Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leje privat it-udstyr ud til eget selskab

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Dec 13
Indlæg ialt: 150
Fra  ADONE Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg har et nyoprettet selskab, vi lever af webudvikling, grafisk design, online markedsføring, konsultation osv. 

Jeg har i den forbindelse noget apple udstyr (særligt min macbook pro, imacs osv. der er privat indkøbt til mit tidligere freelance), som jeg ønsker at leje ud til selskabet istedet for at sælge det ind i virksomheden.  

Er det muligt? en god / dårlig ide? 
Hvordan gør man sådan noget i praksis? (både på selskabets side / og min private) ... 

Hvad er acceptable markedsmæssige vilkår for sådan en aftale? 
Hvad er en acceptabel markedsrente for sådan en aftale? 

Mvh
Dennis O. Madsen
 

Vi er ADONE et bureau på Store Torv i Aarhus.
ADONE.DK 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Personligt synes jeg det kan give anledning for for mange spørgsmål, men acceptabel leje og vilkår er de som du kan finde for helt samme udstyr til leje andre steder. Der vil der så generelt være erstatningsmaskine ved sammenbrud og alt muligt andet med, og du får svært ved at lave noget helt sammenligneligt

Markedsrente er den som du vil finde i tilsvarende lejeaftaler - alternativt hvad du kan låne i banken til for et lån uden sikkerhed 

Du skal så tage lejen til indtægt personligt - modregnet evt. udgifter - noget besvær - Ikke om jeg gad. Sælg udstyret ind - uden moms - til præcis den markedspris du kan finde for tilsvarende og endeligt ikke en krone mere. Så må du købe det ud igen hvis du lukker 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Dec 13
Indlæg ialt: 150
Fra  ADONE Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for svar John 
Nu er det jo heller ikke fordi jeg regner med at lukke nogensinde, jeg forventer vi bliver en stor success - men vil gerne gardere mig ind i tilfælde af værste scenario!
 
Jeg ligger alt i virksomheden lige nu, derfor bliver der nok ikke midler til at købe noget ud akut i tilfælde af vi ikke når i mål ... 

Selv om vi er super gode, er min fornemmelse og erfaring, at en virksomhed som vores altid er lidt usikker i starten; derfor giver jeg også kunderne mit ord på, at jeg overtager support og garanti aftaler privat/som freelancer hvis det skulle ske at vi ikke overlever start fasen... 

Derfor er det ekstra vigtigt for mig, at jeg sikre mit arbejdsudstyr i worst case scenario... 

Men hvis du siger at leje udstyret til virksomheden ikke er måden at gøre det på, så er der jo ikke rigtig nogen vej uden om, så må jeg lade en af imacs'ne forblive privat 'som sikkerhed', og sælge resten til selskabet. 

Mvh
Dennis O. Madsen

PS: Iøvrigt imponerende det er dig der svare! Har allerede købt din e-bog om IVS (d. 14 juni hos SAXO), som jeg allerede er igang med læse grundigt...
Jeg er en garvet hund i branchen, og har stået for at gøre mange andres foretninger til en success, - men selve det med at drive virksomheden (som selvskab) er helt nyt for mig! 

Vi er ADONE et bureau på Store Torv i Aarhus.
ADONE.DK 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det tjener dig i alle fald til ære at tænke så meget på kunderne, at de uanset hvad ikke skal lades i stikken. Hvis du sælger den til selskabet (som jo lidt forudsætter selskabet har penge for ellers skal de låne af dig) på et tidspunkt (ex når en kunde betaler) så får du jo pengene i hånden, og dem kan du jo så bare sætte til side, så har du jo penge til at købe det hele ud igen. Du får jo pengene af selskabet - så det handler jo bare om, at du ved at få dem ind i selskabet - når nu det er selskabet som skal bruge dem, sikrer at du har den udgift som fradrag for dine indtægter.

Pengene får du i hånden og kan gemme til at købe ud igen (men det sker vel forhåbentlig ikke) - men du kan jo sagtens lige vente til din første kunde betaler, og du har penge til at købe dem af dig for. Herligt at høre med bogen :) 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Dec 13
Indlæg ialt: 150
Fra  ADONE Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det John

Ang. æren, så lever jeg efter den overbevisning, at ens omdømme stipulere muligheden for at omsætte ens værdi til gevinst. Så selv hvis ADONE en dag går under, så vil jeg gå langt for at sikre det renommé jeg efterhånden har brugt årevis på at bygge op.

Det kræver som jeg ser det, at jeg fra virksomhedsstart med 110% sikkerhed sikre, at jeg stadig kan se alle kunder dybt i øjnene, selv i tilfælde af absolut worst case scenario!

Du kan sige det er den grundværdi jeg stifter selskabet ud fra.
Jeg tror det er en fordel på sigt, men også en svær værdi at bære i starten, fordi vi er oppe imod så mange konkurrenter der kun er i branchen for pengene, som ikke har nogen ægte inspiration til at tjene deres kunder og udføre arbejdet, og som ikke har noget reelt talent eller geni for det.


Vi har gode trofaste kunder vi allerede fakturere for dinero's, men skal jo brande os helt fra bunden og har allerede fået nogle ret hårde slag (to store projekter for samme udspekulerede kunde, der meldte sig konkurs og startede op igen med 'ny ejer' lige da han skulle til at betale regningen, samt et sats/samarbejde med et af de store bureauer hvor vi blev malket lidt for hårdt for at sige det mildt), så det er mere her igennem opstarten jeg gerne vil sikre mig imod worst case scenario. 

Noget af udstyret er ret heavy, så kommer nok til at tage lidt tid at ligge til side så jeg er sikker på jeg kan trække det ud igen. 
Men kan self nøjes med at smide lidt af udstyret ind i starten, og bare lade selskabet bruge mit private udstyr. 

Der er kommet lidt mere pres på min privat økonomi her i starten end forventet, så som du nok kan regne ud, ville det være rart at kunne hive bare lidt ud skattefrit fra de næste faktureringer - særligt fordi vi lige nu sælger os for billigt i forsøg på at købe os ind på markedet. 

Desuden skal jeg jo betale skat af de penge jeg ligger til side til evt. at købe det tilbage, og det har jeg allerede gjort en gang da jeg købte udstyret privat første gang. 

Det var iøvrigt en advokat der nævnte det for mig med leje af udstyr, men efter de mange år jeg har fuldt med på amino fra side linjen, så vægter dine ord og anbefalinger nok tungere hos mig! 

Endnu engang tak for hjælpen, dine råd og indlæg er priceless! 
Mvh
Dennis O. Madsen

 

Vi er ADONE et bureau på Store Torv i Aarhus.
ADONE.DK 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal ikke betale skat af de penge din virksomhed giver dig for dit personlige udstyr. De penge kan du lægge til side som de er og ha dem fuldt og helt til at købe tingene for igen. Salg af dit privat IT udstyr udløser ikke skat for dig - uanset du sælger til dig selv som selskab eller til 3. part. Eneste du skal er, at vise det er ren markedspris ved hjælp af DBA f.eks - ingen skat at betale for dig

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Dec 13
Indlæg ialt: 150
Fra  ADONE Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tanketorsk fra min side af, her er hvad jeg tænkte: 

Først har jeg betalt skat af den løn jeg har købt udstyret for. 

Så skal jeg betale skat af den løn jeg køber udstyret tilbage for senere. 

Ego tænkte min trætte hjerne, tadam, at jeg betaler skat to gange... 

Men du har self helt ret i, at jeg i ligningen glemmer, at jeg ikke skal betale skat af det jeg får for udstyret, derfor udligner det self hinanden. 
I praksis er det self fordi jeg ender med at bruge de penge istedet for løn jeg tænker sådan... 

Godt jeg ikke er revisor
Tusind tak for svar John

PS: Er der nogle af dine bøger, der beskriver hvordan jeg bogføre sådan noget rigtigt? (Bruger dinero). 
Ellers må jeg igang med søgefunktionen! 

Vi er ADONE et bureau på Store Torv i Aarhus.
ADONE.DK 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Afhængig af beløbet kan det hele afskrives på en gang (hvis under 12.800 kr per sammenhængende aktiv) og så er det bare at bruge konto for straksafskrivning som du let finder og bank som modkonto når du flytter penge fra firma bank til dig selv MEN da det er uden moms - skal du undertrykke momsen / slette moms% - eller jeg ville lave en ny konto for straksafskriv købt uden moms - lægge den et par numre over den nuværende - og så NUL moms i den, og bruge den. Du kan lave ny konto til udgifter - nr 8042 - kalde den straksafskriv uden moms - vælge momssats Ingen moms - og bruge den

Er det over 12.800 så skal det afskrives med 25% per år indtil det er under de 12.800 ialt for alle aktiver - du kan bruge dineros søge funktion for afskrivning - til en anden gang - til denne gang er den her https://dinero.dk/support/hvordan-afskrivninger-jeg-selskaber-som-aps/ 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Dec 13
Indlæg ialt: 150
Fra  ADONE Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for hjælpen John! 
Du har sparet mig for rigtig mange grå hår allerede! 

Mvh
Dennis O. Madsen

Vi er ADONE et bureau på Store Torv i Aarhus.
ADONE.DK 

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Dec 13
Indlæg ialt: 150
Fra  ADONE Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager men har lige et hurtigt spørgsmål mere: 

Jeg har egentligt oprettet kontoen som du anbefalede, men nu hvor jeg vil bruge den ser jeg så crowd skrive sådan her: 

Mit spørgsmålet er om den 3 konto, den der hedder "med omvendt betalings pligt" ikke er den samme som den 8042 konto jeg lige har lavet efter din henvisning?

Så er der jo ingen grund til at lave kik i crowd tænker jeg, og så kan jeg lige så godt slette 8042 igen.

Mvh
Dennis O. Madsen

Vi er ADONE et bureau på Store Torv i Aarhus.
ADONE.DK 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)