Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil som selvstændig

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. May 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har læst mange af indlæggene vedr. firmabil som selvstændig. Jeg er så småt i gang med at starte en konsulentvirksomhed (B2B) hvor jeg får brug for at køre ud til kunder. Virksomheden drives fra min private bopæl.

Jeg får behov for at skaffe en ekstra bil for at drive virksomheden. Spørgsmålet er blot, om det bedst kan betale sig at købe bilen privat eller som firmabil (en varebilsudgave). Jeg har ikke brug for at anvende bilen til privat kørsel, og det ville være fint med ekstra plads til fragtning af varer og div. udstyr. Uden at have regnet nærmere på det virker det mest fornuftigt med en gulpladebil. Anskaffelsespris, driftsudgifter og brændstof indgår i virksomhedens regnskab. Desuden er afgiften mindre. Eksempelvis så jeg en bil til 230.000 kr. kunne købes som varebil til 140.000 kr. ex. moms. Alt i alt en væsentlig lavere pris pr. kørt km. sammenlignet med at benytte sin private bil, og så undgår jeg at føre kørebog.

Omvendt, hvis jeg køber bilen privat på hvide plader kan virksomheden betale skattefri kørselsgodtgørelse (3,70 kr/km indtil 20.000 km og 2,05 kr for de resterende km. Kan virksomheden i dette tilfælde afholde andre udgifter til bilen ved dokumenteret erhvervskørsel?

Sidst men ikke mindst. Jeg har set mange artikler om beskatning af fri firmabil ved privat kørsel. Jeg har dog ikke brug for privat kørsel, heller ikke til og fra arbejde når jeg driver virksomheden fra privaten. Omvendt så står bilen ved privaten og kunne derfor benyttes til privat kørsel. Kunne skat forlange bevis på noget som ikke finder sted?

/Frank

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du tager statens takst i kørepenge kan du ikke få mere og andet til privat bil - i personlig virksomhed uden VSO er det som fradrag du tager det. I selskab kræver det, at du har en egentlig reel løn der skal være i normalt forhold til kørepenge (ingen løn ingen kørepenge)

Ja hvis privatbilen holder på privatadressen og er på hvide plader må du forvente skat af firmabil - det er betingelsen hvis hvidpladebil er på hjemmeadresse. Det er ikke bruge men rådigheden der udløser det - så skat skal intet bevise som sådan

Overvej papegøjeplader som jeg synes lyder som det rigtige for dig http://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. May 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret John.

Valg af virksomhedstype kan være afgørende ser jeg. Jeg havde tænkt på IVS eller ApS. Jeg nævnte ikke papegøjeløsningen, da jeg ikke kunne se fordelene ved denne løsning, når jeg kun skal bruge bilen til erhvervskørsel ifm. et ApS.

Mit sidste spørgsmål om skat skulle forstås som, hvis skat ville acceptere en gulpladebil med moms- og afgiftsfritagelse når den er parkeret på min bopæl hvor virksomheden drives fra. 

/Frank

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

ja IVS vil ikke pege på papegøje - Du skal bare være opmærksom på hvis det er hvidplade bil så skal du har reel løn før det kan blive til kørepenge

Frank K:
Mit sidste spørgsmål om skat skulle forstås som, hvis skat ville acceptere en gulpladebil med moms- og afgiftsfritagelse når den er parkeret på min bopæl hvor virksomheden drives fra. 
 Det tør jeg ikke sådan ud i luften sige ret meget om, det har bla.a. med indretningen at gøre - men det må andre kommentere på

Stifter du IVS kan du med fordel som nævnt læse https://www.saxo.com/dk/ivs-ivaerksaetterselskab_pdf_9788740430066  

Det er jo så ikke bil du skal vælge ud fra - læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html om forskelle og omkostninger osv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Frank K:
Mit sidste spørgsmål om skat skulle forstås som, hvis skat ville acceptere en gulpladebil med moms- og afgiftsfritagelse når den er parkeret på min bopæl hvor virksomheden drives fra. 

Jeg har i mange år haft gulplade biler her hjemme da jeg også driver virksomheden fra hjemmet. Og skat har aldrig stillet spørgsmål ved det. Så mon ikke du kan gøre det samme.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)