Hej Amino Jeg er klar over, at der er nok er tale om en gråzone, men jeg prøver alligevel om, der er et klogt hoved, der kan give et konkret svar. Såfremt man vælger at sætte en form for "gør-det-selv-færdigt" produkt i handlen målrettet (yngre) fodboldfans, i hvilket omfang risikerer man så at komme i konflikt med fodboldklubber og deres ophavsret til f.eks. klubnavne og deres emblem, når følgende er gældende: - Der vil i salgsøjeblikket være tale om et generisk produkt for så vidt gælder specifikke klubber men dog et produkt tydeligt minded på fodbold. - Jvf. ovenstående punkt vil der tydeligt være tale om et produkt, der af køberen skal personaliseres med indhold om en specifik klub (efter køberens (efterfølgende) eget valg). - Der vil ikke blive brugt klubnavne, -emblemer eller lignende direkte i produktet, markedsføringen mv. ligesom der ikke vil blive opfordret til, at kunden kan benytte disse ophavsbeskyttede ting i udfærdigelsen. - Jvf. ovenstående punkt vil almindelig logisk slutning tilsige, at inddragelse af de selvsamme ophavsbeskyttede ting alligevel vil være en naturlig del af kundens personliggørelse af produktet. Nogle gode bud på, hvordan man ville stå stillet? |
Hvorfor skrive det så kringlet, når du selv modsiger dig selv et par steder?
Anyway så længe logoer, klubnavne, stadion navne, spillernavne mm ikke indgår, så skulle der umildbart ikke være noget i vejen med at lancere sådan et produkt. Dette er dog sagt med det forbehold, at selvom intet af de nævnte ting indgår i produktet eller markedsføringen, så kan andre forhold, hvor der kan ske en forveksling af klubberne og klubbernes merchiendise skabe problemer.
Så ud fra dig tekst, er der næppe nogen, som kan komme med et 100% gældende svar, da alle svar vil være med forbehold for enten det ene eller det andet...