Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bruger du andres billeder? Her er en tjekliste til at undgå problemer

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rigtig mange får lov til at benytte billeder og fotos af leverandører og samarbejdspartnere. Men oftere og oftere oplever vi hos Not Allowed, at dem der giver tilladelsen ikke ejer ophavsretten. Dermed kommer du til at krænke en andens ophavsret, og selvom du har fået tilladelse af dine samarbejdspartnere, så sidder du stadigvæk med problemet, da denne tilladelse er værdiløs.

Ophavsret er sort/hvidt, og du krænker en andens ophavsret, derfor skal du i første omgang betale for dette. 

Vil du undgå at komme i situationer, hvor du krænker andre?

Brug denne tjekliste med 5 råd, som helt sikkert vil sikre dig mod problemer :)

Har du spørgsmål til emnet om brug af billeder, er du velkommen til at stille dem her i tråden. 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Herlev
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 478
Fra  Rikke MY og dimseriet Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil egentlig mægtig gerne vide lidt om, hvad jeg kan tillade mig som Portræt tegner? - For det meste, tegner jeg jo på bestilling. Her går jeg ud fra at jeg har lov, eftersom kunden selv har henvendt sig og bedt mig om at tegne deres givne billede.

Men før jeg fik kunder, øvede jeg mig på kendisser. Ydermere så holder jeg utroligt meget af at tegne smukke mennesker, med smukke træk, i smukke opstillinger - rent skygge/kontrast mæssigt.... Men jeg "forventer" egentlig at der en dag dumper et brev ind ad døren, fra en emsig Hollywood advokat eller lignende.

Jeg BRUGER bruger jo ikke billederne - Jeg aftegner dem bare - Lige som dette:

Jeg sælger dem heller ikke... Kun dem, som folk har bestilt af dem selv :)

Men hvad kan jeg forvente?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du aftegner et billede uden at den der ejer billede har givet dig ret - så bryder du givet dennes copyright.

Så længe du ikke sælger dem eller på nogen måde udnytter dem kommercielt er der vel ikke fare, for så er det jo kun dig der ved det - men sælger du dem, eller bruger dem i reklameøjemed, så er du galt ude, og det har ikke at gøre med at de er emsige-  De har brugt tid og kræfter på at skabe et smukt foto som du så kopierer helt tæt og tjener kommercielt på.

Er det fotos folk ejer af sig selv , så har de copyright og giver dig ordre om at tegne dem, og det er ikke farligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikke MY .•''*♪♫•*¨✿.:

Jeg vil egentlig mægtig gerne vide lidt om, hvad jeg kan tillade mig som Portræt tegner? - For det meste, tegner jeg jo på bestilling. Her går jeg ud fra at jeg har lov, eftersom kunden selv har henvendt sig og bedt mig om at tegne deres givne billede.

Men før jeg fik kunder, øvede jeg mig på kendisser. Ydermere så holder jeg utroligt meget af at tegne smukke mennesker, med smukke træk, i smukke opstillinger - rent skygge/kontrast mæssigt.... Men jeg "forventer" egentlig at der en dag dumper et brev ind ad døren, fra en emsig Hollywood advokat eller lignende.

Jeg BRUGER bruger jo ikke billederne - Jeg aftegner dem bare - Lige som dette:

Jeg sælger dem heller ikke... Kun dem, som folk har bestilt af dem selv :)

Men hvad kan jeg forvente?

Så længe du undlader varemærker, dvs kommer til at krænke nogens trademark, så gør du intet forkert, når du tegner fotografier af. Det er fotografiet/billedet, som er beskyttet af ophavsret, og hvis du gengiver dette i din version, er dette helt ok.

Holder du dig fra varemærker, skal du ikke forvente noget :)

Og dine tegninger har du ophavsretten til, såfremt nogen vælger at benytte dem uden din tilladelse :) 

Du må dog ikke for en kunde aftegne en konkurrerende virksomheds billeder f.eks produktbilleder eller lignende, da dette vil være en overtrædelse af markedsføringsloven. Men holder du dig til portrætter, og sælger disse til private, har du intet at frygte :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Men holder du dig til portrætter, og sælger disse til private, har du intet at frygte :)
Ikke i tvivl om du har meget mere check på det en jeg - men hvad er forskellen egentlig - juridisk - på en affotografering af et berømt foto - og så en ren aftegning med alle de samme karakteristika. Kan man gå på fotoudstilling og helt nøje aftegne en super berømt fotografs portrætkunst og sælge - uden det kan ses som ren kopi? Slet ikke noget med ændret xx% på alle væsentlige punkter - det må godt være (som jeg så billedet) total aftegning i princip)

venligst John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Fashion-Seller:
Men holder du dig til portrætter, og sælger disse til private, har du intet at frygte :)
Ikke i tvivl om du har meget mere check på det en jeg - men hvad er forskellen egentlig - juridisk - på en affotografering af et berømt foto - og så en ren aftegning med alle de samme karakteristika. Kan man gå på fotoudstilling og helt nøje aftegne en super berømt fotografs portrætkunst og sælge - uden det kan ses som ren kopi? Slet ikke noget med ændret xx% på alle væsentlige punkter - det må godt være (som jeg så billedet) total aftegning i princip)

For at dette gælder, skal værket laves helt fra bunden, dvs du skal tegne det hele med blyant, touch eller male det. Du kan ikke bare redigere det f.eks på en computer, da det så vil blive betegnet, som redigering af originalværket, hvilket er en overtrædelse af ophavsretsloven.

Når du tegner eller maler, skal du et nyt værk, og da originalfotoet er et værk, dvs billedet/fotoet i sig selv, er motivet ikke beskyttet. Men det er med forbehold, da der er masser af love, som kan komme ind over, hvis du f.eks tegner Eiffeltårnet af, eller hvis du tegner Mona Lisa af.

Men når det gælder portrætbilleder, er der intet at frygte. Først og fremmest fordi, billedet der males ligeså godt kunne være malet af personen, mens personen sad overfor dig. Dernæst har fotografen den problemstilling, at han skal sagsøge tegneren. Da tegneren har fået billedet af kunden, vil tegneren smide kravet i hovedet på kunden, og dermed ender fotografen med at kræve penge af den kunde, som han har solgt portrætterne af. Dermed smadrer han/hun med sikkerhed sin forretning...

Ophavsret gælder for det værk der skabes, og tegningen vil i dette tilfælde, som udgangspunkt, blive betragtet som værket, men med alle de forbehold, som der nu måtte være. 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Men når det gælder portrætbilleder, er der intet at frygte. Først og fremmest fordi, billedet der males ligeså godt kunne være malet af personen, mens personen sad overfor dig. Dernæst har fotografen den problemstilling, at han skal sagsøge tegneren. Da tegneren har fået billedet af kunden, vil tegneren smide kravet i hovedet på kunden, og dermed ender fotografen med at kræve penge af den kunde, som han har solgt portrætterne af. Dermed smadrer han/hun med sikkerhed sin forretning...
den er jeg med på. Min lille frygt er den med trådstarter der og beskriver trådstarter tegner fotos af de kendte fra givet copyright beskyttede billeder (som ikke sælges forstår jeg - men hvis de gjorde) - Dér er der en fotograf med copyright på et fantastisk billede af madonna i badet-  og der ville jeg tro, at der kunne være problem, ved at eftertegne og sælge kommercielt?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Fashion-Seller:
Men når det gælder portrætbilleder, er der intet at frygte. Først og fremmest fordi, billedet der males ligeså godt kunne være malet af personen, mens personen sad overfor dig. Dernæst har fotografen den problemstilling, at han skal sagsøge tegneren. Da tegneren har fået billedet af kunden, vil tegneren smide kravet i hovedet på kunden, og dermed ender fotografen med at kræve penge af den kunde, som han har solgt portrætterne af. Dermed smadrer han/hun med sikkerhed sin forretning...
den er jeg med på. Min lille frygt er den med trådstarter der og beskriver trådstarter tegner fotos af de kendte fra givet copyright beskyttede billeder (som ikke sælges forstår jeg - men hvis de gjorde) - Dér er der en fotograf med copyright på et fantastisk billede af madonna i badet-  og der ville jeg tro, at der kunne være problem, ved at eftertegne og sælge kommercielt?

Alle billeder er copyright/ophavsretsbeskyttet...

At trådstarter ikke sælger dem gør blot, at der intet er at frygte, da man godt må tegne eller krænke ophavsretten i nogle tilfælde privat, hvis det er til eget forbrug. Og det vil det blive takseret som her. 

Jeg vil umildbart mene, at der intet er at frygte ved at tegne et sådan billed af Madonna, dermed ikke sagt, at man ikke kan blive sagsøgt eller modtage ubehagelige mails/breve fra fotografen eller fotografens advokat. Madonna som person er ikke beskyttet. Men når Rikke ikke sælger billederne, er der intet at frygte...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi oplever i større og større stil, at leverandører har indgået aftaler, hvor rettighederne overgår til modellerne efter en kort periode (f.eks. 3 mdr.).
Herunder Bestseller. Det er en smule svært at leve med dette da vi ikke konstant kan have styr på længder af rettigheder på specielle billeder, hvilket også gør at vi i høj grad fravælger leverandører.

Jeg tillader mig lige at bumpe tråden (undskyld Fashion...)

Da vi tager rigtig mange billeder, ja faktisk af alle vores produkter (4 x billeder af hvert produkt) kunne de være spændende om nogen har tyvstjålet vores billeder til brug andre steder.
Hvordan kan man søge på nettet efter et billede man selv har rettighederne på? Findes der en eller anden smart måde at gøre det på?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Fresno Bob:

Vi oplever i større og større stil, at leverandører har indgået aftaler, hvor rettighederne overgår til modellerne efter en kort periode (f.eks. 3 mdr.).
Herunder Bestseller. Det er en smule svært at leve med dette da vi ikke konstant kan have styr på længder af rettigheder på specielle billeder, hvilket også gør at vi i høj grad fravælger leverandører.

Jeg forstår ikke lige denne del...

Mener du at modellen på billedet får ophavsretten? Eller at firmaet, der har bestilt billederne får dem, altså f.eks Bestseller? 

Fresno Bob:

Da vi tager rigtig mange billeder, ja faktisk af alle vores produkter (4 x billeder af hvert produkt) kunne de være spændende om nogen har tyvstjålet vores billeder til brug andre steder.

Hvordan kan man søge på nettet efter et billede man selv har rettighederne på? Findes der en eller anden smart måde at gøre det på?

Tjek punkt 4 i denne guide. Google billedsøgning eller Google Image Search, som de kalder det, er ret effektivt, men endnu ikke perfekt...

Ellers er der f.eks tools ala Tineye

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)