Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan skal jeg beskattes som Freelancer for virksomhed i EU

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jun 12
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

HEj med jer

Jeg er blevet tilbudt at være freelancer for en messe der skal holdes i et EU land, men er i tvivl om hvordan jeg skal regne min timeløn ud i forhold til skatteregler. Jeg har endnu ikke oprette cvr. nr. og er også her i tvivl om det er en enkeltmandsvirksomhed, et I/S eller et I/V eller noget helt 4, der best vil give mening.

Jeg har tænkt mig at fakturere pr. måned i ca. 6 måneder, og tage løn ud hver måned.

Hvad vil I anbefale i forhold til beskatningsregler og firmaoprettelse?

Hilsen Katrine

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Beskatning af de penge du tager personligt er personlig skat - helt samme som du kender fra arbejde. I enkeltmandsvirksomhed kan du bruge VSO og beskattes med 23,5% af overskud og personlig skat af det du hæver - samme i selskaber - men VSO koster ofte lidt at administrere. Du tager ikke løn i enkeltmands -der er det frit at hæve som du vil, og du betaler kun skat af overskud

Har du nogen risiko i projektet, så vælg selskab - som bare koster lidt mere - ellers personlig virksomhed - læs om forskelle og fordele ulemper http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html  

Hvis personlig virksomhed så overvej stærkt E-bog om personlig virksomhed der også går ind på skat og VSO og andet - let læst - her ser du indholdsfortegnelse 55 kr koster bogen hvis du vælger den http://startup-linkguide.blogspot.dk/2015/06/personlig-virksomhed-pmv-is.html   og vælger du selskab, formentlig så IVS till det formål (I/V er der ikke lige noget der hedder) så er det denne E-bog med en masse stof og huskelister http://startup-linkguide.blogspot.dk/2015/06/ivs-bog.html 

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jun 12
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Mange tak for dit svar.

Så hvis jeg forstår rigtigt så hvis jeg trækker alle pengene ud i enkeltmandsvirksomheden (intet overskud) så skal jeg kun betale min personlige skat. Jeg har tænkt mig kun at fakturere min timeløn, og evt. udgifter jeg måtte have. Jeg forventer kun at have dette job i 6 måneder, hvor jeg i denne periode også har tænkt mig at søge en fast stilling i et andet (dansk) firma.

Tak for dit hurtige svar.

Tilmeldt 2. Jun 12
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige et tillægsspørgsmål :-)

Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på, når nu jeg fakturere en virksomhed i et EU land? i forhold til skatteregler eller lignende?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

går ud fra du skal være momsregistreret og fakturer så med reverse charge (modtager af faktura skal afregne momsen i sit land) - så teksten REVERSE CHARGE skal fremgå. Du fører så regnskab og opgiver overskud til skat i udvidet selvangivelse - Jeg er dog ikke sikker på, det er korrekt at ha firma her, hvor det ligner fast honorararbejde, men med udlandet tror jeg som ikke skat ser strengt på det. Du bør faktisk hvis det er den løsning få udtalelse fra en god revisor.

Er du i stedet honorar ansat - så skal du opgive det du modtager i rubrik 15 i stedet - som honoraransat freelancer - og den der betaler skal givet indberette på dit navn + fødselsdata i sit EU land (egentlig rubrik 12 men den er læst i selvangivelse og indtægt fra udland kan jeg så kun se i rubrik 15)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jun 12
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Så først dit svar nu. Jeg tror lige jeg skal have fat i en revisor der kan guide mig lidt her. Men så er mit spørgsmål, hvad er forskelle på at være honorar ansat og være selvstændig og sende en faktura? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg taler om forskellen ud fra selvstændig med CVR nr - eller som honorarmodtager med CPR nr. - begge kan sende faktura - CVR nummeret fører sit helt normale regnskab (formentlig som momsregistreret) CPR kan også sende faktura - og betaler skal indberette i dennes land og cpr fører også regnskab og skal selv opgive det i rubrik 15 når det er fra udlandet men JA - tag en revisor ind over så du får det optimalt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jun 12
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, mange tak for dine svar :-)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)