Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til råd ang. finansiering

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Aug 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg er ny her, men håber at kunne få lidt råd til finansieringsmuligheder til køb af etableret virksomhed.

Jeg er ansat I et firma som jeg nu har fået mulighed for at købe. Planen er at jeg køber virksomheden sammen med min bror.

Det er kommet lidt pludseligt, da en anden køber er sprunget fra, og virksomheden skal sælges pr. 1 jan 2016.

Uden at nævne for mange tal, kan jeg sige at det er en sund virksomhed. Med salget følger kontrakter med flere kunder på 2-4 års løbetid.

Nu er det selvfølgelig svært at spå om fremtiden, men det er overvejende sandsynligt at virksomheden fortsat kan præstere overskud på 10-20% af omsætningen. Dette afhænger hovedsageligt af hvad vi selv trækker ud af løn.

Der er desuden god mulighed for udvidelse af virksomheden som vil kunne lægge yderligere 10% til den nuværende omsætning - og det er med meget få yderligere omkostninger.

Vores problem er indskuddet, så at sige, til købet. Vi fik tilbuddet om køb i starten af året, så vi når desværre ikke at spare så meget sammen selv.

Banken (samme bank som virksomheden benytter, de kender virksomheden godt) vil have at vi selv lægger 15% af købssummen. Vi når selv at sparer de 3% op.

Næste uge har vi møde med revisor og får hjælp til at søge tilskud fra EU's vækstfond. Det er egentlig en mulighed vi helst ville gemme, da denne kun kan søges én gang. Og vi ved at denne mulighed vil være mere fornuftig at benytte til andet projekt et par år efter en evt. overtagelse af virksomheden.

Når det så er sagt, selvom vi får tilkendt støtten nu, er det langtfra sikkert at vi kan få nok derigennem.

Beklager den lange smøreWink Mit spørgsmål er om nogle af jer har kendskab til andre muligheder for støtte/ lån?

Kender I evt. nogen fonde som øger lån til virksomhedsstart?

Har nogen erfaring med EU's vækstfond?

Tilmeldt 1. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror at det vil give flere relevante forslag, hvis du oplyser hvilket beløb de 12% udgør

Søren

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er jo flere muligheder:

1) Tage en investor med ind, som får medejerskab i virksomheden mod at stille kapital til rådighed

2) Låne pengene i privat regi (fra en investor eller lignende) til en højere rente end hvad banken kan tilbyde

3) Spørge en anden bank

4) I kan også forsøge at forhandle en aftale på plads med den nuværende ejer af virksomheden om, at betalingen skal falde i flere rater. Således kan 75% f.eks. betales ved overtagelse, og derefter 15% efter år 1 og 10% efter år 2.

Jeg har selv benyttet model 4 ved en tidligere virksomhedsovertagelse, og det fungerede fint. Det kræver selvfølgeligt noget tillid mellem køber og sælger, men når jeg læser mellem linjerne i dit indlæg står der ikke en lang kø af alternative købere. Derfor må sælger være indstillet på at udvise nogen fleksibilitet hvis han/de vitterligt ønsker virksomheden afhændet.

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja beløb vil gøre det lettere at svare. EU vækstfond er ofte større beløb og i alle fald noget meget langsomt malende. Jeg kender ikke til fonde der støtter privates opkøb af eksisterende virksomheder, det er normalt bank eller/og - vækstkaution man skal via. Meget vil afhænge af sikkerhed i den sammenhæng - forstået som regulære sikkerhedsbærende aktiver 

Jeg holder med i at sælgerfinansiering lyder som en ting der skal afprøves for en del af beløbet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Aug 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Jeg foretrækker ikke at oplyse den præcise købspris, men det er flere mill.

Vi planlægger også at prøve andre banker, men gætter på at den bedste aftale vil kunne laves med nuværende bank. De kender virksomheden, omsætningen osv. Ved hvor hurtigt de nuværende ejere kunne afhænde lånet. Plus at banken er lokal.

Vi er desværre beliggende i udkantsdanmark, så det er halvsvært at overbevise om potentialet.

Ejer har flere købere på hånden, både i ind - og udland. Men de foretrækker at virksomheden bliver i lokale hænder. Både pga. service for kunder og lokalsamfundet.

Ejerne har også tilbudt at låne os pengene rentefrit. Men det er sidste mulighed, og vi foretrækker begge anden løsning.

De står og skal lave en endnu større investering, så hvad de låner os, skal de så ekstra finansiere selv. 

Og låner vi pengene af dem, skal de selvfølgelig betales tilbage hurtigst muligt. De lægger et ekstra pres på os, og økonomien i virksomheden, især i opstartsfasen.

Vi har desværre ikke en rig onkel vi kan låne pengene afWink men hvis man skulle ud og finde en investor, hvordan og hvor ville man gøre det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)