo også, at modparten frikendes. Så jo, der er en svær ting, det med et søgsmål. 

Men dyb indånding og lad sagen gå sin gang. Det danske retssystem har god tid! :-)     

Tilmeldt 21. Oct 06
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit indlæg blev skrevet lid hurtigt og fremstår derfor lidt rodet.

Jeg ved jo reelt ikke om han er uskyldig eller medskyldig. Det jeg mente var, at jeg har fået at vide at hvis han bliver straffet for dette her, så er jeg bedre stillet da mit erstatningskrav vil indgå i hans strafudmåling (eller hvad man kalder det). Hvis ikke det viser sig at han er medskyldig, vil jeg stadig have et erstatningskrav mod ham, men dette skal afgøres via en civil stævning.

Det er ikke fordi jeg søger en vurdering af min vinderchance. Jeg har al dokumentation og er ret sikker på at min sag er sikker.

Det jeg egentlig efterspørger er, hvad jeg skal forvente at et civilt søgsmål i denne størrelsesorden vil koste at anlægge og om den tabende part ikke skal betale sagsomkostningerne.

Jeg er med på at advokatomkostningerne selvfølgelig afhænger af timeforbruget, men hvis der er nogen der har erfaringer med noget tilsvarende.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

DW:

Nu er mit spørgsmål. Hvis jeg skal hente dette beløb via civilt søgsmål, hvad kan man forvente at det vil koste og hvis jeg vinder, vil den tabende part så ikke skulle dække mine omkostninger?

Det er umuligt at give et præcis tal, da det afhænger af timeforbruget. Men du skal regne med 50-100.000 kr totalt set. Det er nok ikke helt ved siden af.

Hvis du vinder, bliver du tilkendt nogle sagsomkostninger, men de udgør med sikkerhed kun noget af dine totalt omkostninger. Måske 50-70% hvis du er heldig. Dermed må du også påregne, at du har et tab til advokatomkostningerne...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)