Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Letteste måde at aflønne en temp/freelancer for 2 ugers arbejde

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har lavet en aftale med en jobsøgende om at løse et par specifikke opgaver for os; men er i tvivl om det praktiske...

Skal hun oprettes i vores lønsystem (Danløn) eller er det ikke nødvendigt? Der er tale om en engangsforestilling, så det giver ikke mening hvis det kan undgås - kan vi evt aflønne med et fast honoar og hvordan gør vi det i praksis?

Aftalen er at hun arbejder for os i 2 uger og aflønnes med DKK xxxx - og af hensyn til hendes akasse, så skal vi enten opgive beløbet eller antal timer, så hun modregnes i dagpengene.
Størrelsen på hyren gør at det fra hendes side er ligegyldigt om vi gør det ene eller det andet - vi ønsker derfor at vælge den administrativt letteste metode set fra arbejdsgivers side Smile

Nogen bud?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

I skal i alle fald lønne hende med indberetning til skat. Hvis det er alm lønmodtager job i 14 dage, så logger i ind og indberetter som A-skatte løn i skat  - og det kan I bare gøre i e.indkomst (I skal være arbejdsgiverregistrerede blot). Det er nok den mest korrekte fremgangsmåde og det som sikrer jeg mod bøvl med skat (hvis modtager ikke kan betale skatten så er det jo ved a- indkomst jer der trækker og indbetaler

I kan måske også se det som honorar og indberette som B-indkomst - hvor timer ikke indberettes men beløbet Det er let nok http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html  - givet det letteste for jer og sikkert OK bare hun så betaler sin skat ordentligt.

I må lave en lønseddel selv - jeg ville printe indberetning til skat og bruge som lønseddel som hun så også kan bruge til A-kassen og jeg ville nok bruge a-løn og angive timer som 66 eller noget i den stil - tæller jo faktisk med i genoptjening hvis hun får noget andet snart men ellers - bidragspligtig B-skatte indtjening

Hvis i er tilmeldt danløn er det jo langt nemmest for jer at oprette hende der med enten månedsløn (uanset 14 dage) eller timeløn x xx timer - for så klares alt med skat jo der + i før regulær lønseddel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Oct 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ikke muligt at lade freelancer skrive en faktura som tilsvarer lønnen? Så er man ude over al lønhalløjet og skal "kun" momsafregne.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej - for det første siger du det jo med ordet freelancer - som ikke er et firma normalt

Har hun overhovedet CVR med momsregistrering? Tvivlsomt hvis hun er på dagpenge - og hvad mener du så med moms??

Er det en CPR person er der kun indberetning som B- indkomst bidragspligtig eller A-indkomst nok bedre og INTET andet er lovligt

Jeg ville sagtens vove honorar her for de 14 dage - indberet som vis i mit link. tager 5 min - men aldrig uden indberetning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3000 Helsingør
Tilmeldt 27. Jul 15
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Situationen står og falder lidt med om det af myndighederne - nu eller senere - kan tolkes som form for ansættelsesforhold...  Så skal udredes feriepenge osv. Ydmygt forsøg på konstruktivt forslag er for jer at hyre gennem et vikarbureau, som sender jer en CVR faktura - og udreder forhold på lønmodtager CPR siden med myndighederne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for svarene, vi valgte at følge John's råd og oprettede hende i Danløn med timeløn og antal timer - så er det hele på plads mht. ferie, ATP osv og hun får en "ægte" lønseddel som dokumentation til A-kassen...

Hellere safe than sorry så vi ikke ender i et større opgør med SKAT på et tidspunkt Tongue Tied

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)