Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mange penge i holdingselskab, ønsker at tilgodese familie/venner

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jul 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Min kone og jeg har et holdingselskab (et IVS). Jeg er i færd med at etablere et selskab, som vores holdingselskab kommer til at eje omkring 40% af. Dette firma forventes videresolgt inden for et års tid eller to til en ganske "fornuftig" pris.

Hvis det hele lykkes, så vil jeg rigtigt gerne tilgodese min nærmeste familie på en eller anden vis.

Jeg har en forestilling om, at vi til den tid uden større problemer kan sælge nogle anparter af vores holdingselskab til disse familiemedlemmer for et symbolsk beløb og så umiddelbart derefter købe dem tilbage til en pris, der faktisk modsvarer deres indre værdi. Kan man det?

Altså, hvis vi sælger føromtalte firma for DKK 100,000,000 (for lige at have nogle lette omend urealistiske tal at arbejde med), hvoraf 40% tilfalder vores holdingselskab, så er holdingselskabets værdi omtrent DKK 40,000,000. Hvis der pt er 38,000 anparter (som er ligeligt fordelt mellem min kone og mig) og vi opretter yderligere 2,000 anparter, så er hver anpart ca. DKK 1,000 værd. Vi kunne så sælge de 2,000 anparter til fx min søster for en tyver, hvorefter hun kunne sælge dem tilbage til selskabet, der så ville betale de fulde DKK 2,000,000 for dem. På den måde ender hun med DKK 2,000,000, som hun så naturligvis beskattes af.

Er der nogen problemer i den manøvre? Er der noget smartere/nemmere at gøre?

Jeg tænker at gøre det sådan, fordi jeg antager, at jeg ikke bare på må og få kan udbetale penge til tredjemand (min søster) fra holdingselskabet, og hvis jeg udbetaler pengene til mig selv og så giver dem til min søster som en gave, så så skal der jo betales skat to gange.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Den går ikke. Der er et gavemiljø mellem dig, dit holdingselskab og din søster. Dvs. der skal handles på vilkår svarende til markedsværdi. Skat vil gå ind og ændre dispositionerne ,og du vil blive beskattet af avancen for salget af anparterne i overensstemmelse med markedsværdien og din søster vil blive gavebeskattet af differencen mellem den betalte sum og den reelle markedspris.

P.t. har dit holdingselskab derimod ikke en særlig stor værdi - Du kan derfor overveje allerede nu at sælge nogle anparter til din søster på de markedsvilkår, som p.t. gælder, og hvis alt går som du forventer, så kan du selvfølgelig købe anparterne retur, når holdingselskabet er blevet mere værd og nu til den højere værdi.

Tilmeldt 6. Jul 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Interessant. Mange tak for svar. Jeg må forsøge på forhånd at anslå, hvor stor en andel, jeg vil give væk.

For at jeg forstår det lidt bedre, kan du så uddybe, hvad præcis "jeg" (personligt?), hhv. min søster ville blive beskattet af og hvorfor? Du skriver, at jeg vil blive beskattet af avancen for salget af anparterne og hun af differencen mellem den betalte sum og den reelle markedspris. Jeg tror end ikke, jeg forstår, hvad forskellen er på de to størrelser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du sælger lige efter stiftelse  så kan du formentlig sælge til den % af anparternes pris som svarer til den% af egenkapitalen. Er der et overskud i et underliggende sambeskattet selskab eller i selve holding, så må du kun sælge til markedsværdi til familie, og her vil en revisor være at anbefale - da det ellers kan være lidt besværligt for dig at fastslå reel markedsværdi

Har der ikke været aktivitet der giver værdi, så kan du altså sælge f.eks. halvdelen - til halvdelen af kapitalen du stiftede med. Enkelt forklaret, stiftede du med 1 kr, så kan du sælge halvdelen for 50 øre og der er ingen skat for dig eller familien

Du skal sælge til markedsværdi, ellers vil din søster blive beskattet af den overværdi hun modtog som gave og du af forskellen mellem markedsprisen og den oprindelige kapital. Derfor - sælg til markedsværdi for at gøre det enkelt, eller sælg allerede nu hvor der måske ikke er en værdi. Problemet her kan ligge i, hvis du faktisk allerede nu ved, at der kommer en stor værdi om x mdr - den tør jeg ikke tage stilling til

Har du stiftet for 1 krone og sælger halvdelen for 100 kr, så har du en fortjeneste på 100 kr minus halvdelen af det oprindelige = 0,50 kr = fortjeneste 99,5 som du beskattes af som fortjeneste på aktieindkomst.

Inden dit holding får pengene fra drift - så skal det, hvis det også er et IVS først ha opsparet bunden kapital på 50.000 som betingelse for at give udbytte som udgangspunkt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jul 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Så hvis selskabet er 50 mio kr. værd og jeg sælger fx. 4% til min søster for en halvtredser, så vil hun blive beskattet af 2 mio. (markedsprisen af de 4%) minus de halvtreds kroner? Jeg har læst mig frem til, at en søster ikke i afgiftsretlig sammenhæng tæller som "nærmeste familie", så det vil altså blive alm indkomstbeskatning. Den del er sådan set klar nok. Lige så snart hun køber dem, skal hun altså af med rundt regnet halvdelen. Sælges anparterne tilbage til selskabet øjeblikkeligt for 2 mio. kr. så... hvad?

Jeg forstår ikke helt, hvordan jeg skattemæssigt kan rammes *personligt*. Hvis selskabet på en generalforsamling beslutter at oprette et yderligere antal anparter, som udbydes til salg på favorable vilkår, hvordan kan det så ramme mig personligt?

Behøver jeg påpege, at jeg er komplet nybegynder udi alt dette her? :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)