Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konceptet er klar - Detaljerne Mangler

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Lystrup
Tilmeldt 18. Aug 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen

Så er det blevet min tur til at tage springet.
Jeg har de sidste 6 måneder arbejdet på min forretningsplan, budgetter osv.

Jeg har en række spørgsmål som jeg meget gerne vil have lidt hjælp til da det bliver min første gang jeg starter et A/S.
Vil sætte stor pris på hvis der er nogen herinde som evt. gad at bruge 5 minutter på at dele lidt ud af den erfaring de har.

  1. Ansættelse af medarbejder

Når jeg nu skal ansætte min første medarbejder (Skal bruge 4 når virksomheden er etableret), vil i så anbefale at man bruger et firma til at sortere kandidater fra i første omgang? Min erfaring for at ansætte folk er 0, dog vil jeg mene jeg er en nogenlunde menneskekender :)

  1. Afkast til investor, samt EXIT strategi

Mit behov indenfor investor er en person der vil dele ud af sin erfaring. Ikke nødvendigvis fra IT branchen men som har erfaring indenfor at drive virksomhed og ønsker en aktiv plads i bestyrelsen. Investeringen som der er brug for er under 200.000 til opstarten, men der vil være nogle finansielle udfordringer i starten mht. likviditet grundet kredit hos kunder. Jeg ønsker ikke at sige nej til en ordre på 500.000 fordi jeg ikke har den fornødne likviditet til at indkøbe produkterne hos leverandøren.

Det egentlige spørgsmål er hvilken aftale vil tiltale sådan en investor. Jeg tænkte selv 10 - 20% af A-Aktierne hvor han så evt. er tvungen til at sælge aktierne tilbage til mig efter 5 - 10 år udfra kursværdi osv. Men nogen som har erfaring med det. (Håber ikke det lyder helt hen i vejret men har aldrig arbejdet med investor før.

  1. BankForhandling, Konti, muligheder

Når man starter et projekt op som mit der vil have en større omsætning (10 mil + første år) vil jeg gerne være sikker på at jeg ved hvilke muligheder jeg har til at presse banken med. Et beløb på den størrelse burde være attraktivt at få ind og ud af banken. Men hvad kan jeg som virksomhedsejer forvente at bankerne vil tilbyde for at jeg vælger dem. Eller er det bare så simpelt som at smutte ned i Danske Bank og sige "Jeg har et CVR nummer, stik mig en konto)

  1. Løn, fradrag, privat vs Firma

Det sidste spørgsmål her er nok mere et spørgsmål man skal mødes og diskutere. Da jeg skal starte et Selskab har jeg jo også brug for en revisor. Derfor kunne det måske være en ide at der er en revisor herinde som kunne tænke sig at være med fra bunden af en virksomhed. Så kunne vi mødes og diskutere alt hvad jeg har og hvilke muligheder, fordele, ulemper og faldgruber der kunne være.

Sikke en omgang tekst. :)

Håbefulde Hilsner
Thomas

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas:

  1. Ansættelse af medarbejder

Når jeg nu skal ansætte min første medarbejder (Skal bruge 4 når virksomheden er etableret), vil i så anbefale at man bruger et firma til at sortere kandidater fra i første omgang? Min erfaring for at ansætte folk er 0, dog vil jeg mene jeg er en nogenlunde menneskekender :)

Det kommer an på stillingen, for en receptionist er der mindre grund til det end for f.eks. en it-udvikler. Men en forkert ansat er dyr, så i mange tilfælde er det fornuftigt at købe hjælp.

Thomas:

  1. Afkast til investor, samt EXIT strategi

Mit behov indenfor investor er en person der vil dele ud af sin erfaring. Ikke nødvendigvis fra IT branchen men som har erfaring indenfor at drive virksomhed og ønsker en aktiv plads i bestyrelsen. Investeringen som der er brug for er under 200.000 til opstarten, men der vil være nogle finansielle udfordringer i starten mht. likviditet grundet kredit hos kunder. Jeg ønsker ikke at sige nej til en ordre på 500.000 fordi jeg ikke har den fornødne likviditet til at indkøbe produkterne hos leverandøren.

Det egentlige spørgsmål er hvilken aftale vil tiltale sådan en investor. Jeg tænkte selv 10 - 20% af A-Aktierne hvor han så evt. er tvungen til at sælge aktierne tilbage til mig efter 5 - 10 år udfra kursværdi osv. Men nogen som har erfaring med det. (Håber ikke det lyder helt hen i vejret men har aldrig arbejdet med investor før.

Hvis du søger kapital for, at dække en større ordre, så vent med at søg til du har ordren så bliver kapitalen meget billigere og du vil havde en pæn chance hos banken.

Thomas:

  1. Bank – Forhandling, Konti, muligheder

Når man starter et projekt op som mit der vil have en større omsætning (10 mil + første år) vil jeg gerne være sikker på at jeg ved hvilke muligheder jeg har til at presse banken med. Et beløb på den størrelse burde være attraktivt at få ind og ud af banken. Men hvad kan jeg som virksomhedsejer forvente at bankerne vil tilbyde for at jeg vælger dem. Eller er det bare så simpelt som at smutte ned i Danske Bank og sige "Jeg har et CVR nummer, stik mig en konto)

Du endelig ikke sige til banken eller en investor, at du vil omsætte for over 10 millioner første år, det er der ikke så mange der gør og slet ikke dem der taler om investorer for beløb på 200k, de vil tro du er urealistisk og det vil ikke gavne din forhandlingsposition. Bare start med en almindelig erhvervskonto og indled forhandlinger når omsætningen er der.

 

 

 

Fra Lystrup
Tilmeldt 18. Aug 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar angående Ansættelsen. Har du nogen pris ide?
Eller blot ved hvordan det bliver udregnet?

Angående de to andre svar så burde du måske vide at jeg sidder med kontrakter for 10 Mill i min hånd.

Så det er korrekt at jeg ikke har brug for det store til at etablere mig, men mere likviditet.
Og uden den likviditet er mine kontrakter 0 kroner værd for jeg kan ikke indkøbe deres varer.

Så må sige at dit sidste svar bærer en del arrogance og bedrevidende i sig.
Jeg går ikke rundt og siger at mine budgetter giver 10 mill i omsætning for at lyde sej. Men mere for at folk kunne svare ærligt på mine spørgsmål ud fra facts.

MVH
Thomas 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas:
Tak for svar angående Ansættelsen. Har du nogen pris ide?
Eller blot ved hvordan det bliver udregnet?

Det er typisk 1-3 månedslønen af medarbejderen, der faktureres efter endt prøvetid. Hvis ikke medarbejderen "overlever" prøvetiden er det typisk gratis.

Thomas:
Så det er korrekt at jeg ikke har brug for det store til at etablere mig, men mere likviditet.
Og uden den likviditet er mine kontrakter 0 kroner værd for jeg kan ikke indkøbe deres varer.

Hvis du bare brug for 200K i likviditet, så ville jeg tro at banken er det rigtige sted. Specielt hvis du har noget friværdi, bil eller lignende som du kan stille som sikkerhed, så burde det være en smal sag.

Thomas:
Så må sige at dit sidste svar bærer en del arrogance og bedrevidende i sig.

Det er fair nok, jeg syntes også at fornemme en snert af naivitet og uvidenhed i dit første indlæg. Men hvis du allerede har kontrakter for 10 millioner, så er det en anden sag. Hvis jeg ser tilbage på min første forretningsplan og pitch, så var bar det også præg af uvidenhed og naivitet.

 

Fra Lystrup
Tilmeldt 18. Aug 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Det er typisk 1-3 månedslønen af medarbejderen, der faktureres efter endt prøvetid. Hvis ikke medarbejderen "overlever" prøvetiden er det typisk gratis.

Super så har jeg et okay indblik i hvordan det kan være. Og en sådan aftale lyder meget rimelig.

Lundsby:
Hvis du bare brug for 200K i likviditet, så ville jeg tro at banken er det rigtige sted. Specielt hvis du har noget friværdi, bil eller lignende som du kan stille som sikkerhed, så burde det være en smal sag.

Jeg har brug for 200.000 i etablering af virksomheden. PC, Printer, Webshop, lokaler osv. Derudover har jeg brug for mellem 500.000 - 1.000.000 til at sørge for likviditet grunden kreditter hos leverandør og Kunder i opstarten. 

Thomas:
Så må sige at dit sidste svar bærer en del arrogance og bedrevidende i sig.

Min første Forretningsplan blev markuleret efter jeg havde læst den igennem flere gange :)
Men ja jeg har en "sikker" investering her. Jeg er dog ikke begyndt at lede efter investor endnu da jeg skal have alle detaljer på plads. Vil ikke fremlægge noget halv færdigt.

JEG FANDT UD AF HVORDAN MAN QUOTER!!!! :) :)

Fra Lystrup
Tilmeldt 18. Aug 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Næsten... Kan se jeg quotet mig selv til sidst :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)