Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 mand vil køre nogle affiliate sites - hvad gør vi?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 481
Fra  GamerMus.dk Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg og en kammerat er så småt i gang med at starte nogle affiliate sites op men vi har nogle ting vi gerne vil have på plads først. Problemet ligger i hvordan vi fordeler indkomsten. Et scenarie som ville opstå kunne være:

- Vi indtjener 1000 kroner på en måned og affiliate kontoen står i mit navn.
- Jeg vælger at udbetale de 1000 kroner til mig selv for så at overføre halvdelen til min kammerat.

Jeg ved at det ikke er den rigtige måde at gøre det på da jeg ville blive beskattet for de 1000 kroner og min kammerat så ville blive beskattet for de 500 kroner jeg overfører til ham(går jeg ud fra). Vi regner på ingen måde med at tjene nok til at skulle starte en virksomhed, i hvert fald slet ikke i starten, så er der er en måde hvorpå vi kan dele pengene på midten og indberette det som B-indkomst eller andet, uden at komme i klemme?

Jeg har kigget på oprettelse af et IVS men det tror jeg desværre ikke er noget for os. Ville en løsning måske være at en af os opretter en enkeltmandsvirksomhed hvor halvdelen af månedens indtjening bliver udbetalt som løn til den anden?

Vi vil så vidt som muligt gerne undgå at oprette en virksomhed da vi begge har et fuldtidsjob og det bare er nogle hobby projekter. Dog er vi åbne overfor det hvis det kan lade sig gøre på den måde vi meget gerne vil have det, da vi begge har en lille iværksætter i maven. :-)

Er jeg helt galt på den her?

Find den gamer mus der passer til dine behov.

Tilmeldt 29. May 15
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil være en god idé, hvis i begge får ejerskab af jeres projekter, så jeg vil anbefale jer at oprette en fælles virksomhed, så det er virksomheden, der får indkomsten fra jeres affiliatesider.

Den billigste løsning er et i/s, men i skal være opmærksom på at i så hæfter solidarisk for eventuel gæld.

Alternativt er der IVS, som i har kigget på, men der vil være en række omkostninger til forsikring m.m.

Med en virksomhed kan i trække jeres udgifter til webhoteller, domænenavn, internet, computer m.m. fra, så i kommer til at betale mindre skat. Har i flere udgifter end indtægter de første år i i/s, kan det negative resultat trækkes fra i jeres personlige skat.

Det er en rigtigt god idé af lave en ejeraftale, hvor i på forhånd aftaler hvordan tvister m.m. skal afgøres. Husk at lave en aftale omkring eventuelle forkøbsret eller andre vilkår, hvis den ene af jer vælger at stoppe eller sælge sin part.

Alt dette lyder omfattende, men hvis i begynder at tjene penge, er det rart at have på plads. I kan også lære meget om iværksætteri, love, regler, bogføring etc., som kan gavne jer senere.

Husk at få jeres arbejdsgiveres samtykke til at i driver virksomhed i fritiden, så i undgår problemer fra den front. Dette er normalt ikke et problem, når der ikke er tale om konkurrerende virksomhed.

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 481
Fra  GamerMus.dk Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Det er bare lidt det vi gerne vil undgå. Jeg syntes bare det er underligt at jeg som alene mand kan køre sites og bare indberette indtjeningen som B-indkomst eller lignende hvorimod hvis vi er 2 er det helt andre regler der gælder.

Find den gamer mus der passer til dine behov.

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 481
Fra  GamerMus.dk Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der andre der har nogle idéer? :-)

Find den gamer mus der passer til dine behov.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er forskel på at du er alene og ikke CVR og så i er to - det kommer du ikke uden om. I vil uanset I laver CVR eller ikke, være I/S de facto.

I skal bare føre regnskab og opgive hver især halvdelen til skat - og regnskabet skal vise, at det er halvdelen (or whatever) og at I deles om arbejdet og indtægten. 

Jeg synes også 1000 kr per måned er klart overkill til et IVS - måske kunne I/S formelt være mere naturligt men stadigt synes jeg det er overkill - så længe du er sten sikker på, at din makker også angiver sine 50% korrekt til skat og du har fuldt regnskab der viser pengenes vej - så bør det ikke give problemer

I må ikke forvente at kunne trække alt med computer og internet osv fra - ved at drive affiliate til 1000 kr om måneden for jeg to - det vil sikkert ende i max fradrag svarende til indtægten og der vil næppe være større fradrag end idag, hvor I jo også i princip kan trække omkostninger som alene kommer af, at I laver affiliate fra - her skal I bare bruge lidt sund fornuft og det er ikke umuligt at trække en vis afskrivning af en computer og mindre del af internet fra - ud fra hvor mange % af brugen der ligger i affiliate indtægten - selv uden virksomhed/selskab. Momsmæssigt er det heller ikke sikkert der er meget at vinde - besværet med indberetning af ydelsessalg EU og givet max delt momsaktiver - der skal nok mere blus på bålet før det betaler sig, end 500 kr hver per måned. Keep it simple.

Ellers opret et I/S men husk ejeraftaler og solidarisk hæftelse (nok ikke stor risiko ved affiliate) se evt bogen om personlig virksomhed som har rigtigt meget I/S stor i sig hvis I vil ned ad den vej - E-BOG OM I/S 

VH John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

I kunne oprette hver jeres affiliate konto, og så udskifte annoncerne løbende, så der går nogenlunde lige mange penge ind på hver jeres konto. Sådan har jeg selv gjort det, i de tilfælde hvor vi er to om det samme projekt.

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 481
Fra  GamerMus.dk Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det er forskel på at du er alene og ikke CVR og så i er to - det kommer du ikke uden om. I vil uanset I laver CVR eller ikke, være I/S de facto.

I skal bare føre regnskab og opgive hver især halvdelen til skat - og regnskabet skal vise, at det er halvdelen (or whatever) og at I deles om arbejdet og indtægten. 

Jeg synes også 1000 kr per måned er klart overkill til et IVS - måske kunne I/S formelt være mere naturligt men stadigt synes jeg det er overkill - så længe du er sten sikker på, at din makker også angiver sine 50% korrekt til skat og du har fuldt regnskab der viser pengenes vej - så bør det ikke give problemer

I må ikke forvente at kunne trække alt med computer og internet osv fra - ved at drive affiliate til 1000 kr om måneden for jeg to - det vil sikkert ende i max fradrag svarende til indtægten og der vil næppe være større fradrag end idag, hvor I jo også i princip kan trække omkostninger som alene kommer af, at I laver affiliate fra - her skal I bare bruge lidt sund fornuft og det er ikke umuligt at trække en vis afskrivning af en computer og mindre del af internet fra - ud fra hvor mange % af brugen der ligger i affiliate indtægten - selv uden virksomhed/selskab. Momsmæssigt er det heller ikke sikkert der er meget at vinde - besværet med indberetning af ydelsessalg EU og givet max delt moms på aktiver - der skal nok mere blus på bålet før det betaler sig, end 500 kr hver per måned. Keep it simple.

Ellers opret et I/S men husk ejeraftaler og solidarisk hæftelse (nok ikke stor risiko ved affiliate) se evt bogen om personlig virksomhed som har rigtigt meget I/S stor i sig hvis I vil ned ad den vej - E-BOG OM I/S 

VH John Hannover

Hej John

Mange tak for dit svar! Så ud fra dit svar kunne vi kort sagt gøre noget lignende dette:

Jeg udbetaler månedens indtægt til min konto(da affiliate kontoen står i mit navn) og overfører halvdelen til min partner.
Vi indberetter begge to hver vores halvdel til skat.

Kan dette lade sig gøre uden vi kommer i klemme? Vi vil meget gerne undgå at stifte en virksomhed da vi på ingen måden regner med at tjene nok til at det skulle blive nødvendigt. Og vi er heller ikke interesseret i at trække udstyr eller internet fra. Vi vil i princippet bare gerne dele indtægten og give SKAT deres del af kagen uden at komme i klemme. :-)


Vi vil selvfølgelig holde regnskab over hver måned og hvordan pengene behandles så der er ingen tvivl om at pengene går fra affiliate konto -> min konto -> halvdelen til hans konto.


Lyder det helt forkert?

Find den gamer mus der passer til dine behov.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej jeg synes det lyder helt OK - vent om andre har en god grund til at det ikke skulle være det - 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)