Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter under 18?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens

Jeg vil meget gerne lave en webshop, sælger vare osv. men hvilke muligheder har jeg når jeg er under 18 år? Jeg kan fx ikke oprette en virksomhed osv.


Mange tak på forhånd.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

iværksætterny:
hvilke muligheder har jeg når jeg er under 18 år? Jeg kan fx ikke oprette en virksomhed osv.
korrekt og det hænger sammen med, at du ikke må optræde som virksomhed = ikke ha webshop når du er under 18. Du kan f.eks ikke holdes ansvarlig overfor kunder og leverandører, returret og kan risikere gæld (fejlvarer/returvarer osv) hvad heller ikke må ske for en under 18, og af samme årsag kan du ikke få en betalingsløsning lovligt - bank til knyttet osv - her mere om forbuddet http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/forbudt-at-drive-virksomhed-hvis-man-er.html   Der er også lidt om muligheden for at få en forældre til at stifte selskab og sælge til en - men det er besværlig og ikke helt billig vej

Du kan søge dispensation og få CVR til personlig virksomhed når du er 15 som vist her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/starte-virksomhed-som-umyndig.html eller du kan få en over 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Er der ikke mange der driver en webshop selvom de ikke er 18 år, det er da mit indtryk når man ser omkring sig, men måske er det bare en forældre der tager ansvaret for dem så.

Jeg har aldrig set tal for den slags faktisk.

//Kim

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Juridisk set kan man ikke eje en virksomhed og stå inde for det ansvar der følger med. 

Men der er en del der får hjælp fra forældrene eller ældre søskende som så tegner virksomheden. I det tilfælde er der bare desværre en del som ikke er klar over de forskellige regner, men nærmest blot underskriver diverse dokumenter og lader sønnike styre showet.

Jeg har to eksempler på dette:

En af mine gode bekendte tegnede et ApS til en anden som af en eller anden grund ikke selv kunne (jeg ved ikke om det var pga alder). Det gik super godt og for lidt over et år siden blev virksomheden overdraget til den rigtige person. Men nu har min bekendte en beef kørende med SKAT da ApSet havde oparbejdet en værdi som SKAT mener der skal beskattes af. Så man kan ikke bare oprette en virksomhed for en anden og så bare senere overdrage det uden at skulle tage højde for at der eventuelt er noget værdi i virksomheden som ikke bare kan flyttes fra A til B uden videre.

Et andet eksempel er helt frisk, da det er en sag som jeg havde lige inden sommerferien. En ung pige på 17 år (vi var ikke klar over alderen) have købt en række tryksager i MediaMouse og undlod efterfølgende at betale. Vi har nogle helt faste regler for hvordan vi kører sådan noget, så hun røg hurtigt til inkasso men reagerede heller ikke på dem. Så hun endte med at skulle i Fogedretten. Og da det var en lokal kunde, og for min egen nysgerrigheds skyld, da jeg aldrig har været i Retten i Hillerød, så deltog jeg i retsmødet. Og der dukkede så en far op med den 17 årige. Og han åbnede ud med meget vredt (råbende helt gasblå i hovedet) at vi, mig og min advokat, godt kunne pakke sammen da vi aldrig ville få nogen penge da hans datter var under 18 og ikke stod som ejer af virksomheden. Det var ham som havde stiftet den. Han faldt lige så hurtigt ned i gear da dommeren forklarede ham at han hæftede for gælden når det var hans virksomhed og så blev der ellers skåret ud i pap hvad konsekvenserne ville være for ham hvis han ikke rettede ind til højre og betalte gælden. Da vi gik fra retten råbte og skreg han igen -  men denne gang var det af datteren, da vi tilsyneladdende ikke var de eneste hun skyldte penge og nu var det et op for farmand at han hang på det hele...

Så hav lige alt dette i baghovedet når det drejer sig om at stifte virksomhed når man er under 18 - uanset om man er den som skal drive virksomheden, eller er den som stifter virksomheden.

/Jesper 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig Jesper. I forhold til det med skat ved overdragelse, er løsningen, at far stifter et selskab for den 17 årige - og så dagen efter sælger til samme pris som stiftelseskapitalen til sønnen. Sønnen må gerne eje som mindreårig

  • Nu er vi så ude over problemet med skat, men far skal stadigt være direktør og stå med hele det formelle ansvar, bankaftaler, regnskab, kapitalberedskab - registreringer, frister osv, men selskabet og den overordnede hæftelse, er nu ejet af en 17 årig. Det kan så også gi problemer:
  • Det kan tænkes banken ikke er vild med en 17 årig selskabsejer
  • Samme bekymring med visse kreditorer - nok afhængig af tillid til den "voksne" direktør
  • Far som direktør skal fyres før evt dagpenge kan komme på tale
  • Der skal tegne 2 lovpligtige arbejdsskadeforsikringer en til far uanset han får løn eller ikke, og en til sønnen som aktiv ejer/og formentlig ansat.

Men det kan gøres trods alt, uden skattekonsekvens, hvis far har så 100% tillid til den unge eller selv har kræfter at arbejde med.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)