Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan det betale sig at have tab af erhvervsevne forsikring?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Aug 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er selvstændig oversætter i enkeltmandsvirksomhed og har siddet og kigget mine forsikringer igennem, og jeg er meget i tvivl om hvad jeg egentlig får ud af min meget dyre tab af erhvervsevne forsikring, så jeg håber der sidder nogle kloge hoveder herinde. :-)

Jeg betaler en forhøjet præmie på over 1000 kr om måneden for denne forsikring, da jeg har en kronisk sygdom (som jeg dog ikke er mærket af i det daglige).

I tilfælde af nedsat erhvervsevne på mindst 2/3 får jeg en årlig ydelse på 156.000 kr, dvs. 13.000 kr. om måneden (ved under 2/3 får jeg sølle 78.000 om året), som der så også skal betales skat af.

Og så vidt jeg har forstået, bliver det så modregnet i sociale ydelser, så jeg nok reelt ender med lige så lidt som hvis jeg bare satsede på invalidepension eller noget i den retning fra det offentlige, hvis uheldet skulle være ude. For det mister jeg jo så, hvis jeg får udbetalt forsikring, sådan som jeg har forstået det?

Ville de 1000 kr ikke være bedre brugt et andet sted i min økonomi

På forhånd tak for alle input, da jeg er meget i tvivl.

Tilmeldt 1. Aug 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

58 der har læst og ikke nogen, der vil fortælle, hvad de ville have gjort, eller hvilken løsning de har valgt? Hmm Smile

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2490
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Lindgaard Translations:

58 der har læst og ikke nogen, der vil fortælle, hvad de ville have gjort, eller hvilken løsning de har valgt? Hmm Smile

Nu er der jo ikke pligt til at svare her, hvor folk agerer frivilligt!

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det korte svar, ja

Det lange svar, ja ja ja og ja

I de fleste tilfælde når erhvervsevne forsikring tildeles, tildeles den offentlige førtidspension ikke. Det skyldes at folk ikke er "syge" nok til at kunne tildeles en førtidspension, da du skal miste din arbejdsevne (ikke kun erhvervsevnen) med 2/3. Det kan godt tage flere år med det offentlige, da det absolut kun er sidste løsning og alle andre muligheder for arbejdsprøvning/uddannelse skal være udtømt.

I dit tilfælde ville jeg holde fast i forsikringen grundet dit sygdomshistorik (du får aldrig samme forsikring igen hvis du opsiger den). Plus du kan trække præmie fra helt op i topskatten og du har sikkert også præmiefritagelse med på forsikringen.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)