Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Handelsøkonom i praktik - Kan det virkelig være så svært!!..

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Hobro
Tilmeldt 17. Aug 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er en frisk, smilende kvinde på 23 år, der er igang med uddannelsen som handelsøkonom, og har hele vejen igennem været overbevist om at det var den helt rigtige vej for mig at gå. Som en del af uddannelsen, skal man ud i en praktik periode på 8 måneder, det har vist sig her efter flere måneder med søgen, både opfordrede samt uopfordrede, at det ikke bare sådan lige er at finde. 

Kan det virkelig være så svært at finde en praktikplads? Det er jo i virkeligheden vejen frem i dette samfund, at uddanne folk er en investering i fremtidens Danmark. 

Dette er ikke et surt opstød, men et opråb om hvor ærgerligt det er at vi er så mange, mig selv inklusiv, der ikke kan komme videre med vores uddannelse fordi ingen ønsker at have en praktikant, og især ikke en lønnet praktikant!!.. 

Jeg ved desværre at der er mange der ikke har kendskab til handelsøkonom uddannelsen, og derfor lader sig skræmme væk fordi man ikke ved hvad man skulle kunne bruge en sådan praktikant til, 

En kort forklaring kunne være: 

Handelsøkonom uddannelsen, er en business uddannelse, på 2 år, igennem uddannelsen får man kendskab til nogle af de væsentligste aspekter af erhvervslivet som økonomi, indkøb, logistik, salgledelse, jura og innovation.

-Herunder ses et udpluk af de arbejdsopgaver en Handelsøkonom som udgangspunkt ville kunne varetage. 

Kundeservice og salgssupport

• Opsøgende salg

• Salg og salgsplanlægning

• Markeds- eller kundetilfredshedsundersøgelser

• Udarbejdelse af markedsføringsmateriale

• Indkøbsplanlægning

• Kontraktadministration

• Leverandørvurdering

• Logistik og disponering

Jeg vil slutte denne tråd af med, at jeg blandt rigtig mange andre søger med lys og lygte efter en praktikplads så jeg kan færdiggøre min uddannelse, så hvis du står og mangler en, eller kender en der gør, så vil jeg MEGET gerne høre fra dig, (helst i Østjylland/Nordjylland området) 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cecilia

Ja det er rigtigt ærgerligt at jeres uddannelse går i stå, men set fra arbejdsgivers side er det nu meget naturligt - der er nemlig indbygget et underligt paradoks i den overenskomst I er omfattet af.

Cecilia Donna Mainz:
Dette er ikke et surt opstød, men et opråb om hvor ærgerligt det er at vi er så mange, mig selv inklusiv, der ikke kan komme videre med vores uddannelse fordi ingen ønsker at have en praktikant, og især ikke en lønnet praktikant!!.. 

For mit eget vedkommende er det svært at forsvare den løn der "kræves" i overenskomsten, når det drejer sig om en uddannelsesstilling. Mindstebetalingssatsen afviger ikke meget fra den løn der skal til en fuldtidsansat med relevant uddannelse og erfaring - så det er ikke økonomisk attraktivt at indgå en otte måneders aftale om en praktikant.

De første tre måneder går med oplæring, derefter er der fem måneder til at "tjene" otte måneders løn - det kan måske gå for en uddannet, men når det er en uddannelsesstilling så begynder det at knibe med regnestykket.

Det er smadderærgerligt at systemet er lavet på den måde, for vi er mange der gerne tager praktikanter - men vi har ikke råd til at betale for det og det er reelt det vi gør med den nuværende ordning. I modsætning til markedsføringsøkonom-uddannelsen, hvor praktikpladsen er en "reel" ulønnet praktikplads, hvor "risikoen" for virksomheden er de timer der bruges på oplæring og uddannelse.

Så istedet for at tage en ekstra medarbejder/praktikant ind og uddanne vedkommende, så er I under handelsøkonomuddannelsen matched op mod uddannede folk og reelle stillinger der skal besættes - fordi lønudgiften for virksomheden er tæt på den samme.

Jeg håber det giver mening, det er formuleret lidt hurtigt ;-)

Held og lykke med at finde praktikpladssen
/Brian

Fra Faxe
Tilmeldt 18. May 13
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er frisk på et eventyr, kan jeg anbefale at du tager et praktikophold i udlandet - det gjorde jeg selv i Berlin. Fordelen ved en praktikplads i udlandet er, at du kan få SU samtidig, som du ikke kan med en praktikplads i Danmark (:

Med venlig hilsen

Morten

Følg med i min Prag blog!

Fra Hobro
Tilmeldt 17. Aug 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver rigtig meget mening, og ja desværre er det sådan det ser ud. Jeg forstår heller ikke hvorfor man har gjort praktikken lønnet, det er netop derfor det er så svært. 

Tak for dit svar :) 

Fra Hobro
Tilmeldt 17. Aug 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har bestemt overvejet tanken om et praktik ophold i udlandet, og ser det også som en mulighed hvis det er helt umuligt at finde en herhjemme. :) 

Tak for dit svar :) 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)