Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fakturere sig selv?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper.

Det er helt i orden, er altid godt lige at få styr på eventuelle tvivlsspørgsmål. 

I forhold til det med vi selv generere fakturaren, hvordan styrer vi så løbenr på dette? Er det bare starte fra eksempelvis 10.000 eller?

Og som jeg skrev ovenfor, hvad med den skriftlige aftale ved afregningsbilag, er det nok dette bare sker gennem samarbejdsaftalen, som fotografen stadig skal accepterer/underskrive? 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter S Nielsen:

I forhold til det med vi selv generere fakturaren, hvordan styrer vi så løbenr på dette? Er det bare starte fra eksempelvis 10.000 eller?

Som jeg forstår bogføringsloven, er der frihed indenfor rammerne. Så jeg er af den opfattelse at så længe du udsteder og bogfører dine fakturaer systematisk og med fortløbende numre. Så kan du selv vælge om du starter ved nummer 10.000, 1 eller noget helt tredje.

Peter S Nielsen:

Og som jeg skrev ovenfor, hvad med den skriftlige aftale ved afregningsbilag, er det nok dette bare sker gennem samarbejdsaftalen, som fotografen stadig skal accepterer/underskrive? 

Problemet med et afregningsbilag er (som i øvrigt også omtales i tidligere kommentar) at du bærer risikoen for at din underleverandør er korrekt momsregistreret og i princippet skal tjekke den status hver gang du udsteder et afregningsbilag (I praksis er kravene ikke helt så skarpe, men der skal tjekkes løbende)
 
Men når dette er sagt og du er klar over den forøgede risiko på din side af bordet, så er der på baggrund af jeres samarbejdsaftale (efter min opfattelse) ikke noget til hindre for at du udsteder et afregningsgrundlag til din underleverandør.
Personligt ville jeg dog selv foretrække en løsning, hvor underleverandøren selv udsteder fakturaen til dig. Grundlaget herfor kan jo sagtens aftales i fællesskab, på helt samme måde som hvis du udsteder et afregningsbilag.
 
Uanset hvad du vælger af løsning tør jeg godt i forhold til skat og deres kontrolfunktion sige, at det absolut vigtigste er at der bliver afregnet korrekt moms og ikke så meget formaliteten om man kalder det faktura eller afregningsbilag
Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, men hvis man nu eksempelvis har 100 fotografer, så skal de ikke hver især have eget nummer? 

Vi har en API i oprettelses processen, som tjekker om CVR nummeret eksisterer og overvejer at gøre det samme med firmanavn. På den måde bør vi være sikre på at de er momsregistreret. 

I princippet ville vi også helst at underleverandøren selv udstedte en faktura til os, dog vil vi gerne sikre at dette sker samme dag som forbrugeren køber ydelsen hos os, da vi ikke vil stå i en situation hvor vi har en masse skyldig salgsmoms.

Takker mange gange for besvarelserne! Er fantastisk man kan få så meget input herinde.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter S Nielsen:
dog vil vi gerne sikre at dette sker samme dag som forbrugeren køber ydelsen hos os, da vi ikke vil stå i en situation hvor vi har en masse skyldig salgsmoms.
har det egentlig betydning? Du får jo pengene fra køber og momsen lever altid sit eget liv? Jeg mener, det at få faktura med købsmoms så sent som muligt giver jo bare mere likviditet- og samlet dermed vel en lille fordel - med mindre du er bange for at "forgribe" dig på din skyldige moms men det er da let at styre - den ses jo dagligt i regnskabet

Det normale ville være modsat - at man gerne ville ha en masse salgsmoms ind inden købsmoms, men ikke købsmoms inden eller samtidigt nødvendigvis

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Tak for svaret og du har egentlig ret i, at det måske vil være en fordel at afvente.

Jeg tror vi vil forsøge at opstille to modeller på det hele og så i samarbejde med en revisor finde ud af hvad der er smartest at gøre både i forhold til vores likviditet og arbejdsmængde.

Igen igen - tusinde tak for svarene gennem hele tråden!

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nu ved at være et stykke tid siden jeg skrev her, og vi har sidenhen kommet en del længere med siden og mangler betatests ør vi forhåbentlig kan åbne siden for offentligheden - konceptet er beskrevet på pictu.dk, hvis nogle skulle have interesse.

I forhold til det tidligere debatterede, så sender vi afregningbilag til fotograferne samme dag som forbrugeren foretager sit køb for herigennem at sikre et flow i momsen og i forbindelse med afregningen af fotograferne er der kommet et yderligere spørgsmål, som vi håber I kan hjælpe med.

Vi tager X procent for at håndterer salg, men er i tvivl omkring hvordan vi fakturerer fotograferne for dette. Konkret så er tanken at fakturere samlet hver måned separat fra afregningsbilaget. Men er i tvivl om dette ikke er mest hensigtsmæssigt, vi har i stedet overvejet at tilskrive i samarbejdsaftalen, at vi fratager X procent af salget i forbindelse med afregningsbilaget som en del af vores aftale, men er vi i tvivl om dette kan lade sig gøre.

Hvordan ville I gøre det nemmest? :)

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)