Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min webdesigner truer med at gå før opgaven er løst - hvad gør jeg? Kontraktbrud?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 22. Jun 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer! Jeg er ved at starte min egen virksomhed, og da jeg ikke er så teknisk anlagt selv, har jeg hyret en webdesigner til at hjælpe mig med opsætningen af min hjemmeside. Helt fra start har der været problemer med hende (webdesigneren); hun tager alting meget personligt, eksempelvis hvis jeg spørger om noget, vil have fastlagt et tidspunkt at mødes eller kigger på min egen hjemmeside så tror hun at jeg ikke har tiltro til hendes eget arbejde. Det eksalerede helt her til aften og nu truer hun med at stoppe her midt i opgaven (jeg aner helt seriøst ikke hvad jeg har sagt og har bedt hende forklare hvorfor hun reagerer på den måde, for jeg er et stort spørgsmålstegn). Hun har fået halvdelen af betalingen ved begyndelsen af opgaven og aftalt halvdelen af betalingen i slutningen af opgaven. Hun har alle passwords til min hjemmeside, min hosting - the works. Det vil være alt for besværligt at sætte en ny freelancer på til at fuldføre opgaven, da jeg ikke selv er teknisk nok inde i hvad der egentligt er lavet til at kunne overlevere det til en ny, så jeg vil gerne have fulgt det til dørs med hende her trods besværligheder, men hvad gør jeg hvis hun går fra det hele? Er det ikke kontraktbrud? Hvad siger juraen? Og hvordan sikrer jeg at hun ikke bruger sine koder til at lave ravage på mine sider?? Tak for svar! På forhånd tak!

Fra Aarhus C
Tilmeldt 14. Mar 14
Indlæg ialt: 2152
Fra  Erhvervshjemmesider.dk ApS Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa 

Puha, det lyder ikke som en rar situation. Specielt fordi du højst sandsynligt føler dig en smule utryg ved tanken om at hun har adgang til alle dine online aktiver igennem de udleverede passwords. Du skal dog tænke på at det ville være ualmindeligt dumt at lave bevidst ravage på dine sider, da hun helt sikkert er bevidst om at det vil skade hendes ry i branchen. 

Hvis der blot er tale om en helt standard hjemmeside burde det som udgangspunkt ikke være helt umuligt at få en ny fagperson til at overveje projektet, såfremt i måtte vælge at slutte det mellem jer. 

Såfremt hun har fremsendt et skriftligt tilbud lydende på opgavens omfang, og du dernæst har accepteret dette er hun forpligtet til at yde denne service der måtte stå i det oprindelige tilbud.

Start med at søg imod en forståelse for hvor hun reagerer sådan som hun gør. Hvis dette ikke løser problemet ville jeg søge andre udbydere som er modtagelige overfor konstruktiv feedback. 

Fra København
Tilmeldt 26. Jul 15
Indlæg ialt: 27
Fra  proofreading.dk Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Hmmm, det lyder som en vanskelig situation.

Hvis hun er så svært at arbejde med nu, kan jeg ikke forestille mig, at det bliver bedre - især hvis hun allerede truer med at stoppe.

Så vidt jeg kan se har du to muligheder:

1. fortsæt med hende og prøv at forbedre forholdet med hende, så at hun gennemfører arbejdet så godt som muligt.

2. afbryd samarbejde (hun er formentlig blevet betalt for al hendes arbejde indtil nu), og bed om adgangskoderne, hosting info osv. Derefter, selvom du ikke har lyst til det, find en anden til at gøre det færdigt på den måde du vil have det. Det bør kunne lade sig gøre, og er formentligt lettere end at begynde med en juridisk vej - så bliver jeres arbejdsforhold slet ikke godt.

Lige meget hvad er det altid en god idé at lave om på adgangskoderne, når du får dem.

Afhængig af hvor kompliceret din hjemmeside skal være, en tredje mulighed kunne være at bruge WordPress, Joomla eller lignende "content management systems". På Surftown og andre hosting firmaer kan man relativt nemt oprette dem og bruge en god gratis "template" website.

Held og lykke! Jeg håber, det hjælper!

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Kontraktsbrud afhænger naturligvis af aftalen. Jeg læser dine oplysninger sådan, at I har lavet en fast pris aftale for at lave en hjemmeside. Dvs. hun har pligt til at lave en hjemmeside - om den helt er, som du ønsker det, afhænger naturligvis af, hvilke ydelser hun jf. aftalen er forpligtet til at levere. Men i hvert fald er hun ikke berettiget til at stoppe midt i opgaven. Heller ikke selv om kemien (eller kommunikationen) mellem dig og hende ikke fungerer.

Mit gæt er, at du måske er en meget krævende og spørgende kunde - Det er man jo gerne, når man starter op og ikke har ret mange penge at gøre med - Hun har måske givet dig et  (for) billigt tilbud på en standard hjemmeside uden ret mange afvigelser og ud fra det regnet med et tidsforbrug på x timer. Det at du gerne vil have møder og løbende kommer med forslag til, hvad du lige synes kunne være smart, gør jo, at hendes tidsforbrug stiger gevaldigt og det er måske det, som gør hende lidt mukken eller nervøs. Ikke at jeg synes, at det er en hensigtsmæssig reaktion fra hendes side, men måske skulle du i første omgang tage en snak med hende, hvor du åbner op for, at hun ærligt kan fortælle, hvad der er galt. Hun er antagelig også bare en iværksætter, som er bekymret for, om hendes drøm om at være selvstændig vil lykkes, ligesom du er. Det bemærkes i øvrigt, at hun - hvis situationen er som jeg anfører - burde i stedet for at true med at stoppe opgaven, have sagt til dig, at dine ønsker til møder, smarte ideer til hjemmesidens udseende eller lignende ligger uden for den aftale I har indgået (dvs. er ekstraarbejde), og hvis du vil have det sådan, så må du betale mere - eller hvis hun ikke er i stand til at opfylde dine ekstra ønsker, henvise dig til at købe denne del andet steds og for egen regning.

Det var bare min holdning og har intet med jura at gøre. 

Vedr. juraen er det sådan, at hun selvfølgelig ikke må stoppe midt i opgaven - Det er en uretmæssig ophævelse. Hvis hun gør det, bliver hun erstatningsansvarlig. Dvs. hun skal betale dine tabsposter. Det kan eksempelvis være differencen mellem hendes salær og det, som du må betale til en anden for at lave en ny side fra bunden eller hvis muligt, færdiggøre den hjemmeside, som hun er påbegyndt (dog kun inkl. de ydelser, som ligger i den aftale, som du har med hende), evt. tab, som du måtte have ved at hjemmesiden bliver forsinket, evt. tilbagebetaling af allerede oppebåren salær osv.

Jeg vil nok ikke være så bekymret for, at hun laver ravage på dine sider, da det juridisk vil være et kæmpe selvmål fra hendes side at gøre.

 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Generelt råd - Afbryd aldrig en kontrakt (og i hvert fald ikke uden at have talt med en advokat). Afbrydelse af samarbejdet betyder lige pludselig at det er dig, som misligholder kontrakten. Dvs. det er dig, som bliver erstatningsansvarlig. I det konkrete tilfælde er udgangspunktet at du skal betale den aftale pris for hjemmesiden, også selv om den endnu ikke er færdiggjort!

Fra København
Tilmeldt 26. Jul 15
Indlæg ialt: 27
Fra  proofreading.dk Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Mht muligheden for at afbryde, som Rikke siger, er dette selvfølgelig et spørgsmål om den kontrakt/aftale, I har.

Ud fra min tidligere erfaring som webudvikler, ved jeg, at der let kan være misforståelser i hvad kunden forventer og hvad webudvikleren forstår. Derfor er det MEGET vigtigt at præcisere så meget som muligt i starten.

Jeg har selv været udsat for kunder som sagde "bare nogle simple sider, med denne tekst og disse billeder", og senere har spurgt "hvor er kontaktformularen?" eller "Jamen, jeg skal også have en produktdatabase". Disse ting tager mere tid, som kan være en overraskelse for mange kunder. Derfor skulle alle de små detaljer klargøres i starten, så man undgår sådanne misforståelser.

Men nu at jeg har sagt det, truede jeg aldrig med at stoppe midt i et projekt. Hvis man arbejder ud fra kundens opgavebeskrivelse, og kunden spørge om noget nyt eller ændringer, plejer man at sige "Ok, jeg har gjort x, y, og z, som du har bedt om. Jeg kan lave disse ændringer, men det tager lidt mere tid." Hvis designeren er som du beskriver, bekymrer det mig lidt, at hun tager det så personligt og truer med at stoppe. Det virker som om, hun føler sig meget presset eller måske ikke tror på sig selv.

Det kan jo være lidt frustrerende som udvikler, hvis man bliver forstyrret hele tiden eller hvis designet ikke er helt færdigt, men man bør ikke tage det personligt.

Tilmeldt 22. Jun 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke,

Tak for dit svar. Bare lige for opklaringens skyld, så kan jeg forsikre om at jeg ikke er den type krævende kunde du beskriver der vil have alt muligt ekstra udover hvad vi har aftalt. De møder jeg refererede til er møder som hører ind under aftalen, eksempelvis undervisning i brug af hjemmesiden. Det er muligt at det tager længere tid end hun havde forventet at udføre opgaven; dette har hun også indirekte sagt til mig. Til det har jeg svaret, at jeg jo ikke er eksperten, det er derfor jeg har hyret hende, jeg kan kun fortælle hvad jeg vil have fra start, det har jeg gjort, og så er det op til hende at vurdere hvor lang tid det tager. At hun har fejlvurderet tidsmængeden er jo også til gene for mig, da hele lanceringen bliver forsinket med økonomiske omkostninger til mig (da jeg jo så må vente det længere på at få kunder).  Jeg synes at jeg er ganske rimelig og stiller kun spørgsmål der er helt naturlige; eksempelvis er det jo ret svært at afholde et møde hvis vi ikke har aftalt et tidspunt (et eksempel; jeg spurgte om hvad tid vi skulle mødes på den dag vi havde aftalt, jeg hørte ikke tilbage fra hende før på selve dagen hvor hun så ikke kunne mødes alligevel). 

Hvordan opretholder jeg det sådan rent juridiske i den "uretmæssige ophævelse" - hvis det kommer dertil? Er der nogen paragraffer du kan henvise mig til? 

Tilmeldt 22. Jun 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Tak for jeres svar og gode råd - det hjælper!

Jeg kan godt se som nogen af jer skriver, at det kan være frustrerende fra udviklerens side, hvis man er sådan en besværlig kunde der vil have lavet alt muligt om. Dette er jeg dog ikke, set ud fra min egen subjektive vurdering ;) jeg har ikke kommet med ting undervejs, som vi ikke allerede havde snakket om ifbm projektetes start. Jeg må gå på æggeskaller for ikke at komme til at gøre hende sur. Det er dog vigtigt for mig at vi har en tidsplan som bliver overholdt så vidt muligt, at vi kan tale til hinanden i en professionel og ordentlig tone, og ikke tager tingene personligt. Det kan da ikke være rigtigt at jeg som kunde skal være bange for at stille spm eller følge op på en aftale, fordi hun måske flipper helt ud? Jeg har virkelig prøvet at være diplomatisk men min tålmodighed er ved at blive slidt op - jeg kan ikke sige noget til hende efterhånden uden at det bliver modtaget som et angreb. Jeg har forsikret hende om at jeg ikke er ude på at genere hende, og jeg ikke kan forstå hendes reaktioner, om hun ikke vil være sød at forklare hvorfor hun reagerer sådan? Men jeg får intet svar. Jeg tror efterhånden at det er fordi hun er træt af opgaven og derfor prøver at starte en storm i et glas vand for at slippe ud af opgaven.

Problemet er bare, at selv om siden er i wordpress så er der nogle specielle plugins som er kodet specielt til mig, og jeg ved ikke om det sådan lige kan overleveres til en ny udvikler/designer, da jeg ikke er inde i det tekniske, og derfor ikke ville kunne forklare det. Det ville kræve at den nye selv kan "regne ud" hvad der er blevet lavet ved at se på det. Måske er det sådan noget udviklere kan.

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder til at hun er den type der slår sig op på at være ekspert og egentlig ikke er Det og nu reagere sådan da hun nu ikke magter opgaven alligevel.

Fra København
Tilmeldt 26. Jul 15
Indlæg ialt: 27
Fra  proofreading.dk Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders S:

Det lyder til at hun er den type der slår sig op på at være ekspert og egentlig ikke er Det og nu reagere sådan da hun nu ikke magter opgaven alligevel.

Jeg kender overhoved ikke denne designer, men jeg har også set det før, når folk selv mener, at de sagtens kan programmere i visse sprog, men så går lidt i panik, når det går op for dem, at de ikke har evner/erfaring til det.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)