Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerbog med forskelligt indskud og stemmerettigheder

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er ved at stifte selskab og i den forbindelse skal vi udfylde ejerbog, hvilket vi selv har gjort tidligere, men da der denne gang er forskellige ejerandele og antal stemmer håber vi at I kan hjælpe os med dette!

Konkret er vi fem ejere, hvoraf de fire laver et indskud og dertil også har en stemme, den sidste ejer blot 1/5 af selskabet uden stemmerettighed:

Er dette den korrekte måde at sætte det op eller ville I gøre det anderledes? (selvfølgelig med navn osv. i stedet for Ejer)

Tilmeldt 1. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan ikke svare på dit spørgsmål - men har i overvejet hvordan firmaet skal kunne fungere  hvis i bliver uenige med 2 på hver sin side af bordet.

Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er kun dem der har anparter som er ejere - i dit eksempel er der 4 ejere. Nr 5 er ikke ejer og skal ikke opføres.....

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Søren - Ja, det er klart at der kan blive diskussioner og problemstillinger hvor en konstruktion med fire ikke er hensigtsmæssig, derfor er dette også anført i vores fælles Ejeraftale, hvor proceduren for dette står udførligt nedfældet.

Eftersom du spørger ind til det, går jeg ud fra du er enig i, at dette er noget ALLE bør gøre inden opstart af virksomhed!

Til Whiskey - Hvorfor er nr. 5 ikke ejer? Man kan sige at på trods af han ikke ligger indskud eller har stemmeret, så ejer han stadig 20% af virksomheden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter S Nielsen:
Hvorfor er nr. 5 ikke ejer? Man kan sige at på trods af han ikke ligger indskud eller har stemmeret, så ejer han stadig 20% af virksomheden.
du skriver han har 0 anparter - så ejer han da ikke noget af virksomheden. En ejeraftale kan f.eks. ikke gøre nogen til ejere (og gælder jo altid kun internt og ikke mod 3.part) Han ejer 0 anparter og dermed 0% af virksomheden

Da det måske er ApS og der skal være 50.000 kr ialt, så kan det være fejl der står 0 i dit skema, og skal der stå 10.000 så ejer han og skal med i ejerbog og ejerregister

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. Tak for svaret!

Du har ret i at når det står som det eksempel jeg har givet ovenfor, så ejer han intet, hvilket jo ikke er tilfældet, så det skal jeg selvfølgelig have ændret. Men da han ikke laver indskud som os andre, hvordan ville dette så skulle skrives? Det samlede indskud bliver 40.000, vil hver anpart så skulle skrives som 8.000 (20%) ved hver ejer?

Har lavet et nyt eksempel her, og vil også gerne høre om opsætningen af stemmerettigheder er korrekt, hvis der er nogle som er kloge på dette?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er næste udfordring om du er opmærksom på at det kræver flere klasser af anparter, hvis nogen anparter er med stemmeret og nogle uden...... Det skal fremgå af vedtægterne/stiftelsespapirerne.  Plus om I har overvejet om der er nogle skattemæssige konsekvenser for ejer nr. 5 ved at han "får" 20% af et selskab....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

ja nr 5 kan vel ikke "få" anparterne uden at der gives en gave fra de 4 andre - så det samlede 5 x 8000 or whatever indbetales og dermed formelt ejers af alle 5 - en gave kan være en mulighed med gaveafgift. Han kan ikke f.eks. arbejde pengene af - uden skat. Han kan også låne pengene af de 4 andre, og så betale dem tilbage ved at få løn i selskabet, betale sin skat, og betale lånet tilbage efter skat

Jeg kan ikke ikke lige se andre måder han fra start kan ha 1/5 af anparterne?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay tak, vi gør nok sådan at han officielt låner pengene af os andre og så betaler tilbage i forbindelse med løn eller arbejde.

Jeg takker for alle svarene!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter S Nielsen:
Okay tak, vi gør nok sådan at han officielt låner pengene af os andre og så betaler tilbage i forbindelse med løn eller arbejde.
Nok også så langt det nemmeste - bare han gør det med beskattede penge, så er den helt OK og han er med lige fra start som stifter og ejer. Det andet problem med aktieklasser som Whiskey nævnte ved de forskellige stemmerettigheder skal stadigt adresseres

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)