Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En direktør, to direktører...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Bramming
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 155
Fra  B-WEB Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg har for meget nyligt stiftet et ApS med min forretningspartner. Vi har anført ham som direktør. Vi ejer begge 50%.

Arbejdsfordelingen bliver sådan, at jeg kommer til at stå med langt den største del af læsset... umiddelbart 90% det første år.
Vil der være nogen praktisk fordel i, at registrere mig som nr. 2 direktør, eller hvad er idéen med det i forhold til erhv.&selskabsstyrelsen? Jeg kan ikke lige lure, hvad det gør godt for.

MVH. Kim

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

først og fremmest bør I ha en klar ejeraftale http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html som regulerer indbyrdes mellem jer. Hvis i ejer 50/50 vil I så kunne havne i dead-lock hvis ikke I kan blive enige, for hvordan fyrer I så en direktør eller ansætter en anden (dig) eller ændrer noget som helst formelt?

Så bør tegningsretten også være klar - må direktøren tegne alene, eller skal I begge underskrive når det er ting ud over den daglige drift?

Den som er direktør kan nu tegne alt inden for den daglige drift - det kan du formentlig ikke når du ikke er registreret

Registrering af dig som ligestillet adm.dir  betyder et vist øget ansvar, nemlig direktør ansvar overfor drift, kreditorer og det offentlige - og ex bod for manglende regnskab falder så også på dig. Det vil normalt også give ret til at tegne firmaet i alm. daglig drift. Derudover kræver det tegningsretten er klar. Arbejdsskade forsikring som lovpligtigt skal I ha begge to i alle fald, uanset løn, så der har selve ansættelsen ikke betydning. 

Jeg ville også ha ansættelsesaftale klar med opsigelse, ferie, sygdom osv for jer som direktører i 50/50

I bør nok få en advokat eller anden rådgiver til at se jeres set-up efter - ejeraftale - tegningsret - mulighed for at træffe beslutninger ved 50/50 (kunne være, at en neutral i tilfælde af uenighed var udpeget til at skulle beslutte for jer (eller 3 neutrale hvis det skal være forkromet)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Bramming
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 155
Fra  B-WEB Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har nogle folk ind over, som på sigt skal være en del af virksomheden - så 50/50 problematikken kommer der styr på.

I forhold til at tegne - det er vel en formalia, i forhold til at vi begge ejer virksomheden lige meget, eller hvordan mener du det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

det afhhænger helt af hvad der står i vedtægter og hvad I dermed har registreret. Man registrerer tegningsret for at f.eks. den ene ikke bare kan gå ud og købe en Rolls Royce på firmaet. Al daglig drift kan en registreret direktør tegne for (foretage) men 3. personer må ikke bare sælge noget der ligger ud over alm drift - eller tegne aftaler der ligger ud over alm drift, med andre end den eller dem der har tegningsretten. Det vil f.eks ofte være EN direktr alene, eller hved flere ejere, to direktører sammen eller En direktør + bestyrelsesformanden eller lignende

Uanst hvor mange nye der kommer ind, er en ejeraftale supervigtig mellem jer  tro mig, mange går i kludder fordi de ikke har en sådan

vh John Hannver

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)