Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udenlandsdansker

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jun 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Har søgt om information om at blive udenlandsdanskere, men forstår desværre ikke helt reglerne, er der nogen her, som kan hjælpe os?

Vi er et par som har vi købt lejlighed på Mallorca og har en drøm om at flytte dertil og drive vores virksomhed derfra. Vi har webshops, som vi godt kan passe derfra, dog har vi et lager i danmark, hvor vi naturligvis må have en ansat til at sende varerne ud.

 Det er i denne forbindelse spørgsmålene dukker op.

 ·        Skal vi betale vores skat i Danmark eller Spanien?

·        Kan vi drive forretningen fra Mallorca og have lager i Danmark?

·        Kan vores webshops stadig have adresse i Danmark, hvis vi bruger vores lageradresse?

·        Kan vi stadig have et CVR nr. i Danmark eller skal vi have et spansk virksomhedsnummer?

·        Har også læst lidt om et ½ års skattefrihed, hvad betyder det?

Håber der er nogen som kan besvare disse spørgsmål og som måske kan fortælle os, hvordan man griber det an.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg synes du skal ofre en revisor der kan svare korrekt og præcist, jeg tror ikke du får alt med herinde, men prøver gerne

Du kan sagtens drive virksomheden fra Spanien og ha lager her og ansat her

Du kan ikke ha dansk CVR som personilg virksohed og så skattemæssigt være udenlandsdansker vil jeg mene da personlig virksomhed jo netop er knyttet til personlig skat i DK

I kan ha selskab og drive det som CVR med lager her

Så vil selskabet være skattepligtigt af dets overskud i DK og de ansatte ligeså. Om I vil være dansk eller spansk skattepligtige af jeres løn og/eller udbytte fra selskabet, kan ikke besvares ud fra det I skriver her, det vil afhænge af tilhørsforhold i DK evt bolig, antal dage i landet osv - og der skal I regne med, at det er kompliceret (tænk Helle Thorning sagen/Neil Kinnock) og det er noget man skal være meget præcis med

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

@John, det er skam fuldt muligt at etablere eller drive en enkeltmandsvirksomhed selv om man er bosiddende i udlandet. Den registreres så som anden udenlandsk virksomhed. Afhængig af hvad virksomheden så registreres for kan der være tilfælde hvor man skal have en hæftende repræsentant i Danmark - eksempelvis for A-skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

@John, det er skam fuldt muligt at etablere eller drive en enkeltmandsvirksomhed selv om man er bosiddende i udlandet. Den registreres så som anden udenlandsk virksomhed. Afhængig af hvad virksomheden så registreres for kan der være tilfælde hvor man skal have en hæftende repræsentant i Danmark - eksempelvis for A-skat.

jo - men mit svar var forsimplet om du vil, at man ikke kan ha enkeltmandsvirksomhed og være totalt fri af dansk skat = ren udenlandsk dansker helt uden dansk skattepligt. Er det galt? Er man ikke nød til, at ha dansk skattepligt (eller en repræsentant (nyt for mig)  DK.

Man kan vel ikke ha 100% ren spansk skattepligt og så drive enkeltmandsvirksomhed i DK?  eller?

Jeg skrev ikke, at man ikke måtte bo i udlandet, blot at man ikke kunne være helt uden dansk skattepligt, nok fordi jeg ikke kan se hvordan en personlig virksomhed så beskattes?

Venlig hilsen JohnH

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Man kan vel ikke ha 100% ren spansk skattepligt og så drive enkeltmandsvirksomhed i DK?  eller?

Det afhænger jo som om virksomheden har fast driftssted i Danmark eller ej.

Tilmeldt 6. Jun 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest tak for svar begge 2. Hvis jeg skal forstå det ret, så kan man kun være fuldt skattepligtig i Spanien, hvis man ikke har en helårsbolig i Danmark og kun opholder sig et vist antal dage om året i Danmark.

Vi har pt. et IS, - men her bliver vi personligt beskattet, så skal vi lave det om til et Aps? I så fald bliver vi beskattet i Spanien af den løn, som vi giver os selv? Og hvad med resten af overskuddet i virksomheden? Kan man evt. få et Spansk virksomhednummer i stedet, og stadig have sin lager adresse i Danmark? Vi skal jo udføre vores arbejde i Spanien og ikke i Danmark, det er udelukkende lageret som vil være i Danmark, hvor vi vil have en mand ansat til det praktiske.

Jeg har hørt noget om, at man heller ikke skal betale moms, hvis man er udenlandsdansker. Skal man hverken betale moms af sine indkøb eller af sit salg?

Synes det er virkelig svært, at gennemskue reglerne og hvordan man skal bære sig ad, når man flytter til udlandet, men fortsat vil drive virksomhed i Danmark, men udfører arbejdet fra en adresse i Spanien.

Håber der er nogen, som kan hjælpe.

Rigtig dejlig aften ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis I gør alt fra Spanien og ikke driver virksomheden i Dk, så er spansk selskab vel en løsning og det må givet gerne ha filial eller lager her, men tal med en revisor, om I rent faktisk driver dansk eller spansk virksomhed. Dansk virksomhed betaler selskabsskat i DK - jeg tror selskabskatten faktisk kan være højere i Spanien end i DK (28% mod 23.5%)

Den med moms er jeg slet ikke med på. Er det spansk virksomhed er det spanske momsregler (spansk moms 21% også ved salg til private i DK) og er det dansk er det dansk moms ved salg til private danskere - Er det B2B salg er momsen jo uden betydning da den danske moms i så fald trækkes fra, men er det en privat kunde, vil det altid være enten spansk eller dansk moms afhængigt af hvor selskabet ligger og varen sendes fra - jeg tror du vil ende med dansk moms når det er fra dansk lager men har ikke brugt tid på at gennemtænke 

Den ansatte på lageret skal så ansættes enten i det ene eller andet selskab og lønnes derfra og følge danske regler for lovpligtige forsikringer osv

Det er alt sammen en stor beslutning, så tag dog og brug lidt penge på en revisor, evt en fra et af de større selskaber, som let kan samarbejde med en partner i Spanien og danne jer det fulde overblik

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skiftende
Tilmeldt 12. Sep 09
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 04:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Tillad mig, at "blande mig her", da jeg ikke ved hvordan jeg opretter en ny tråd

Jeg er ansat i dansk firma (Aps) og har job fra egen computer i Spanien fra oktober til april (over 180 dage) - Fik tidligere et råd om, at kontakte KMPG i København som - efter sigende - skulle have en pakkeløsning til den slags. Det har dog vist sig, at de er meget tunge at danse med og forlanger 5000 kroner for en times samtale, hvilket jeg synes er ekstremt. 

Jeg er helt på det klare med, at man kan opnå fuld skattefrihed i 6 måneder men er i tvivl om det praktiske - Min egen revisor hev sig desværre også i håret og kunne ikke hjælpe mig videre heller. 

Arbejdsgiveren skal jo have et nyt skattekort hvor af det fremgår, at jeg har fuld skattefrihed i den tid jeg er i Spanien og jeg er her i tvivl om, hvorledes jeg får rettet det til... måske via forskudsopgørelsen ?? og på hvilken måde så ?? eller ?? :-) 

Der må findes en der ude (sikkert mange) der har været/er i samme situation, så en hurtig lille løsningsmodel ville jeg sætte stor pris på. 

På forhånd mange tak 

M.v.h.

Lasse

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)