Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for virksomhedsudgifter før virksomhedsstart

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 13. Mar 14
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har på skat.dk læst at: 

"I de fleste tilfælde kan du få fradrag for de driftsomkostninger, du har haft i de seneste seks måneder før virksomhedens start.

Det kan være udgifter til erhvervsmæssigt lejemål, telefon, løn eller reklame. Jo tættere på starten udgifterne er afholdt, jo større er sandsynligheden for, at du får fradrag for dem."

Så hvis man nu opretter sin virksomhed hos relevante myndigheder januar 2016 og har en driftsmæssig omkostning på f.eks. 10.000 kr imorgen, så vil man godt kunne trække denne udgift fra i regnskabet næste år i forbindelse med opstart af virksomheden der?

Eller er der særlige regler omkring årsskifter?

Og gør det nogen forskel, at der måske først reelt er kunder i butikken f.eks juni 2016, så længe virksomheden allerede formelt er oprettet januar 2016?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke særlige regler omkring årsskiftet - Du bogfører blot med dato for virksomhedsstiftelsen, hvis udgiften er afholdt forinden. Det er blot afgørende, at udgifterne klart kan argumenteres som afholdt med henblik på at erhverve indtægter i din kommende personligt ejede virksomhed. Det kan eksempelvis være depositum og leje af lokaler. Der er nemlig ikke en regel, som siger, at man har fradragsret 6 måneder før opstart - Det er blot en praksis, og man skal kunne argumentere for fradragsretten, hvis Skat skulle finde på at sætte spørgsmålstegn herved.

Det bemærkes også, at udgiften ikke må vedrører aktiver, som også delvis er privat udnyttet inden etableringen af din virksomhed.

Det er ikke afgørende, om du først har indtægter juni 2016, hvis virksomheden blot reelt har været i drift fra januar 2016. Men Skat ser på de reelle forhold, så de ser væk ved de formelle forhold ved omgåelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må trække udgifter fra med moms på første dag i virksomheden når den er stiftet forudsat

  • De er anskaffet alene med henblik på virksomheden
  • Du har intet solgt uden moms inden
  • De er købt max 6 mdr inden start
  • Du har ikke anvendt dem privat inden opstart
  • De har enkelt værdi på max 12.800 hvis de skal afskrives helt først år, ellers bliver det over tid
  • Du stifter personlig virksomhed - I et selskab kan du ikke tage noget ind med mindre det er faktureret i stiftelsesøjemed OG faktura er stilet til f.eks selskab xxxxx ApS/IVS under stiftelse - Er faktura ikke det, så skal ting sælges ind uden moms fradrag fra dig privat til virksomheden til max indkøbsprisen

Det er den dag du har stiftet du kan trække fra - Det er klart, at formålet skal være erhvervsmæssig drift med overskud for øje. Mener skat ikke det er tilfældet, så kan/vil fradrag for underskud mistes - men det at ha underskud i en start er ikke spor usædvanligt. Vent med at købe så langt du kan - så din sikkerhed for faktisk at ville stifte er stor

meget mere om det her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/aktiverogvareridenstiftelse.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
De er købt max 6 mdr inden start

Egentlig sjovt at SKAT skriver sådan. Der er ikke belæg for den frist i momssystemdirektivet. Hverken i EU-praksis eller domme er grund till at antage at fristen kun er 6 måneder - i relation til moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Egentlig sjovt at SKAT skriver sådan. Der er ikke belæg for den frist i momssystemdirektivet. Hverken i EU-praksis eller domme er grund till at antage at fristen kun er 6 måneder - i relation til moms.
enig - og det tror jeg heller ikke der er - men hele aktivet kan jo så ikke tages ind hvis det er mere end de max 6 mdr - så lidt en sammenblanding i teksten, men jeg tror ikke helt den er let at forklare ellers, og mon ikke de 6 mdr - for at hele aktivet i det hele taget kan tages ind, tæller lidt

Jeg ved godt at moms faktisk kunne være mest interessant for man kan jo sælge tingene ind privat uden moms også mere end 6 mdr gamle ting, hvor man så nok skal til at rode med evt nedskrivning

Jeg TROR de fleste har det lettest med bare at huske 6 mdr inden for begge dele.

Har du bedre formulering på hånden var det da fedt?

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Mar 14
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man nu køber maskinen et halvt år før virksomhedsstart og bruger den til at dygtiggøre sig inden for sit felt med henblik på opstart af enkeltmandsvirksomhed inden for det specifikke område, som maskinen kan bruges til, mister man så stadig retten til at fradrage omkostningen ved virksomhedens oprettelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Uh det tør jeg ikke helt sige- Forudsat det er 100% ren træning tror jeg det vel ikke - men jeg er ikke spor sikker - det er givet noget gråzone

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er flere afgørelser i momsretten, der har slået fast at det er hensigten med brugen på anskaffelsestidspunktet, der er afgørende. Så selv om man efter en prøveperiode beslutter for måske ikke at gå videre vil der kunne opnås fradrag. Omvendt kan SKAT stille krav om objektive beviser, der understøtter hensigten om at starte virksomhed (budgetter, forretningsplan mv.).

Tilmeldt 13. Mar 14
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et par tillægsspørgsmål:

Er der nogen særlig måde jeg skal bede om at få faktura specificeret på, for at være sikker på at kunne fratrække udgiften ved virksomhedsstart om 5 måneder?

Der vil være tale om virksomhed, som sælger primært momsfrie ydelser (sundhedsrelaterede) og ganske få der kunne være momspålagte. Momspålagte vil dog være under 50.000 kr om året, så vel ingen grund til at blive momsregistreret, eller hvad?
(Jeg vil jo godt nok have en del momspålagte opstartsomkostninger, som f.eks. Den nævnte i tråden her)


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)