Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jun 15
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ved at lukke min enkeltmandsvirksomhed. Der har ikke været nogen aktiviteter overhovedet i 2015 og der er ligeledes ingen ubetalte regninger eller andre kommende udgifter. Således er balancen på ca. 10.000 kroner, som jeg naturligvis gerne vil have tilbage på min personlige konto. Penge der i sin tid blev skudt ind i selskabet kom ligeledes fra min "private konto". Det er sådan set bare disse resterende 10.000 kroner, som jeg gerne vil have tilbage på min konto. Hvordan foregår dette i forhold til Erhvervsstyrelsen når jeg skal anmelde lukningen?

på forhånd tak:) 

Mvh. Morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

i dette http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/lukkeSelskab.html kan du finde afsnittet om lukke virksomhed

Det med dit indskud kunne gi indtryk af, at du ikke helt har ført korrekt regnskab, for så ville du vide det stod under privat indskud i status og var lige til at hæve igen. Når jeg skriver det, er det fordi du i lukkeblanketten skal svare på visse regnskabstal og i det hele taget have et korrekt regnskab til skat

Du bør checke, at dit regnskab generelt er OK, men så går det hele let

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jun 15
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar John :)

Altså jeg fik i sin tid oprettet en Erhvervskonto tilknyttet CVR-nummeret. Her flyttede jeg så 30.000 fra mine privat tjente midler over. Siden er der så brugt 20.000 kroner på CVR-nummerets aktiviteter, hvorved de sidste 10.000 kroner blot har stået på denne Erhvervskonto. 

Så det vil sige de 30.000 jeg først satte over på denne konto er tjent privat ved siden af selskabet på et andet job og er derfor helt almindelig privat opsparing og beskattet. 

Ved ikke hvad man så kan sige om de 10.000 kroner ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

samme svar faktisk. Du skal ha dit regnskab på plads, og det virker det ikke til at du har. Det vil være ret vigtigt for en let lukning - der skal du bla.a redegøre for lager og aktiver og andet i den nye lukke"blanket"

Du vil fra start ha haft en konto der hedder privat indskud i status. Den har lydt på 30.000 kr så. Modkonto har været bank på 30.000 kr

Så har du brugt 20.000 kr på "ting" og dermed udgifter 20.000 kr og bank står på 10.000 kr.

Privat indskud er stadigt 30.000 kr som du kan hæve til dig selv - men du kan jo aldrig hæve flere kontanter end der er. Det du hæver til dig selv udløser aldrig skat

Det du har købt for de 20.000 kr man så være rene udgifter (abonnement o.l.) men kan også være varer og computer og andet. Det skal du nu købe ud til dig selv igen - eller sælge til 3. mand før du kan lukke. . De penge du får ind der, går jo så i banken, og dermed bliver der flere penge du kan hæve til dig selv og nedbringe det "lån" virksomheden har på 30.000 kr som står som privat indskud.

Jeg synes du skal bruge 500 kr på lige at få checket dit regnskab hos en økonomiperson. Flere tilbyder det til 400 kr for en time og hvis alt er OK klares det let på den tid, og du får overblik over hvad du kan tage ud. Prøv evt http://1264.dk 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jun 15
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke købt nogen materialer eller andet overhovedet. De 20.000 kroner er brugt på freelancere, abonnement og ydelser. Der således intet varelager eller lign. Dvs. der er intet i virksomheden af værdi udover de 10.000 kroner. Men så lyder det til, at jeg bare kan overføre de 10.000 til min egen privatkonto og blot postere det i mit regnskab som udbetaling og så herefter lukke firmaet ved virk.dk ? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

ja og så skal du jo stadigt ha et korrekt regnskab hvis skat beder om det men ja - det lyder til du kan lukke og hæve de 10.000 kr

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)