Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe hus når man er personlig konkurs?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jul 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

I sommeren 2010 gik jeg personlig konkurs med min virksomhed. Der er nu 5 år siden og stor ikke længer i RKI. Her søgt gældssanering, men blev afvist i retten, kunne ikke blive enige med banken (De grønne slagter) Jeg skyler stadig både banken og Skattævensnet. Min kone har også skrevet under på et lån i banken, men hun er ikke erklæret konkurs, og hun kommer ud af RKI i løbet af året (Kan ikke lige huske datoen)

Spørgsmålet er om min kone eller jeg vil kunne købedet hus som vi bor til leje i ? De månedlige udgifter vil ligge på ca det samme beløb som nu. Det skal siges at det er min Kones forældre der har købt huset, så det blive nok fruen der skulle købe huset.

Vores bekymringer går på om skattevæsenet eller banken vil komme "efter" os, her tænker jeg på, gøre udlæg eller kræve pant i huset ?

Håber på nogen svar eller anders erfaringer.

  

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.
Det er aldrig sjovt at gå konkurs og eller at komme i RKI.
Omvendt kan der være situationer, hvor det er uden for ens kontrolcirkel.

Det som man skal huske i de her sager, det er at gælden jo ikke forsvinder, når RKI-registreringen forsvinder.
Den vil stadig stå på bl.a. din forskudsopgørelse.

Afhængigt af hvor meget du/i skylder bl.a. banken, og hvor godt i passer afbetalingerne så er det (for mig at se) primært det, som banken kigger på her.
Det er i forvejen svært at låne penge i bankerne.

Jeg var selv ved at overveje en ejerlejlighed på et tidspunkt. - Jeg ville næsten kunne halvere mine udgifter til husleje osv.
Men banken ville skide mig et stykke og sagde blot: Spar 100.000 op - Så kan du låne en millionen..

så uden at kende til jeres konkrete sag, så vil jeg sige at det bliver svært at overtale banken.

Til din sidste bekymring, så kan (og vil) bank, skat og alt andet komme efter jer og i værste tilfælde "tage huset".
Det vil sige, tvinge jer til tvangsauktion. - Men dette er kun såfremt at i ejer huset.
De kan ikke rører det nu, som forældrekøb, da i jo blot bor til leje.

Jeg håber at det gave svar på det meste. Smile

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Tilmeldt 16. Jul 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 06:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Tak for svaret.

Du har fuldstændig ret, gælden forsvinder ikke. Med mindre at gælden forældes. Med hensyn til at købe huset er vi slet ikke nået til finaseringen endnu, som du selv skriver, er det slet ikke sikkert at det kan lade sig gøre, vi har jo ikke nogen opsparing.

Men hvis jeg skal forstå det rigtigt, det som du skriver. Så hvis vi eller min kone køber et hus, så vil banken komme og kræve deres penge. som sagt hun skyller kun banken.    

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

B-Jensen:
Vores bekymringer går på om skattevæsenet eller banken vil komme "efter" os, her tænker jeg på, gøre udlæg eller kræve pant i huset ?
Hvad er årsagen til at du ikke spørger dem selv - direkte. Måske med en lidt mere nuanceret formulering -

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Både og.
De KAN "komme efter jer", men der skal lige tilføjes at det kun er hvis i ikke betaler fremtide lån.
F.eks. Låner i banken til en tilbygning eller hvad det nu ku være.

De kan ikke røre huset ved gammel gæld.

Altså de kan ikke komme et halvt år efter i har købt huset og kræve inde på noget gæld, der er flere år gammelt.

Men det kan være årsagen til at i ikke kan låne pengene til huset til at starte med.

Håber det gav mening.

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Fra Hobro
Tilmeldt 11. Jun 14
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mit aller bedste bud, er et klart nej.
Hvis du vender det om og tænker som banken eller realkreditten, ville du så låne X antal tkr til én der allerede har en masse misligeholdt gæld og ikke har evnet at afbetale gælden rettidigt?
Når du skal låne penge, kigger banken overordnet set på 3 ting; vilje, evne og udefrakommende.
Vilje, vil sige jeres historik for jeres økonomi og tidligere låneafvikling. Der kan i ikke just prale af en god historik.
Evne, er jeres nuværende økonomi og hvordan i til daglig håndterer jeres økonomi. Igen falder i nok igennem, da i stadig har misligeholdt gæld.
Udefrakommende, er ting der kan påvirke jer på den lange bane, såsom arbejde, sygdom osv..

Uden at kende jeres økonomi i dag, arbejdssituation osv, vil jeg som bankmand ikke være specielt interesseret i at låne jer til ret meget andet end saltet til ægget.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis man har gæld, så kan kreditorerne - både de nye og de gamle gøre udlæg i ens aktiver.

Banker og mange af de store kreditorer får automatisk at vide, når der sker tinglysning - eksempelvis tinglysning af en ejendomsoverdragelse, tinglysning af en ægtepagt osv. Selv om der ikke er en friværdi i den faste ejendom, vil de ofte foretage udlæg, da der jo med tiden sædvanligvis vil blive oparbejdet friværdi - eller alternativt de kan presse en afdragsordning igennem, hvis du eksempelvis senere vil sælge ejendommen, da ejendommen ikke kan sælges uden rettighedshavereres samtykke, hvis rettighedshaverne ikke får fuld dækning.

Kort og godt er udgangspunktet at forgældede personer ikke kan eje noget uden risiko for at ens kreditorer vil tage det fra en.

Dertil kommer, at jeg er rimelig sikker på at I ikke kan få købet finansieret.

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)