Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan har I det med kreativitet, inspiration, kunst og muser?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære Aminoer

Jeg er næsten færdig med at uddanne mig som designer - og her er kreativitet og inspiration nogle store nøgleord. Samtidigt vil jeg meget gerne hjælpe andre mennesker med at tjene nogle penge, via de kompentencer jeg har - vis altså man har lyst til at bruge lidt tid på at få et 'kunstnerisk' blik på sin virksomhed.

Der er et gammelt ord, som 'muse' - en slags fe eller ånd (gerne i smuk kvindeform), som er kunstnerens kilde.

Tit når jeg læser ting på Amino, så er ordlyden temmelig merkantil og funktionel - men hvor er inspirationen, kreativiteten og muserne henne?

Er vi (her på Amino) kun nogle krejlere, der vil afsætte sine produkter til højeste profit - eller findes der også nogle med en muse i maven, som 'blot' vil lave noget smukt og som har drøm?

Hvad er jeres tanker om det?

Jeg giver en kop kaffe her i caféen - og jeg giver gerne en RIGTIG kop kaffe et fint sted, hvis der dukker nogle rigtigt gode indlæg op.

Så, altså - bruger du begreber som æstetik, følelse og inspiration i dit virksomhedsarbejde? Og hvis ja, hvordan - og hvis nej, hvorfor ikke?

Lad os få en spændende snak :)

Kh David
_

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

det er et godt spørgsmål?

Jeg har en teori om at dem som er mest modtagelige for musen sang, ofte er de dårligste forretningsdrivende...

De dygtigste kunstnere jeg kender har ofte meget svært ved at leve af deres værker. Og det gælder både fotografer, musikere og malere...

Fælles for dem er at de udtrykker sig igennem deres værker, og det er således svært for dem at tale "normalt" når de skal snakke priser osv. i forbindelse med eventuelle salg.

Der hvor det fungerer bedst for dem er når de allierer sig med en partner som ikke har så meget forstand på "ånden" men derimod cool cash...


Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Anders

Du har måske ret - men hvorfor forholder det sig sådan?

Der er jo også kunstnere, som lever fint af deres kunst - f.eks. Olafur Eliason. Og omvendt er der jo også virksomheder, der lever godt af at bruge 'kunst', som f.eks. George Jensen, Bang & Olufsen, Den Kgl. Porcelænsfabrik - for ikke at nævne diverse modehuse.

Hvorfor er det så svært eller 'eksklusivt', at hyre en designer/kunstner, til at gøre sin virksomhed mere interessant?

Kh David

-

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 06:24
Hvor mange stjerner giver du? :

davidchristensen:
... der jo også virksomheder, der lever godt af at bruge 'kunst', som f.eks. George Jensen, Bang & Olufsen, Den Kgl. Porcelænsfabrik ...

Man kunne også nævne Apple, Nest, Fitbit og en masse andre tech virksomheder (godt nok ikke danske). Jeg tror at efterhånden som vi bruger flere gadgets i hverdagen, at flere og flere af os stiller krav til mere end bare features.  

davidchristensen:
Hvorfor er det så svært eller 'eksklusivt', at hyre en designer/kunstner, til at gøre sin virksomhed mere interessant?

Jeg tror heller ikke det er så unormalt at bruge designere/kunstere, måske bare ikke blandt Amino-brugere. Jeg kender en af folkene fra Libratone, og de vægtede design rigtigt, rigtigt højt helt fra start. Jeg købte faktisk en af deres højttalere udelukkende pga. designet. Jeg tror at der er en del virksomheder som dem, det håber jeg ihvertfald Smile

Mvh Carsten

Fra Aarhus C
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 105
Fra  erikback.com Skrevet kl. 06:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej David

Jeg tror at kunstneren og forretningsmanden sidder to forskellige steder i hjernen. Det kræver disciplin at få den i spil der ikke er dominerende. Derfor har kreative tit svært ved at få leveret varen.

Omvendt har forretningsmanden ofte svært ved at få sin personlighed med i produktet.

Jeg har skrevet lidt om det på min blog: http://erikback.com/faa-tingene-gjort/

Mvh. Erik Back, ekspert i blogging. Hjælper med content, mailinglister og personlig branding

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten

Tak for dit indlæg.

Carsten Jacobsen:
Jeg kender en af folkene fra Libratone, og de vægtede design rigtigt, rigtigt højt helt fra start. Jeg købte faktisk en af deres højttalere udelukkende pga. designet.

Kunne du eventuelt præsentere denne for mig: http://davidchristensen.dk/industriel/upsidedown-hoejtaler/ - og ville du køber den selv? Wink

Jeg er helt enig med dig i de virksomhedstyper du nævner - de udvikler deres produkter ud fra en mere intuitiv/kreativ/syntetisk strategi. Og det er jo netop dét, som kreative mennesker tit er gode til; hvis man altså kan omsætte det til profit.

Og kreative mennesker har et ry, som fattige mennesker, der 'glemmer' en verden om penge, og hengiver sig til noget nærmest metafysisk/idé-verden. Men det er jo faktisk noget nogle bruger rigtigt mange studieår og menneskelige kræfter på at lære om og finde ud af.

Jeg har så netop personligt åbenbart en blind vinkel, hvad penge angår.. Men hvis man netop gerne vil tjene penge, så synes jeg - måske lidt håbefuldt - at man netop burde indarbejde noget 'ånd' i sin virksomhed, fordi det giver en hel masse muligheder..

Mvh David

-

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2209
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja, ord som inspiration og kreativitet skamrides! Men det handler om at vække følelser, når man skal have folk til at købe noget - det er der ingen tvivl om. Faktisk viser undersøgelser, at folk er mere tilbøjelige til at købe - og til en højere pris - når reklamekampagner slår på følelser, end når der kun er rationelle argumenter i spil. 

Tekstforfatter, korrekturlæser, cand.mag., specialist i Emotionelle Kundetyper

Få en rådgivning for 0 kroner her.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)