Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp! Hvad gør jeg?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 8. Apr 15
Indlæg ialt: 117
Fra  www.blackpiranha.dk Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er,

Jeg kommer her med et lidt mere utraditionelt indlæg. Jeg er knap 18 år og droppede ud af STX for nogle måneder siden. Jeg har altid været ret skarp, så det handlede egentlig om, at fagene slet ikke havde min interesse. Det handler nok også om, at jeg er af den overbevisning, at lærerne ikke kan lære mig mere end hvad jeg på egen hånd kan erfare og lære på de tre år sådan en gymnasial uddannelse tager. Jeg valgte dog alligevel at melde mig ind på HHX med start her efter sommerferien, men nok mest af alt fordi mine forældre har det bedst med "at vide, hvor de har mig". Jeg ønsker det slet ikke, også selvom jeg ved hvor risikofyldt det kan være, hvis man vælger den uddannelse fra. Jeg ved bare, at jeg vil komme til at føle, at jeg spilder min tid der når jeg ved, at jeg vil kunne tilegne mig meget mere viden og erfaring ved f.eks. at komme i praktik i en virksomhed eller tage til udlandet og lære sprog. Jeg er utrolig lærenem og arbejdsom, så jeg ville have det meget bedre med at kunne tilrettelægge tre år for mig selv hvor jeg f.eks. tog til udlandet og lærte sprog, fik erfaring og læste en masse bøger som jeg selv fandt spændende og relevante og ellers bare gjorde tingene lidt på egen hånd. Jeg har en masse kontakter rundt omkring og en plan om hvad jeg egentlig gerne vil lave, så jeg er ikke bekymret for, at jeg vil komme til at kede mig og gå i stå, hvis jeg tog den store beslutning om at droppe skolen.
Jeg tænker også lidt, at vi jo i Danmark er så priviligeret, at hvis det skulle gå galt for mig og jeg ender med at stå uden jobmuligheder og hvis mine planer går i vasken, så kan man vel altid tage sig en HF eller andet?
Hvad tænker I om det? Ville det være realistisk også selvom mange arbejdspladser også går op i hvad du har på papirerne af uddannelser osv? Er det udbredt at erhverserfaring også spiller en stor rolle?
Jeg kan hvert fald allerede med sikkerhed sige på forhånd, at jeg på tre år kan nå meget mere end mine nuværende klassekammerater og at jeg snildt kan blive meget kvikkere end dem selvom jeg ikke valgte skolen.
For mig sker der også bare så meget irrelevant på de uddannelser, ting som jeg slet ikke ville få brug for i mit senere liv.
Lige nu er jeg i praktik hos Jon Nørgaard sommeren over og det har inspireret mig meget og fået sat mig i tænkebås ift hvad jeg egentlig skal bruge mit liv på. For skal jeg ikke blot gøre hvad jeg vil lige nu og her, følge mine instinkter og ikke lytte til det andre ønsker af mig?

God sommer og de bedste hilsner.

Tilmeldt 29. Jul 15
Indlæg ialt: 4
Fra  IsaDania Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lige nu står du som ufaglært kun med en 9. klasse.

Da du er herinde tyder det på at du interesserer dig for iværksætteri og måske gerne vil starte din egen virksomhed men er som 18 årig ikke kommet i gang med noget endnu, har ikke fundet din idè/passion endnu.

Når du som 18 årig hverken er i gang med en uddannelse eller kan fremvise en virksomhed du tjener penge på, ville jeg ikke synes at det er en god idé bare at droppe sin ungdomsuddannelse.

Om du i fremtiden gerne vil starte på en videregående uddannelse, gerne vil starte en virksomhed eller bare gå rundt og tænke over hvad du vil med dit liv, vil en HHX være guld værd. Synes det er fint at du har valgt STX fra fordi det er kedeligt, eller fordi fagene virker meningsløse.

Kan ikke se hvad du ville få ud af at tumle rundt i praktik, arbejde, rejse eller hvad du nu vel. Det kommer man ingen vejne med og endda slet ikke uden en gymnasiel uddannelse med sig.


Side 1 ud af 1 (2 indlæg)