Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorar / Gaver til en model - Hvordan gøres det?

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Men jeg er bestemt lydhør overfor hvordan samme gave kan håndteres, ud fra aftale eller ikke aftale?

John greb bolden - min tanke var netop repræsentation - og dermed ikke indberetningspligt. Det afgørende er  om der lå en aftale eller forventning om en betaling for opgaven versus den situation hvor Rasmus selv vælger at vise sin taknemlighed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg kender ikke billy - og forstår ikke helt om der er en konto til skatteregulering - normalt laver man det manuelt sammen med andre skattereguleringer (kunne være kørsel og meget andet) for at ha overblik over det driftsmæssig hvor den er udgift og det skattemæssige - Hør billy support og fortæl dem også om fejlen med gaver og kvart moms

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 46
Fra  Sportsact.dk Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay.. Tak for svarene. 

Så alt i alt - så kan det godt lade sig gøre at få fradrag, hvor modellen samtidig ikke kommer til at betale skat af gavernes værdi, da gaverne bliver givet som bevis på min taknemmelighed for hjælpen? Er det korrekt?

Mvh. Rasmus

Med venlig hilsen

Rasmus Bæk Larsen
rbl@sportsact.dk 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Jesper_nl:
Men jeg er bestemt lydhør overfor hvordan samme gave kan håndteres, ud fra aftale eller ikke aftale?

John greb bolden - min tanke var netop repræsentation - og dermed ikke indberetningspligt. Det afgørende er  om der lå en aftale eller forventning om en betaling for opgaven versus den situation hvor Rasmus selv vælger at vise sin taknemlighed.

Jeg anerkender fuldt ud synspunktet om repræsentation.

 

Men det er jo ikke sikkert at det fritager gavemodtageren(modellen) for at skulle indkomstbeskattes, hvis gaven betragtes som supplement til løn. En vurdering heraf, må alt andet lige være en konkret situationsafhængig vurdering, hvor forventningen om at modtage en gave eller lign. udgør et kriterie sammen med værdien af gaven og omfanget af det arbejde som er udført.

Problemet med aftale versus forventning er jo netop at det pokkers svært at løfte en bevisbyrde for (da man kunne få tanken om, at , så i praksis er det min formodning man nærmere kigger på beløbsstørrelsen og måske skelner omkring de 700 kr. som er grænsen ved lejlighedsgaver. 

 

Og hvis det viser sig at modtager skal beskattes af værdien for den modtagne gave samtidig med at gavegiver kun har 25 % fradrag bliver det jo en relativ dyr løsning, rent skattemæssigt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Bæk Larsen:
Så alt i alt - så kan det godt lade sig gøre at få fradrag, hvor modellen samtidig ikke kommer til at betale skat af gavernes værdi, da gaverne bliver givet som bevis på min taknemmelighed for hjælpen? Er det korrekt?
nej ikke fuldt fradrag uden det er løn

Som løn (hvad det burde være aftalt som) fuldt fradrag for dig og skat for modtager

Som gave:  Ikke fradrag for moms af indkøbet af tingene og kun 25% af varens pris som fradrag - og som Jesper skriver, hvis skat kan mene modellen skal beskattes af værdien af gaven, så vil modellen få samme skat som ved løn, og så er det jo tosset at du kun har kvart fradrag og ikke moms fradrag

Du må for egen skyld aftale fremover, at du vil gi dem løn - og hvis du gør det i form af ting, at du jo indberetter det som honorar - det er ikke godt at gi gaver for et par tusinde som tak - det kan udløse skat for modtager og det meget begrænsede fradrag for dig + ikke momsfradrag på købet af varen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)