Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af selskab - Brug for din hjælp!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Solrød Strand
Tilmeldt 2. Jun 11
Indlæg ialt: 22
Fra  Skyborg Electronics IVS Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har en køber til mit IVS selskab. Prisen er 30.000 kr for 90% af selskabet. Jeg vil nemlig godt beholde 10%.

Selskabet har en registreret kapital 3.000 kr som jeg har indbetalt til kurs 100.

Der ingen omsætning i selskabet.

Jeg har lånt 15.000 kr til selskabet, hvor lidt er brugt til varelager. Så kan først tilbagebetales fuldt ud når køber har indskudt penge?

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad man gør både hvis et selskab ejes af privatperson, samt når det ejes af et holding?

Kan man i tilfældet af et holding, bagefter smide hele summen i nogle aktier? Eller bør man bare udbetale det som løn, betale skat og derefter investere det resterende i aktier?

Efter salget er firmaet forpligtet til at skifte navnet væk fra mit efternavn. 

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dennis,

Du er ikke helt klar i spyttet omkring din problemstilling.

Sælger du 90% af selskabet til din investor eller udvider du anpartskapitalen således at investor opnår 90% af ejerskabet ?

Grunden til at jeg spørger er at du et sted skriver sælger og et andet sted angiver at der indskydes kapital. Det er 2 vidt forskellige handlinger som skal behandles meget forskelligt.

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 2. Jun 11
Indlæg ialt: 22
Fra  Skyborg Electronics IVS Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Det jeg mener er at jeg vil sælge 90% af selskabet.

Men det lån jeg har lavet til selskabet, skal jo stadig tilbagebetales. Men da der ikke er nok penge i selskabet ved jeg ikke hvordan? Da jeg ikke skal betale skat igen af de penge jeg får tilbage for lånet, er det jo bedst at få hele summen tilbage.
Derfor var min tanke at køber indskyder det der mangler i selskabet, og så betaler mig det mindre for selskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er da heldigt at køber vil betale en masse for selskabet uden aktivitet men det er jo bare godt

Du må sælge til den pris du vil, men du må holde salget og lånet lidt fra hinanden.

Hvis du sælger 90% for 30.000 kr - så skal du holde det op imod, at du har stiftet 100% for 3000 kr hvorefter 90% svarer til 2.700 kr. Du vil så skulle betale skat af aktieindkomst af fortjenesten, 30.000 minus 2.700 = aktieindkomst skat af 27.300 kr

Det har du ikke fået dit lån retur af. Selve lånet burde være reguleret at låneaftale, da du ved lån til et selskab skal tage markedsrente når du er hovedaktionær og den skal du så beskattes af, mens selskabet har fradrag for udgiften. Det lån vil selskabet stadigt ha - selskabet får ikke nogle af de 30.000 kr - dem får du og du beskattes af gevinsten

Selskabet skal stadigt betale dig lånet tilbage - og det udløser ikke skat hos dig. Du skal stadigt med din anden ha markedesrente og opgive det til skat som renteindtægt indtil du har fået pengene retur.

Du bør ændre navnet inden eller i forbindelse med salget for at være sikker. Med 10% er du stadigt omfattet af regler om ejerregister og hvis du er spor aktiv for din ejerdel, af lovpligtig arbejdsskadeforsikring i et eller andet omfang.

Jeg synes I skal tage en revisor ind over, for ikke at få lavet rod. For dig selv, og den kommende køber vil jeg kraftigt anbefale at bruge 55 kr på E-bog om IVS Eller trykt VERSION HER - Som også har alt om hvordan dit lån skal ind og forrentes, og skat ved salget og en masse andet som det virker til I mangler. Der er også huskelister så man ikke kommer i konflikt med en masse ting - + råd om ejeraftale.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 2. Jun 11
Indlæg ialt: 22
Fra  Skyborg Electronics IVS Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Bortset fra din kommentar at det er heldigt, hvad mit selskab er værd osv da du ikke kender til hvilke værdier jeg har tilført selskabet, så tak for informationen.

Ved godt lån og salg skal adskilles. Det jeg mener er jo at køber er nød til at bruge noget af salgsprisen til at indskyde i selskabet for at udbetale mit lån. Ellers ender han jo med at betale både fuld salgspris og mit lån.

Ville der være brug for en ejeraftale? Med 10% og inaktiv, har jeg jo ikke noget at skulle have sagt, andet end at hente min eventuelle gevinst.

På købsaftalen, skal jeg markere salget som 90 anparter (ud af 100) til kurs 334 (334*90 = 30.060), eller hvordan skal det markeres.
Og i Ejerbogen vil køber så stå til 90 anparter for 30.060 kr, og jeg selv til 10 anparter for 300 kr?

Du skriver jeg kan sælge til den pris jeg vil. Hvad er der egentlig af regler om påkrævet værdivurdering i forbindelse med salg?

Hvis køber har brug for at indskyde yderligere kapital, vil det så være i form af at udstede flere anparter til ham (min procentdel bliver mindre), eller hæve kursen (vil stadig have 10%).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Skyborg:
Ved godt lån og salg skal adskilles. Det jeg mener er jo at køber er nød til at bruge noget af salgsprisen til at indskyde i selskabet for at udbetale mit lån. Ellers ender han jo med at betale både fuld salgspris og mit lån.

han kan ikke bruge noget af salgsprisen - Det er noget du har forkert fat i. Salgsprisen er til DIG som ejer, han kan ikke købe selskabet ved at gi DET penge - Han kan i stedet købe for 1 - 15.000 kroner - og så betale dig dit lån fra selskabet (ved at han selv låner selskabet penge i stedet for ellers har det jo ikke nogen penge

Dennis Skyborg:
Ville der være brug for en ejeraftale? Med 10% og inaktiv, har jeg jo ikke noget at skulle have sagt, andet end at hente min eventuelle gevinst.
op til dig - jeg ville da nok ha det - han kunne jo drive det på en måde du var sur over - han kunne hente alt ud som løn og der var 0 gevinst - så ja det ville jeg ha

Dennis Skyborg:
Du skriver jeg kan sælge til den pris jeg vil. Hvad er der egentlig af regler om påkrævet værdivurdering i forbindelse med salg?
ingen når det er til en ren trediepart

Dennis Skyborg:
Hvis køber har brug for at indskyde yderligere kapital, vil det så være i form af at udstede flere anparter til ham (min procentdel bliver mindre), eller hæve kursen (vil stadig have 10%).
Stadigt galt i byen synes jeg - Han kan jo ikke få flere anparter i % hvis du skal ha 10% og selskabet får ikke en rød øre i kapital af at han køber af dig - det gør DU - alle pengene får DU - selskabet får ikke en øre

Skal selskabet ha mere kapital, så skal der vedtages en kapitalforhøjelse - via generalforsamling og en række procedurer - vedtægter - angivelse til EOS og andet. Så får selskabet penge - og dem kan de bruge til at betale dit lån tilbage. Det er en lidt kompliceret metode og pengene er jo så bunden kapital.

Køber KOMMER til at betale det han giver dig + selskabet skylder dig stadigt pengene og for at det skal kunne betale dig, så skal det tjene de 15.000 kr efter skat - og ja det kan han jo se som, at han betaler dig to gange. Det blive det jo hvis han giver 30.000 kr for at overtage et selskab der skylder 15.000 kr bort. Det gør ingen som helst forskel om det skylder dig pengene eller det var banken eller andre - ud over kravet om, at du sørger for markedsrente fra selskabet til dig.

Det er derfor hele tanken er gal. Han skal bare gi meget mindre for selskabet og så må han selv låne selskabet penge (som han jo senere kan få igen uden skat) og bruge dem til at lade selskabet betale dig dit lån tilbage. Og husk stadigt, markedsrentekravet som ejer så gælder den nye køber der låner selskabet penge og betaler dig tilbage.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)