Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En revisors skøn pris ifht. det faktureret

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 7. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har bedt en revisor om at hjælpe med en virksomhedsomdannelse fra enkeltmandsfirma til ApS , samt oprettelse af Aps'en og et holdingselskab og færdiggøre det gamle regnskab.

hans tilbud var et skøn mellem 20.000 til 25.000 for det hele Eks. Moms. Har det på skrift.

han har faktureret nu mig for ca. 50.000 eks. Moms for det hele. Det er dobbelt pris.

vi er en lille forretning og det er rigtig mange penge at betale ekstra.

hvad kan jeg gøre? Skal jeg snakke med en advokat?

håber nogen kan hjælpe.

på forhånd tak

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Asia:
hvad kan jeg gøre? Skal jeg snakke med en advokat?

Start med at spørge revisor om årsagen til at regningen er blevet dobbelt så høj. Start med dialog.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jep - start med dialog til hver en tid. Det er klart, at du skal henvise til, at du jo har tilbud der sagde 25.000 for det hele, specielt hvis det var et ubetinget tilbud og ikke bare en mail med at, "det forventer vi at kunne klare for 25.000 afhængig af" ...

Det som ofte kan gå galt er, at tilbud er betinget af div. ting - og netop virksomhedsomdannelse, hvor revisor skal afgive forpligtende erklæring, kan svinge meget, afhængig af hvor let aktiver er at vurdere.

En anden ting der går galt er, at det oprindeligt er EN opgave, og så undervejs kobles ønsker om andet ekstra på, og man får ikke afstemt pris. Det er de ting du skal i dialog om, med fastholdelse af, at en pris på 25.000 ikke må blive dobbelt op, uden du kontaktes i spørgsmålet

Da virksomhedsomdannelse jo kun kan foretages af en rigtigt registreret/godkendt revisor, så kan du også bede om en timeliste der viser hvad tiden er medgået til - men det kan du jo lige vente til du hører, om revisor selv siger, OK når jeg tilbød til xxx så skal vi finde en løsning

Går det hårdknude, så kan du går til Revisorforeningen FSR med en klage over misforhold mellem fast tilbud og så en pris, som du vel ikke på noget tidspunkt har været gjort opmærksom på ville skride.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for jeres svar. Jeg prøver lige en dialog med Revisor.

Tilbudet som revisoren har skrevet er:

Vort honorar for udarbejdelse af årsrapport 2013 samt udarbejdelse af dokumenter og stiftelse af selskaber baseres på forbrugt tid. Vi anslår, at vort samlede honorar vil beløbe sig mellem kr. 20 - 25.000,- excl. moms.

Ud fra denne tekst, har Revisorfirmaet så sikret, at de ikke kommer i klemme?

Jeg har efterfølgende ikke haft nogen dialog med ham udover, at han har løbende sendt mig dokumenter, og bedt om underskrift. Nogen af dokumenter har også været udstedt til andre firmaer, da de har glemt at omskrive kundens navn. Men genbrug er helt fint, men alligevel.... så må der vel være sparet en del tid. Hvis du forstår hvad jeg mener.

Jeg har altid syntes, at tingene skal være fair og altid betalt mine regninger. Men det her er i overkanten.

God søndag aften til alle!

Tilmeldt 7. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor lang tid har man ret til at klage over en faktura der er blevet betalt?

Svaret fra revisor er bl.a.

Som svar på nedenstående skal jeg oplyse, at vore honorarer er primært beregnet på grundlag af medgået tid. Når vi anslår honorar, er det altid under forudsætning af, at det materiale og oplysninger, vi modtager, er fuldstændigt og afstemt.

I forbindelse med udarbejdelse af årsregnskab for 2013 måtte vi rykke og have oplysninger af flere gange, ligesom der var problemer med momsindberetninger.

 Hvad angår stiftelse af selskaber har vor skatteafdeling bistået med stiftelserne, hvilket er blevet lidt mere end forudsat.

Men jeg har slet ikke snakket med ham. Han har kommunikeret med min bogholder, som har alle tallene. På intet tidspunkt, får jeg oplyst noget fra min bogholder eller revisor. Men er det nok til at revisoren kan fakturere mig for en dobbelt pris? Min bogholder er også en ekstern person, som ikke er ansat i vores firma.

På forhånd tak

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest forstår jeg ikke hvorfor du ikke selv tager en direkte dialog med revisor. Du er om nogen den der har størst interesse i at få fakturaen nedsat. 

Dernæst ville jeg - hvis jeg var i dine sko - overveje om det i det hele taget er værd at gå videre med sagen. En honorarklage skal du indgive til FSR's responsumudvalg (hvis det er en godkendt revisor som har lavet arbejdet for dig). Du skal være opmærksom på at de kun gver en vejledende udtagelse, som revisor ikke nødvendigvis behøver at følge. Så selv om du får medhold der så er der ingen garanti for at revisor accepterer et nedslag. Du er så nødt til at stævne ham for byretten. Foreløbig er det kun der der skal have penge op af lommen.

Dernæst skal du være opmærksom på at Responsumudvalget alene ser på om honoraret på rimelig vis afspejler værdien af den opgave de har løst for dig. I deres vurdering indgår tidsfaktoren kombineret med kompleksitet og personalets erfaring og uddannelsesniveau. Det indgår ikke i vurderingen at du er blevet stillet et mindre beløb i udsigt.

Hvis udgangspunktet var 20 - 25.000 kr hvis materialet var i orden - så tæller taksten altså hurtigt, hvis det ikke er tilfældet. Moms- og skattefolk er nogen af dem der koster høj timepris hos revisorer, så der skal ikke meget arbejde til før prisen bliver væsentligt højere.

Udgangspunktet for de fleste honoraraftaler med revisorer er stort set altid efter forbrugt tid. Læren af din oplevelse må være at sørge for at indgå fastprisaftaler, således at hvis der ligger arbejde udover det aftalte så må revisor sige til.


Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Læren af din oplevelse må være at sørge for at indgå fastprisaftaler, således at hvis der ligger arbejde udover det aftalte så må revisor sige til.

Hvis man får en pris på 20-25000 og revisoren kan se at man rammer den pris inden man er færdig så bør han altid sige til kunden at man rammer loftet. At tro at blot fordi kunden har sagt ok til den pris at så kan man bare brugt timer som man har lyst til er forkert tankegang.

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg vil mene at revisoren burde have informeret dig om det da han ramte loftet på de 25.000,- Kr. det ville være en helt naturlig måde at gøre det på i min verden.

//Kim

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels Henriksen:
Hvis man får en pris på 20-25000 og revisoren kan se at man rammer den pris inden man er færdig så bør han altid sige til kunden at man rammer loftet.

Vi er ikke uenige .... Det etiske rigtige vil altid være at fortælle hvis et skøn ikke holder. Det er også derfor jeg opfordrer til at han direkte tager en dialog med revisor.  Juraen er så noget andet....


Tilmeldt 7. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres kommentar... Jeg ville bare meget gerne have bekræftet, om det er normalt case, at revisorer tager mere end skønsprisen. Men jeg kan godt se, at det bliver alt for langt et proces, hvis jeg skal begynde at tage en sag op... økonomisk kan det nok heller ikke betale sig.

Hvis jeg havde mange penge, havde jeg nok gjort det... bare principmæssigt.

Fremover vil jeg så vidt som muligt lave en fast pris. Det har dog været dyre lærepenge :D

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)