Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg fra firma til Privat

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Buck
Tilmeldt 18. Mar 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen der kan hjælpe?
Hvis jeg gerne vil købe firma computer til mig selv, hvordan fakturer jeg det?
Altså jeg har 2 computere i firmaet, så vil jeg gerne købe en som jeg så vil bruge 100% til privat.

Kort sagt, firmaet sælger computeren til mig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

du finder en tilsvarene på DBA eller andet sted så du kan vise hvad markedsprisen er - og så laver du en helt alm faktura med moms på beløbet til dig selv og betaler 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Buck
Tilmeldt 18. Mar 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for hurtigt svar, den er købt uden moms, så skal den vel også sælge til mig uden moms?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

nej godt du lige kommer tilbage om moms. Nej du skal altid have moms på ting du sælger fra din virksomhed hvis du er momsregistreret - Jeg tør ikke lige her hurtigt sige om du kan bruge brugtmomsordning ved udtag til dig selv, det er lidt for specielt til at jeg tør vurdere det -

Var der normal moms på så var det fuld moms i købsåret og så 20% nedskrivning af momsbeløbet per år indtil det efter 6 år når 0 - så fast nedskrivning af momsen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Nej du skal altid have moms på ting du sælger fra din virksomhed hvis du er momsregistreret 

Det er jeg ikke helt enig i.

Hvis vi ellers er enig om der udtagning, så skal ikke moms på udtagning af vare eller investeringsgode når der ikke er opnået helt eller delvis fradragsret i forbindelse med købet.

Ordlyden i både momslovens § 5, stk. 1 og § 8, stk. 2, er "såfremt der er opnået fuld eller delvis fradragsret ved indkøb, fremstilling m.v. heraf".

kams33:

Tusind tak for hurtigt svar, den er købt uden moms, så skal den vel også sælge til mig uden moms?

Når du skriver uden moms, mener du så at der var moms på fakturaen og du har trukket den fra eller mener du at din virksomhed har købt computeren enten fra en privatperson eller på en faktura uden momsberegning?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Cookie - John Hannover:

Nej du skal altid have moms på ting du sælger fra din virksomhed hvis du er momsregistreret 

Det er jeg ikke helt enig i.

Hvis vi ellers er enig om der udtagning, så skal ikke moms på udtagning af vare eller investeringsgode når der ikke er opnået helt eller delvis fradragsret i forbindelse med købet.

Ordlyden i både momslovens § 5, stk. 1 og § 8, stk. 2, er "såfremt der er opnået fuld eller delvis fradragsret ved indkøb, fremstilling m.v. heraf".

Det er god viden at få med-  Jeg troede udtagning af varer skete på samme vis som alt andet salg men det gir jo fornuft nok, at hvis der er købt af privat = uden moms - så kan man selv købe ud - uden moms (som så svarer til brugtmoms jo rent faktisk i og med der ikke er fortjeneste.

Den §5 - går den på udtagning af varer specifikt, for ellers er det vel - uden brugtmoms - altid moms på regning for virksomhed, hvis ting er erhvervet med henblik på momspligtige aktiviteter (kunne ex være købt fra udlandet uden DK moms - men skal vel stadigt sælges med moms altid - trods der ikke er betalt moms (importmoms som ikke betales) Man kan vel ikke købe noget uden moms omk. fra uden for EU, og så udtage privat uden at betale moms - da det jo så er fra DK firmaet til person i DK?

Men altså godt privat fakturere sig ved udtagning uden moms når der var købt fra DK uden moms (fra privat og ikke med omvendt betalingspligt)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Buck
Tilmeldt 18. Mar 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper !

Computeren er købt fra en privat, jeg har brugt den i firmaet i et år, Nu vil jeg sælge den til mig selv.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg troede udtagning af varer skete på samme vis som alt andet salg men det gir jo fornuft nok, at hvis der er købt af privat = uden moms - så kan man selv købe ud - uden moms (som så svarer til brugtmoms jo rent faktisk i og med der ikke er fortjeneste.

Hele tankegangen bag udtagning er at en indehaver eller ansat skal belastes af moms som afgift på samme måde som hvis en ikke-afgiftspligtig privat person købte den samme vare. I teoretiske termer kaldet "Neutralitetsprincippet"

Så hvis virksomheden har købt en vare uden moms, så skal indehaveren i dette tilfælde heller ikke belastes yderligere af en salgsmoms som han som privatperson ikke kan trække fra. Modsat skal indehaveren (privatpersonen) også belastes af momsen hvis virksomheden har taget fradrag herfor uden at skulle bruge den til en momspligtig aktivitet.

Cookie - John Hannover:

Den §5 - går den på udtagning af varer specifikt, for ellers er det vel - uden brugtmoms - altid moms på regning for virksomhed, hvis ting er erhvervet med henblik på momspligtige aktiviteter (kunne ex være købt fra udlandet uden DK moms - men skal vel stadigt sælges med moms altid - trods der ikke er betalt moms (importmoms som ikke betales) Man kan vel ikke købe noget uden moms omk. fra uden for EU, og så udtage privat uden at betale moms - da det jo så er fra DK firmaet til person i DK?

Men altså godt privat fakturere sig ved udtagning uden moms når der var købt fra DK uden moms (fra privat og ikke med omvendt betalingspligt)

§ 5 går ikke kun på varer, men også ydelser. Om man skal anvende § 5 eller § 8, stk. 2 afhænger af hvorfor man har foretaget et givent indkøb. 

§ 8, stk. 2 er til alle de indkøb af aktiver/driftsmidler som ikke behandles efter reglerne om investeringsgoder, primært skyldes det ofte at aktivet/driftsmidlet ikke har kostet mere end 100.000 kr.

§ 5 går på alle andre indkøb.

 

I forhold til enten erhvervelsesmoms eller importmoms, så har virksomheden rent teknisk foretaget et fradrag i købsmomsen (Det kan godt være det netto bliver et 0 på angivelsen, hvilket i denne sammenhæng er irrelevant) efter samme regler som ved indkøb af enhver anden vare eller ydelse.

Derfor gælder udtagningsreglerne helt analogt uanset hvor i verden varen eller ydelsen er købt.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

kams33:

Hej Jesper !

Computeren er købt fra en privat, jeg har brugt den i firmaet i et år, Nu vil jeg sælge den til mig selv.

Ok, jamen så skal du heller ikke betale udtagningsmoms!

I forhold til værdien, i skattemæssig forstand, skal du som John skriver i et tidligere indlæg anvende en markedspris altså tjekke DBA eller lignende.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
I forhold til værdien, i skattemæssig forstand, skal du som John skriver i et tidligere indlæg anvende en markedspris altså tjekke DBA eller lignende.
Ved at Whisky et par gange har taget om udtagning er til købspris generelt og ikke bare markedspris. Jeg ved ikke hvor hårdt skat står på det men det må ikke ses som en fidus at købe en computer og allerede året efter tage den ud til meget lavere pris - fordi det kan vises via DBA. Jeg ville nok, med kun et år, tage ikke så langt fra oprindelig pris for at undgå vrøvl med at man havde taget et skattefradrag på den uretmæssigt.

Kunne være nyttigt hvis vi var heldige at Whiskey så tråden og kunne sige noget om

Udtagning af computer købt brugt at privat - nu ud uden moms og så til pris fra DAB eller snarere til anskaffelsespris når det er et år siden?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)