Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra PMV til moms og import/eksport registreret enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg har tidligere fået hjælpe herinde til opstarten af min virksomhed i starten af året. Jeg laver og sælger kunsthåndværk, og havde egentlig ikke forestillet at skulle overveje momsregistrering så tidligt. Jeg er registreret som PMV, hvorfor jeg hverken er moms eller import/eksportregistreret. Jeg har dog de sidste par måneder haft en omsætning på godt 3000 pr. md. hvorfor jeg begynder at overveje momsregistrereringen, dertil vil jeg gerne forsøge at sælge til andre momsregistrerede virksomhed, hvorfor dette er endnu mere ønskværdigt. 
Dertil vil jeg også gerne kunne tilbyde kunderne på min webshop "worldwide shipping", samt have muligheden for med tiden at kunne købe materialer og værktøj udenfor EU, hvorfor jeg også gerne vil import/eksport registreres. 
Dette knytter selvfølgelig an til lidt spørgsmål. 

Jeg vil gerne selv ordne mit regnskab, og til dette har jeg kigget på Dinero og synes det virker til at være rigtig godt, og til at finde rundt i. 

Som sagt har jeg indtil nu været registreret som PMV og selvfølgelig også holdt simpelt udgift/indtægts regnskab. Dette indtil nu uden overskud, da jeg er startet op uden lån og derfor bruger alle indtægter på materialer og værktøjer. 
Men lad os sige at jeg imorgen lader mig momsregistrere, hvordan forholder jeg mig så til regnskabet som er ført indtil min momsregistrering? startes der "på ny", eller er der noget fra tiden uden momsregistrering der skal videreføres i det nye (moms)regnskab?

Når jeg ønsker salg udenfor EU, handler det om salg til private, de fleste af mine produkter koster under 1000 kr. Kan det virkeligt passe at man skal lave udførselsangivelse for hver enkelt forsendelse til private udenfor EU, på en ordre på f.eks. 500 DKK? og hvis jeg f.eks. køber et stykke værktøj fra Kina eller USA til brug i arbejdet, skal der så også laves en masse ekstra papirarbejde, for at kunne trække den fra?


Og lige et lille ekstraspørgsmål:
Jeg har som sagt startet min virksomhed uden at låne nogle penge, og derfor startet meget småt op.
Jeg er ved siden af på SU, og modtager boligsikring og har delvis friplads. Jeg har derfor også læst en del på hvordan de forskellige virksomhedstyper og ordninger har af betydning. Dette da man jo ved boligsikring og friplads skal oplyse forventet årlig/månedlig indtægt. 
Da jeg grundet den "lille" opstart, og at mit mål med tiden selvfølgelig er at tjene penge, vælger jeg at bruge alle indtægter på at lade virksomheden vokse sig større (større materiale lager og mere professionelt værktøj). Det betyder selvfølgelig at jeg i år ikke får et stort overskud i år og næste år. 

Jeg skal bare være sikker på at det udelukkende er overskuddet af virksomheden som indgår i min egenindkomst, og det ligegyldig hvor stor omsætningen er ? Og dette da jeg forstår at virksomheden økonomi er identisk med min økonomi, så længe man ikke benytter sin af virksomhedsordningen

Dette da jeg vil være sikker på at opgive de korrekte forventede tal i oplysningerne om min indkomst til boligsikring og friplads.

 

På forhånd tak for altid god hjælp og vejledning!:)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

alt føres videre - blot med moms fra nye registrering

Du skal være opmærksom på at materialer (ex råmateriale til at producere af IKKE er en omkostning. De skal gøres op og har samme værdi som penge i banken. De tælles op når der laves regnskab og gøres op til indkøbspris, så de er ikke en udgift. Værktøj kan være det hvis under straksafsrivningsgrænsen

Der er ikke forskel som sådan på regnskabskravet i PMV og så enkeltmands med moms - ud over momsen . Det er helt samme krav som er bogføringsloven

Jeg vil godt vove at anbefale min e-bog om personlig virksomhed og så god vind med ændrigen, som faktisk kun består af moms fra den dato

http://startup-linkguide.blogspot.dk/2015/06/personlig-virksomhed-pmv-is.html 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for altid god hjælp John :)

Vil læse din bog Yes

Det du beskriver om materialer gælder vel også det produktlager jeg omdanner mine materialer til? og her er produktets værdi = materiale/produktionsomkostningerne ?

Så det vil sige at når årsregenskaber skal laves, opgøres produkt og materialelager (varelager) således:

Vareindkøb (materialer)
+ varelager (materialer+produkter) ved regnskabsårets start.
- varelager ved regnskabsårets slutning.
= vareforbrug og dette tal vil altså være lig mine udgifter som kan trækkes fra i skatteregnskabet?

I praksis betyder det vel at jeg i mit regnskabsprogram, anfører mine materialekøb som vareforbrug og ved årsregnskabet laver en varelagerregulering hvor værdien af mine materialer og produkter opgøres.

Jeg kan fornemme at det bliver mere indviklet end jeg har lyst til videre at anvende mit exel som regnskab, og vil gerne igang med Dinero. Jeg vil derfor også gerne have regnskabet for den ikke momsregistrerede periode derover. jeg har styr på hvordan man indtaster sine salgsfakturaer uden moms. Men de fakturaer for køb af f.eks. materialer, indeholder jo moms, men kan det lade sig gøre at overføre disse til regnskabsprogrammet uden at momsen fra disse medregnes i momsregnskabet, for dem kan jeg jo ikke trække fra?

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har vidst fundet svar på mit sidste spørgsmål:)

Tak for hjælpen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Friis91:

Det du beskriver om materialer gælder vel også det produktlager jeg omdanner mine materialer til? og her er produktets værdi = materiale/produktionsomkostningerne ?

Så det vil sige at når årsregenskaber skal laves, opgøres produkt og materialelager (varelager) således:

Vareindkøb (materialer)
+ varelager (materialer+produkter) ved regnskabsårets start.
- varelager ved regnskabsårets slutning.
= vareforbrug og dette tal vil altså være lig mine udgifter som kan trækkes fra i skatteregnskabet?

I praksis betyder det vel at jeg i mit regnskabsprogram, anfører mine materialekøb som vareforbrug og ved årsregnskabet laver en varelagerregulering hvor værdien af mine materialer og produkter opgøres.

kort svar ja - det er korrekt. Normalt har regnskabsprogrammer en konto til vareindkøb/vareforbrug. Den bruger man når man køber og den er med moms (og for din momsfrie periode uden) Dermed bliver momsen altid fradrag ved købet - regulering af vareforbrug må derfor ikke ske på den konto, for så får man, som du vist har forstået, pludseligt moms involveret igen.   Købet bogføres debet den konto og så ofte kredit bank

Så er der en konto i samme gruppe i drift -som ofte hedder varelagerregulering og den er uden moms. F.eks. en gang om måneden tæller man værdi af varelager OG råvare - osv lager op - til indkøbspris og så bogfører man kredit denne konto og debet en konto i status for varelager (helt som bank = værdi) 

Ved fremtidige optællinger er det nu kun forskellen man bogfører. Hvis varelager er gået ned, så debiterer man vareregulering (og så bliver det beløb lager er gået ned med til en omkostning) og kredit varelager (som så går ned) - og omvendt hvis lageret er gået op.

De fleste regnskabsprogrammer har en anvisning til varelagerregulering

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig mange tak for hjælpen John! :D

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)