Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krav mod Østrigst firma - Hvordan får man sine penge?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Feb 10
Indlæg ialt: 139
Fra  MTC Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi har en kunde i Østrig som vi har handlet med i over 15 år. 

Kunden har altid betalt til nogenlunde fornuftig tid. De seneste par år er Deres betalinger desværre kommet senere og senere efter de har fået ny Geschäftsführer. 

Vi er derfor for et lille års tid siden gået over til 50% forudbetaling og 50% 14 dage netto.

Dette har kørt fint indtil nu, men nu kunden så over 2 måneder over forfald på den seneste faktura.

Vi sætter pris på kunden og har derfor selvfølgelig rykket for pengene på en pæn måde.

Men nu er beslutningen taget. Kunden har får et ultimatum med udgangen af denne uge. Det bliver meddelt at vi indgiver krav om betaling og hvis kunden i fremtiden vil handle hos os så er det med 100% forudbetaling.

Hvordan får vi så vores penge? Der er selvfølgelig inkassoburoer men jeg har også googlet mig frem til den "Europæisk betalingspåkravsprocedure"


http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=URISERV:l16023


Er der nogen herinde som kender til den Europæisk betalingspåkravsprocedure og har anvendt den?

Så vidt jeg forstår svarer det nogenlunde til fogedretten i DK, hvor jeg så indgiver kravet til retten i den by min kunde bor i. 

Jeg er pt. ikke sikker på hvad som er det mest fornuftige at gøre, så alle gode råd modtages gerne.

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du ringet til kunden og spurgt hvorfor de ikke betaler ?

Er det mange penge det drejer sig om ?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Duffy:
Jeg er pt. ikke sikker på hvad som er det mest fornuftige at gøre, så alle gode råd modtages gerne.

 

Når der er tale om en kunde mindst gennem 15 år burde I udvise noget omtanke frem for fare frem med bål og brand. Start med at tage en snak med kunden, alt tyder jo på at der er noget galt hos kunden. 

Derefter kan du overveje et internationalt firma til inddrivelse af gælden.  http://www.eulerhermes.dk/inkasso/vores-loesninger/medium-companies/Pages/default.aspx   

Alternativt kan du spørge den danske ambassade i Østrig til råds.  

I fremtid bør I måske overveje en eksport en eksportkredit forsikring. Der fiondes en del firmaer der udbyder den type produkt.  Er det dansk producerede vare i sælger kan du bruge Eksportkredit fondet

http://www.eulerhermes.dk/kreditforsikring/Pages/default.aspx

www.ekf.dk

 

 

 

Tilmeldt 11. Feb 10
Indlæg ialt: 139
Fra  MTC Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for links til Ravn. De vil blive checket grundigt.

Vi farer ikke frem med bål og brand. Vi har prøvet den bløde metode med dialog via telefon, mail og besøg. Vi får at vide man pt. har likviditetsproblemer pga. af forsinkede opgaver og lange betalingsbetingelser til kunder.

Jeg tror vi på et tidspunkt nok skal få vores penge, da kunden er en del af en større koncern med midler.

Det er bare principperne i det her. De har mere brug for os som leverandør end vi har for dem som kunde, så man tager sig ikke bare over 2,5 måneders kredit når ens samarbejde går 15 år bagud og man altid har haft god dialog om alt.  

Vi har sågar tilbudt at splitte restbetalingen op i 2-3 afdrag, hvilket man ikke har reageret på.

Jeg vil selvfølge have vores penge, men også vise at vi ikke bare lader stå til længere, så derfor vil jeg fremsende et eller andet der viser at nu finder vi os ikke i mere fra deres side og de bliver nødt til at tage stilling til om de vil betale eller ej indenfor overskuelig fremtid.

Det her er det værste ved at være selvstændig. Betalings moralen hos nogle firmaer. Kæft det er træls, man skal bruge tid og ressourcer på det.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Duffy:
Det her er det værste ved at være selvstændig. Betalings moralen hos nogle firmaer. Kæft det er træls, man skal bruge tid og ressourcer på det.

Tro mig jeg kender skam godt følelses og frustrationen, står selv i samme situation pt. men en tysk kunde der ikke betaler.

 Fik du set linket mht kreditforsikring ? 

Tilmeldt 11. Feb 10
Indlæg ialt: 139
Fra  MTC Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn, har netop checket kreditforsikring.

Det vil vi helt sikkert overveje til nogle af vores fremtidige store maleropgaver i Tyskland.

Tilbage til sagen. Tog chancen og ringede op til bogholderiet i den koncern min kunde er en del af. Det viser at de står for betalingerne for kunden men at direktøren som nu er på ferie ikke har frigivet sidste del af vores faktura.

Har nu fremsendt venlig men bestemt besked til den flinke dame om at betale en af de nærmeste dage.

Så er spørgsmålet bare om man skal gå over 100% forudbetaling eller hvad fremover.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt du fik hul igennem ;-)

Duffy:
Så er spørgsmålet bare om man skal gå over 100% forudbetaling eller hvad fremover.

Ja det vil jeg jo mere at de skal  i en periode - men det kommer jo meget an på situationen. Måske det kunne være en fordel at tage et personligt møde med den nye chef for at afklare fremtidige spilleregler. 

 

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Duffy:
Så er spørgsmålet bare om man skal gå over 100% forudbetaling eller hvad fremover.

Det kommer an på så mange ting - kan du tåle at miste kunden ?  Tjener du godt på de ting kunden køber ?

Fordi det virker til at pengene er rimelig sikre eftersom de er en del af en større koncern, så spørgsmålet er om du ikke skal bare hæve priserne 2-3% så får du ligesom betalt for de kreditter du giver, og hvis du så får betaling til tiden, så har du bare tjent 2-3% ekstra.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Duffy:
Har nu fremsendt venlig men bestemt besked til den flinke dame om at betale en af de nærmeste dage

 

Hvordan gik det, fik du dine penge hjem?

 

Hilsen

Ravn 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)