Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gråzone i kontrakten, lovlig måde at gøre det på?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er selvstændig vognmand igennem firma "A"

Jeg har kørt i lang tid for en af firma "A"´s kunder - som er firma "B"

Firma "B" har tilbudt mig fast arbejde hvor jeg er selvstændig hos dem.

Men min kontrakt med firma "A" blokere for den mulighed da jeg ikke må køre for deres kunder (Logisk nok)

Firma "B" har også andre vognmænd kørende, og en af dem har tilbudt mig at få kontrakt med ham så jeg kan køre for firma "B" uden at det er decideret kontrakt brud. Kaldet firma "C"

Jeg har fremlagt det for firma "A" og de vil gå rettens vej hvis jeg gør dette, for at vise andre vognmænd der kører for firma "A" at de ikke bare kan smutte til firma "B" . Og selv om de måske kan tabe denne sag er jeg ikke interesseret i at komme i en retsag bare for at have et arbejde, da de samtidig vil lægge foged forbud så jeg intet arbejde har imens det står på.

Nu kommer grå zonen så.

Kan min kone oprette et enkelmands selskab (Lige som mit) , hvor hun fakturere Firma "C" feks. 50.000 kr , og jeg så fakturere hende 50.000 kr?

Altså så hun går i 0 ?

Hvad siger skat til det ?

Hun er i øjeblikket på barsel og dagpenge, vil det gå ud over hendes dagpenge der?

Hun har fast arbejde og tjener 330.000 kr om året.

Ja, er det lovligt at køre det igennem hende uden hun tjener på det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

dagpenge kan komme i problem - tal med barselsdagpenge. I har vel som sådan sambeskatning men jeg kan ikke lige overskue, om det kan være problem at din kone driver virksomhed som du beskriver det - for med måske kun EN kunder ligner det slet ikke selvstændig virksomhed rigtigt til 100% - men KAN være det - og den går ikke bare at fakturere hvis det i virkeligheden er løntype. Jeg tror heller ikke den går med at du fakturerer hende fra andet selskab- men er ikke sikker. jeg ville tro hun i det fald nok snarere skulle ha dig på lønningslisten som ansat. 

Du vil givet blive smidt ud af firma A som minimum

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hov.
Ja jeg lægger min opsigelse hos firma "a" så det er skam meningen.
Jeg skal bare finde en måde hvor på jeg hverken får advokater eller skat på nakken.
Hvis hun opgiver sin barselsdagpenge, så burde hun ikke få problemer?

Mht kun at fakturere en kunde har jeg selv gjort det i 8 år til nuværende firma "a", så det burde ikke være et problem.
Bare problemet ikke er hun går i "0" med sit firma?

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Bedal:
Jeg skal bare finde en måde hvor på jeg hverken får advokater eller skat på nakken.

Et hul i en kontrakt kunne være, at du i din klausul ikke er forpligtet overfor konkurslovens §2 - nærtstående. Du vil dog sagtens kunne få en advokat på nakken, hvis dit nuværende firma ønsker at forsøge fogedforbud (uden at det måske vil opnås - men dog vil koste dig en masse sure omkostninger???), hvorfor jeg vil prædike lidt moralsk ansvar - og anbefalde dig at holde dig til kontrakten.

Omend, så kan din kone dog ikke etablere virksomhed uden at det får en eller anden form for konsekvens i forhold til hendes situation. 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit gæt er, at kundeklausulen er formuleret således, at du heller ikke som ansat må køre for den pågældende kunde. Hvis det er tilfældet, så kan din arbejdsgiver stadig komme med bod, erstatningskrav, fogedforbud osv.

Jeg vil derfor klart anbefale dig at lade være - Det kan ikke betale sig. Heller ikke selv om du i sidst ende måtte vinde.

Hvis du vil nået, så skal du prøve med noget andet i en periode, og når tidsperioden for kundeklausulen er udløbet, så se, om der er muligheder. Men mit gæt er, at du ikke har den option, desværre.

Og ja din hustru kan komme ind i en masse bøvl ved forsøget på omgåelsen. Kort sagt hold nallerne væk:)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)