Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg fra firma til Privat

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

I forhold til enten erhvervelsesmoms eller importmoms, så har virksomheden rent teknisk foretaget et fradrag i købsmomsen (Det kan godt være det netto bliver et 0 på angivelsen, hvilket i denne sammenhæng er irrelevant) efter samme regler som ved indkøb af enhver anden vare eller ydelse.

Derfor gælder udtagningsreglerne helt analogt uanset hvor i verden varen eller ydelsen er købt.

Som så betyder at var den købt med importmoms (og dermed fradrag af købsmoms) skulle den tages ud med moms - enig?

Og i virkeligheden svarer det at den privat købte uden moms tages ud uden moms jo fint ind med brugtmoms i samme boldgade

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:
I forhold til værdien, i skattemæssig forstand, skal du som John skriver i et tidligere indlæg anvende en markedspris altså tjekke DBA eller lignende.
Ved at Whisky et par gange har taget om udtagning er til købspris generelt og ikke bare markedspris. Jeg ved ikke hvor hårdt skat står på det men det må ikke ses som en fidus at købe en computer og allerede året efter tage den ud til meget lavere pris - fordi det kan vises via DBA. Jeg ville nok, med kun et år, tage ikke så langt fra oprindelig pris for at undgå vrøvl med at man havde taget et skattefradrag på den uretmæssigt.

Kunne være nyttigt hvis vi var heldige at Whiskey så tråden og kunne sige noget om

Udtagning af computer købt brugt at privat - nu ud uden moms og så til pris fra DAB eller snarere til anskaffelsespris når det er et år siden?

vh John Hannover

Jeg er ikke uenig i betragtningen omkring købsprisen, så længe vi snakke om moms og ikke skat. I forhold til moms er det momslovens § 28 som regulerer grundlaget for udtagning, og i langt de fleste tilfælde er det enten indkøbsprisen eller fremstillingsprisen.

 

Men i forhold til skat, kan man ikke ukritisk anvende momslovens bestemmelser. I en del tilfælde vil den praktiske tilgang være den samme, men teoretisk kan man ikke sammenligne.

Så i et tilfælde som dette hvor der ikke er moms indblandet, vil jeg til enhver tid argumentere for at der anvendes en pris efter "armslængde vilkår", hvilket betyder at en markedspris fra DBA fint kan danne udgangspunkt for.

Hvis man anvender en pris fra DBA eller lignende, så bliver hverken skat, den private indehaver eller virksomheden efter min opfattelse snydt.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Som så betyder at var den købt med importmoms (og dermed fradrag af købsmoms) skulle den tages ud med moms - enig?

Helt enig Smile

Cookie - John Hannover:

Og i virkeligheden svarer det at den privat købte uden moms tages ud uden moms jo fint ind med brugtmoms i samme boldgade

Ja, den sammenligning kan man sagtens lave, netto set bliver resultatet i hvert fald umiddelbart det samme.

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)