Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad med momsen skal den afregnes ved "gaver" frem for rabat?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis vi sælger et produkt til 500 kr og giver -20% bliver prisen 400 kr. 

rabatten er så 100 kr. og uden moms 80 kr.

hvis vi i stede giver kunden et produkt til en værdi af 100  

skal vi så afregne momsen af det produkt de får i stedet for en rabat?

det koster kun det halve i "tab" at give dem et produkt frem for at give en rabat.

Er der nogen som har erfaringer med at give produkter frem for rabat, 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

toogtoerfem:

hvis vi sælger et produkt til 500 kr og giver -20% bliver prisen 400 kr. 

rabatten er så 100 kr. og uden moms 80 kr.

hvis vi i stede giver kunden et produkt til en værdi af 100  

skal vi så afregne momsen af det produkt de får i stedet for en rabat?

En gave er omfattet af reglerne om udtagning i momslovens § 5, stk. 1. Så udgangspunktet er du skal betale udtagningsmoms (i praksis salgsmoms) af en vederlagsfri overdragelse (gave).

Men der er en undtagelse i samme paragraf som fritager udtagning af reklameartikler og lign., og reklame er vel lige netop pointen med at du giver en gave væk? Undtagelsen er endvidere betinget af, at gaven du forærer væk ikke må have kostet mere end 100 kr. i indkøb. 

 

Dvs. du sagtens kan give en gave væk uden at skulle betale udtagningsmoms så længe den ikke har kostet dig mere end 100 kr. i indkøb.

Bemærk koster den mere end 100 kr. i indkøb så skal du betale udtagningsmoms af hele gavens værdi.

Bemærk endvidere at hvis du giver 2 gaver til samme kunde på samme tidspunkt, er det den samlede værdi af gaverne der tæller.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Men der er en undtagelse i samme paragraf som fritager udtagning af reklameartikler og lign., og reklame er vel lige netop pointen med at du giver en gave væk? Undtagelsen er endvidere betinget af, at gaven du forærer væk ikke må have kostet mere end 100 kr. i indkøb. 

Jeg er ikke enig i at man bare kan omdøbe en "rabat" til en "gave" for at spare i moms. Begrebsmæssigt er det slet ikke tale om en gave. En gave gives ubetinget. I trådstarters eksempel er gaven og den størrelse betinget af et køb.

De gaver som omtales i momslovens § 5 under begrebet reklameartikler og lign. omfatter typisk ting der er produceret med virksomhedens logo på, i en større mængde og til brug for en ubestemt kreds af modtagere. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Jeg er ikke enig i at man bare kan omdøbe en "rabat" til en "gave" for at spare i moms. Begrebsmæssigt er det slet ikke tale om en gave. En gave gives ubetinget. I trådstarters eksempel er gaven og den størrelse betinget af et køb.

Ja, den er betinget af et køb. Så rent teoretisk kan vi selvfølgelig også starte med at diskutere om der er tale om en tilgift eller en selvstændig levering, jeg hælder nok til selvstændig levering ud fra trådstarters indlæg, men det må komme an på en konkret vurdering.

Hvorvidt en gave (eller hvad man kalder varen) er ubetinget eller ej, har jo i forhold til momsloven kun den betydning, at enten leverer du mod vederlag eller også er leverer du vederlagsfrit!

 

Hvis der er tale om en selvstændig levering og ikke tilgift, så er det umiddelbart en Kuwait Petroleum om igen hvor gaverne ligeledes var betinget af køb, så efter min opfattelse kan jeg stadig ikke se hvad hindringen for trådstarter skulle være i at forære en gave væk. Heller ikke Skat's meddelelse SKM2010.637.SKAT kan jeg heller ikke finde noget grundlag for at ikke kan give en gave til værdi på under 100 kr. uden at skulle udtagningsbeskattes.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
kan jeg heller ikke finde noget grundlag for at ikke kan give en gave til værdi på under 100 kr. uden at skulle udtagningsbeskattes.

Jeg mener ikke at du finder lovhjemmel i momslovens § 5  til generelt at fritage gave på under 100 kr for moms. Som du selv  nævner er det formuleret som "reklameartikler og lign."  For at der skal være tale om en reklameartikel eller noget tilsvarende så skal der logo på og formentlig også være fremstillet i en større mængde. 

Og med ordet " ubetinget" var jeg nu ikke over i momsens nørdede sprog - men mente alene at en gave gives som et udtryk for gavmildhed uden forventning om en modydelse. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan kun lægge til, at jeg ikke kan se gaver givet som rabat betinget af køb, kan betragtes som en gave med fratræk som markedsføringsomkostning umiddelbart.

Der jeg måske ikke hænger helt med (som vanligt) er også:

Hvis der sælges for 500 kr så er moms 100 kr - haleluja. Gives der rabat på 100 kr så sælges der for 400 kr og moms er 80 kr.

Nu gives der ikke rabat, der gives en "gave" som vel ikke ER en rigtig gave men en del af handlen bare.

Så sælges der jo stadigt for 500 kr - hvorved de 100 kr jo er momsbelastet med deres 20 kroner kan man vel sige.

Der bliver vel i princip tale om, at den ene vare sælges for 400 kr og så en anden for 100 kr og begge udløser moms og kunden betaler jo også 500 kr for at få de to varer. Kunden tror kun han har købt den ene vare og fået den anden i rabat, men virkeligheden er vel, at han har betalt 500 kr inkl fulde 100 kr moms for to varer, hverken mere eller mindre?

Nå der er nok noget jeg ikke lige har hængt med i - har vist ikke læst grundigt nok

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Jeg mener ikke at du finder lovhjemmel i momslovens § 5  til generelt at fritage gave på under 100 kr for moms. Som du selv  nævner er det formuleret som "reklameartikler og lign."  For at der skal være tale om en reklameartikel eller noget tilsvarende så skal der logo på og formentlig også være fremstillet i en større mængde. 

Nej, det kan godt være lovhjemlen ikke findes direkte i § 5. Men ej heller er der jo klart defineret der hvad en reklameartikel eller lign. er.

Så jeg vælger at støtte min holdning til SKM2010.637.SKAT omkring den momsmæssige behandling af salgsfremmende ordninger. Og hvis man som i dette tilfælde giver en gave (eller hvad man nu vælger at kalde det) er det vel netop med følgende formål (citat fra punkt 4.1 i SKM2010.637.SKAT) "En tilgift, der fremstår som noget ekstra, og som skal tilskynde køberen til at købe en anden vare eller ydelse, vil i langt de fleste tilfælde være en selvstændig hovedydelse i momsmæssig forstand. Dette skyldes dels, at tilgiften normalt efterspørges som et mål i sig selv og dels, at den primære ydelse normalt vil have samme karakteristika uden tilgiften."

Følgende fremgår det af punkt 4.2; Hvis en tilgift markedsføres som "gratis" eller en "gave", trækker dette i retning af vederlagsfri overdragelse, idet køberen her bibringes en opfattelse af, at tilgiften er vederlagsfri. Hvilket jeg helt klart tolker som om vi nu i hvert fald i momslovens § 5, stk. 1.

Om tilgiften så kan indeholdes i "reklameartikel eller lign." svares der i meddelelsen (SKM2010.637.SKAT) ikke entydigt på. Men der står intet sted om, at det ikke kan. Og ligeledes fremgår det af Kuwait Petro, som der henvises til, heller ikke krav om logo eller tilsvarende på tilgiften.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

nu tror jeg at jeg forstår hvad du mener - men vil trådstarter sælge en ting til 500 kr og fastholde prisen for den ENE ting som 500 kr og så gi en ekstra ting oven i, så tror jeg ikke den går som momsfri gave

Hvis det er for at erstatte rabat på 100 kr - så koster købet dog vel bare stadigt 500 kr - nu for begge ting sammen og så er momsen af 500 kr - for det købte inklusive gaven - er det ikke lettere sådan

Trådstarter vil jo ikke sælge den 500 kr ting for 400 kr og så give en gave oven i?? Kunden skal vel betale alle 500 kr - nu bare for 2 ting i princippet og moms af de 500 kr eller?

Alternativet var pris 500 kr for selve tingen og så 100 kr rabat = 400 kr og moms af 400 kr. i tilfældet rabat.

Nu skal kunden skal vel af med alle 500 kr som udløser moms alle 500 kr - og får så det ønskede + "gaven"

Nå jeg er ikke sikker på jeg hænger med som sagt og tror måske det er lidt for besværligt tænkt i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

nu tror jeg at jeg forstår hvad du mener - men vil trådstarter sælge en ting til 500 kr og fastholde prisen for den ENE ting som 500 kr og så gi en ekstra ting oven i, så tror jeg ikke den går som momsfri gave

Hvorfor ikke? 

Hele begrebet vederlagsfri overdragelse er vel indbegrebet af en gave. Man leverer en vare den ene vej og modtager ingen vederlag den anden vej. Og det er her udtagningsbeskatning kommer ind i billedet.

Spørgsmålet er så i forhold tidligere indlæg om denne "gave" (eller hvad man kalder varen) kan komme ind under undtagelsesbestemmelsen i § 5 om reklameartikler eller lign til maks 100 kr i indkøbt værdi.

Som jeg refererer fra skat's meddelelse på dette område (se tidligere indlæg) så mener jeg at der ikke er nogen problemer hermed!

Cookie - John Hannover:

Hvis det er for at erstatte rabat på 100 kr - så koster købet dog vel bare stadigt 500 kr - nu for begge ting sammen og så er momsen af 500 kr - for det købte inklusive gaven - er det ikke lettere sådan

Ikke fordi jeg ikke kan følge tankegangen, men det ændrer ikke ved problemstillingen ved tilgift. Du kan sagtens give begge varer ved samme levering, men den varer man giver med kan stadig kvalificeres som en selvstændig levering og dermed skulle behandles efter udtagningsreglerne.

Nu vil jeg ikke redegøre for hvornår det er en selvstændig levering og hvornår det ikke er, dertil må du læse meddelelsen fra skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Cookie - John Hannover:

nu tror jeg at jeg forstår hvad du mener - men vil trådstarter sælge en ting til 500 kr og fastholde prisen for den ENE ting som 500 kr og så gi en ekstra ting oven i, så tror jeg ikke den går som momsfri gave

Hvorfor ikke? 

gennemgået af Whiskey og jeg vil mene det skal være regulære reklameartiker med navn og ikke tilgift af tilfældig vare som del af en handel - men HVORFOR spørger jeg bare?- Han tager jo 500 kr for handlen og så er der moms af 500 kr og om han giver EN ting eller TO ting for de 500 kr ændrer vel intet så hvorfor så kompliceret og ikke bare sige - du får den ting til 500 kr og istedet for rabat får du en xx oveni - og så behandle det som salg af de to ting til 500 kr

Momsen bliver ikke anderledes end ved salg til 500 kr og gave oven i hvis du har ret i der ikke skal beregnet moms af gaven - helt samme moms af de 500 kr - vareforbrug bliver ikke anderledes - så hvorfor komplicere? 

Tænk hvis skat- som jeg mener risiko er - siger Det er en gave du giver en forretningforbindelse til 100 kr uden reklame - 0 momsfradrag og kvart udgiftsfradrag - du sælger en ting - og så giver du en helt ren gave.

jeg synes risiko for at det med gave er så let at eliminere bare ved at dele de 500 kr ud på tingen kunden køber og "gaven" og momsen bliver præcis det samme - nemlig moms af 500 kr som så alle giver fradrag

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)