Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bo i udlandet, beskattes i danmark?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Pihl:

Er det ikke kun af udbytte? Min løn er vel min løn, som alle andre lønmodtagere?

Hvis du hæver løn i det selskab du er hovedaktionær i - og selskabet er registreret i DK (det gælder inden for EU så jeg tillader mig at sige at det også gælder uden for EU) - skal du beskattet i DK.

Hvis du har nogen som helst mulighed for det og det ikke påvirker din virksomhed - kan jeg (personligt) kun anbefale at du flytter selskabet med dig.

En lille biting - hvis du fx vil have firmabil i det land du bosætter dig i (og dit selskab ligger i DK) - så vil den i DK blive beskattet af den værdi den ville have hvis du havde købt den i DK. Ikke den værdi som den måtte have i det land du befinder dig i og hvor du har købt den.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Pihl:

Er det ikke kun af udbytte? Min løn er vel min løn, som alle andre lønmodtagere?

I forhold til din løn afhænger det af om du er fuldt skattepligtig efter bestemmelserne i kildeskattelovens § 1, stk. 1 eller begrænset skattepligtig! Det mest væsentlige og oftest afgørende i forhold hertil er din bopæls- og opholdsmæssige tilknytning til Danmark. Ud fra hvad du skriver i dine indlæg, ligner det begrænset skattepligt, men dette skal afgøres ved en konkret vurdering.

Hvis du er begrænset skattepligtig, er det kildeskattelovens § 2 som afgøre hvorvidt din indtægt skal beskattes i Danmark eller ej! Og i din forbindelse er karakteren af dit arbejde ikke helt ligegyldig, også i forhold til om du er hovedaktionær og dermed har bestemmende indflydelse i selskabet som udbetaler lønnen. Er det eksempelvis karakteriseret som arbejdsindkomst efter KSL § 2, stk. 1, nummer 1, er du kun skattepligtig af de indtægter som er udført i DK (også selvom du er hovedaktionær) Er karakteren af dit arbejde derimod omfattet af enten KSL § 2, stk. 1, nummer 2 og 7, så skal du beskattes i DK af det hele, da KSL § 2, stk. 7 finder anvendelse pga. den bestemmende indflydelse.

 

Som andre også har anbefalet, få fat i en revisor eller skatterådgiver som kan hjælpe med at få fastslået de enkelte punkter og måske få lavet et bindende svar fra Skat. Risikoen er simpelthen for stor!

Husk på hvis man træder ved siden af på skattepligten, så kan det ikke bare blive dyrt i likviditetsmæssig forstand men fængselsstraf er ikke udelukket hvis skattebeløbet som unddrages er stort nok.

 

NB; få sammen rådgiver til at vurdere om det kan betale sig at flytte selskabet til udlandet som Per foreslår, måske er det et alternativt til ovenstående problematik.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

rent ud fra baghovede - er der ikke et eller andet om, at hovedaktionær med over 50% af aktiekapital i DK selskab altid vil være skattepligtig i DK for arbejdet i selskabet i DK (hov det er også det Jesper skriver - hvad er forskellen på § 2 1 1 og så nummer 2 og 7  arbejdsmæssigt kan det kort forklares Jesper?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

hovedaktionær med over 50% af aktiekapital

Jeg mener det er 50 % af stemmerne ved en GF som afgør det, hvilket self i praksis for de fleste selskaber er det samme.

Cookie - John Hannover:

hvad er forskellen på § 2 1 1 og så nummer 2 og 7  arbejdsmæssigt kan det kort forklares Jesper?

Meget kort og simplificeret (og uden at inddrage konkrete forhold) så er § 2, stk, 1, nummer 1 de tilfælde hvor man udfører et decideret stykke arbejde for selskabet, hvorimod nummer 2 og 7 mere har karakter af ledelse og rådgivning.

Men der er ikke sort/hvidt svar på dette! Det vil altid kræve en konkret vurdering i hvert tilfælde om man er omfattet af den ene eller den anden bestemmelse.

Fra Aarup
Tilmeldt 17. Jun 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er spørgsmålet jo hvorledes man betragter "arbejde udført for firmaet i dk"

Hvis jeg sidder i Ukraine og taler med en dansk udstiller til en messe via fx skype eller telefon, email etc. er arbejdet så udført i Danmark?

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Pihl:
Hvis jeg sidder i Ukraine og taler med en dansk udstiller til en messe via fx skype eller telefon, email etc. er arbejdet så udført i Danmark?
jeg tror når det er konkret arbejde og ikke ledelse rådgivning så er det ligegyldigt når du ejer 50% - så er det DK. Du kan jo også oprette selskab i whatever hvis det er skatten der afgør og stadigt sælge til DK

Nå - fat en revisor, for det kan koste at gætte galt her

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarup
Tilmeldt 17. Jun 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle jeres råd :)

Jeg må hellere få fat i en revisor. Eller skatterådgiver.

Det handler nu ikke kun om skat. Det handler i høj grad også om hvor lidt jeg kan tillade mig at tage ud af virksomheden, da jeg helst ser den konsolidere sig, frem for egen vinding. Men jeg er naturligvis nødt til at tage højde for hvor meget brutto jeg skal have, alt efter om skatten er 20% eller 50% :)

Flytter nu ikke til Ukraine for at spare i skat. Så er der helt sikkert andre destinationer der kunne være mere tillokkende. Det er såmænd kærligheden der har fået mig derover :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

helt forståelig grund. Skat i DK er 23,5% som falder til 22% for selskaber og ca 43 op til topskat for personer (efter fradrag er brugt - inden 8%) så du har lidt konkret at sammenligne med

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarup
Tilmeldt 17. Jun 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Har nu fundet ud af Ukraine tilbyder 0-skat til nystartede virksomhedder de første 5 år.. det er jo osse værd at tage med, når nu man alligevel skal den vej :)

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

100% - du får ingen hjælp af Skat til at fortsætte din virksomhed i Ukraine. Så go for it -

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)