Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af IT i enkeltmandsvirksomhed - fra en selv privat

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg mindes engang at have læst, at man sagtens kan købe IT i ens enkeltmandsvirksomhed fra en selv. Jeg arbejder med webudvikling, og jeg har en rimelig dyr stationær, der for nogle år siden blev købt privat, men som i dag stort set kun bliver brugt firmamæssigt (lad os sige 90/10). Det vil derfor være oplagt at sælge den til firmaet.

Men hvordan foregår det? Jeg har nogle spørgsmål:

  • Moms går jeg ud fra, der ikke er noget af. Korrekt?
  • Kan jeg selv sætte værdien af computeren ud fra hvad jeg ville kunne sælge den for?
  • Skal der laves nogen form for dokumentation på handlen?
  • Hvor meget vil kunne trækkes fra i skat? Jeg har før fået at vide af revisorer, at hvis jeg køber nyt IT og lad os sige, det bliver brugt 50 firma / 50 privat, så kan 50% af momsen trækkes fra og resten af beløbet i skat. Når der så ikke er moms her, må det vel betyde, at selvom den bliver brugt en lille smule privat, så kan det hele stadig trækkes fra?

Og eventuelt andet relevant. Jeg takker på forhånd.

Venlig hilsen

Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Bundgaard:

  • 1 Moms går jeg ud fra, der ikke er noget af. Korrekt?
  • 2 Kan jeg selv sætte værdien af computeren ud fra hvad jeg ville kunne sælge den for?
  • 3 Skal der laves nogen form for dokumentation på handlen?
  • 4 Hvor meget vil kunne trækkes fra i skat? Jeg har før fået at vide af revisorer, at hvis jeg køber nyt IT og lad os sige, det bliver brugt 50 firma / 50 privat, så kan 50% af momsen trækkes fra og resten af beløbet i skat. Når der så ikke er moms her, må det vel betyde, at selvom den bliver brugt en lille smule privat, så kan det hele stadig trækkes fra?

1 ja

2 nej - du skal finde noget dokumentation for en tilsvarende og må så absolut ikke lægge den for højt

3 - ja DBA eller andre konkret annnoncer - eller få bud fra en der køber brugt

4 ja - forudsat den tages ind fordi du bestemt skal bruge den i firmaet så må du godt bruge den lidt privat - MEN den dag du lukker, så skal den sælges ud igen - med moms som hoved regel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak John! Det er utroligt så aktiv du er med at hjælpe andre :-)

Mit største issue er ift. at sætte værdien. Det er en knap 3 år gammel selvbygget stationær, der i materialeomkostninger lå omkring 11.000, og som nok ville koste 12-14.000 hvis den skulle købes samlet. Jeg ved udemærket godt, den falder i værdi og vil naturligvis sætte en realistisk pris. Men det er ikke bare liige til at finde andre og sammenligne med. 

Ift. når så jeg har fundet frem til en værdi og sælger den fra mig privat: vil jeg så lave en privat faktura og "sende til firmaet", så der er en kvittering eller hvad man skal sige? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

du bør finde en pris - det er et område skat liv se lidt til med hjemmebygget - er der ikke et IT firma der vil hjælpe dig med en vurdering eller andet - eller du finder noget der minder om og sætter prisen lidt under. Ja en privat faktura som du bruger i regnskabet helt enkelt. Årsagen til at du ikke skal gå for højt er, at skal jo så vil se det som, at du nu henter et uretmæssigt højt fradrag - og ud fra, jo bedre dokumentation, jo mindre risiko for at skat mener noget andet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det. Jeg vil kigge lidt på DBA og se, om jeg kan finde noget, der minder om den.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 351
Fra  Hype Media Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke for at hijacke tråden. Men hvis jeg f.eks. har købt et Apple TV i firmaet, som jeg slet ikke får brugt. Hvordan sælger jeg den så igen? Kan jeg bare lave en faktura på den og sælge til en privat? Jeg videresælger normalvis ikke produkter - så må jeg gerne det?

Synes ikke mit spørgsmål var så relevant at jeg ville starte en helt ny tråd.

Anders Jytzler fra Yugana Ushi damaskus kokkeknive

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

det må du godt - OM du så i det hele taget har haft fradrag for det Apple TV vil jo afhænge af, om det var noget du naturligt skulle bruge i firmaet. F.eks. går den ikke med en Xbox fordi man vil ha kunder skal ha noget at lave i en ventetid osv som generelt udgangspunkt

HVIS det var noget du måtte ha fradrag for, og det er jo første forudsætning, så må du sælge det ja - på faktura med moms til privat. Er det til familie og nær forbindelse og noget fra i år - så bør du kraftigt overveje at bruge helt samme pris og moms som du betalte - er det til ren tredieperson, så må du sælge til det du kan få

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 26. Jun 15
Indlæg ialt: 35
Fra  Freelance Office & IT Assistent Skrevet kl. 06:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Christian Bundgaard:
Mit største issue er ift. at sætte værdien. Det er en knap 3 år gammel selvbygget stationær, der i materialeomkostninger lå omkring 11.000, og som nok ville koste 12-14.000 hvis den skulle købes samlet. Jeg ved udemærket godt, den falder i værdi og vil naturligvis sætte en realistisk pris. Men det er ikke bare liige til at finde andre og sammenligne med.

Hej Christian

Jeg har også købt en 4 år gammel håndsamlet computer for 1.000 kroner mens nypris var på 7.000. Vil nok vurdere din til 2-3.000, lidt an på spec.

Du kan ringe til brugtecomputer.dk og få en tilbud, hvilke jeg gjorte med min pc.

I stedet for kan du evt. sammenligne priserne på hardware ind på dba og ebay og lægge dem sammen

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja et bud på en salgspris idag vil nok være et sted imellem 2-3000 alt efter den konkrete hardware der sidder i maskinen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)