Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan mit firma sælges for ?

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 6. Feb 12
Indlæg ialt: 100
Fra  By Faune Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, det må jeg prøve.

Synes bare det er så svært at prissætte ens firma/hjertebarn, da man selv har (blod/sved/tårer) med i.

Og jeg kan se på tråden, at der er bredte meninger om prisfastsættelse :-()

Måske du vil sende mig en PB og fortælle hvordan du fandt frem til din pris ?

 

Vh.

Diana

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal bare forstå, at i dit overskud ser man jo de forhandlede leverandører - det er jo grundet de forhandlinger og aftaler der kan være xxx i overskud.

Dit lager kan og andre aktiver i form af "egnekapital" kan så kommer oven i - men ellers ligger alle aftaler og alt jo, i dit overskud

Så er der nogen der mener, at de kan skabe endnu bedre resultater når DE driver den, men hvis det er det de betaler for, så er det jo lidt deres egen indsats de skal betale for.

Den faktiske værdi for en der skal overtage, er overskud minus en helt almindelig daglig løn til ejer og den der driver det. Om det så er gange faktor 1,5 - 2 , 5 er til forhandling og der findes skam situationer, hvor en køber bare er vild i varmen, fordi det virker som lige ham/hende

Det gør det hele lettere, at den har eksisteret siden 2008, specielt hvis den har haft stabil vækst i en eller anden form

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vejle
Tilmeldt 16. Oct 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 07:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvor for i dette fra med at gange prisen 5-10 gange.. i den virkelige verden får man ca halvdelen af sin omsætning for sin virksomhed når alt er gjort op ... 

Fra Vejle
Tilmeldt 16. Oct 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 07:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Diana, Det virker ikke så realistisk at gange sin omsætning og forvente højte summer.. du kan ca få 150.000 kr nemlig ca halvdelen af din omsætning ..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Christina:

Hvor for i dette fra med at gange prisen 5-10 gange.. i den virkelige verden får man ca halvdelen af sin omsætning for sin virksomhed når alt er gjort op ... 

Det er ikke mig der har givet dig en enkelt stjerne men nok en der som jeg synes du begrunder alt for lidt selv. Nu har jeg kun købt og solgt ca 20 virksomheder - så helt uden lidt anelse om det er jeg ikke. Jeg tror ikke jeg har skrevet de 5 - 10 gange overskud men det er mindst lige så godt som at regne halv omsætning. Omsætning er ikke totalt ligemeget, men omvendt, hvis man omsætter 250.000 kr og taber 100.000 kr på det, så er det jo 0 kroner værd - eller minus et eller andet.

Derimod resultat - det KAN bruges til langt mere. Specielt hvis det er virksomheden der har en vis historie og stabilitet. Så kan man se på resultat minus et beløb til ejerens løn (hvis resultatet er 300.000 kr så er værdien stadigt 0 hvis det ikke inkluderer løn til ejeren - for så vil man jo arbejde gratis)

Hvis man så betaler 5 gange det stabile overskud efter løn til ejer, så svarer det til, at man får 20% forretning af den kapital man invester og ved 10 gange er det 10% rente af det investerede

Personligt tror jeg ikke man får 10 gange ret ofte, men det er nok korrekt, at man ofte i forhandling vil lade mellem de 5 og de 10% for en stabil virksomhed. Det vil ofte så bare skulle reguleres med evt overværdi af bygninger og andet og - hvis resultatet ikke er stabilt, være påvirket op og ned, i forhold til udsigten for resultat

Det sjove er så, at meget ofte har stabile virksomheden et resultat omkring med overskud efter løn på ca 10% af omsætningen. Hvis du så napper omsætning 1 mio - og dermed resultat 100.000 kr - og tager de 5 gange overskuddet så får du 500.000 kr og det er lige præcis din ca halvdelen af omsætning, så på den måde er tallet med halv omsætning ikke helt tabt bag en vogn.

Se gerne http://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/tanker-ved-kb-eller-salg-af-mindre.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er givet mange kvalificerede svar her, men det er en svær ting at sætte en værdi på.

Du bør rådføre dig med din revisor hvis denne er god. Din pris afgøres af mange forskellige ting og først og fremmest hvor let det er for køber at gøre det ligeså godt som dig eller bedre, og hvad risikoen er for at det går dårligere.

Det kunne tænkes at du kunne få en meget bedre løsning ved gilidende over måske 5 år at sælge 20% årligt til en køber mod at du er med på lavere og lavere niveau. Du vil kunne få en meget bedre pris ved at sælge på en procentdel af fremtidig indtjening i en form for earn out, da risiko er det mest betydende. 

Jeg tror at en super god måde for dig at komme mentalt videre er at sætte dig og se afsnit af DR's Løvens Hule eller den engelske Dragons Lair hvor du vil få rigtig meget læring om hvad du skal forberede dig på.

Prisen fra en investor er altid baseret udfra fremtidig indtjening X forrentning - Risiko

De sorte huller som du skal kunne dække er:

- hvad tror investor på at det fremtidige overskud er?

- Hvad skal få dem til at dividere med 1½ istedet for 20? 

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Diana:

Mange tak for dit svar.

Ang. leverandører tror jeg nu nok at det er noget værd, da jeg har set andre tage himmelhøje summer for lign. herinde.

Ved der er agenter der lever af samme informationer, men er selvfølgelig bare min opfattelse. Jeg ville selv gerne have betalt for at kunne undgå dårlige leverandøre, for små str. til for høje priser, rejseudgifter til at oprette kontakt til dem i de forskellige lande m.m.

 

Hej Diana

Jeg tror du måske overvurderer din lille sorte bog med leverandørkontakter i forhold til hvor meget de er værd.
Skulle jeg købe din virksomhed, ville jeg ikke give noget som helst for dine kontakter, da jeg bare kunne gå på nettet og finde dem, og de ville alle fremgå af dit regnskab (eller i hverfald dem du har handlet med de sidste 3 år).
Hvad skulle forhindre mig i at ringe dem op?

Leverandørkontakter er for det meste baseret på dig som person og dit forhold til en sælger/konsulent/leverandør og den viden og det forhold har du meget svært ved at prissætte og give videre til andre. Du bliver ikke automatisk belønnet for flere års oparbejdet kontaktflade.

Det du måske mere skulle have en smule fokus på ved salget, er dine eksisterende kunder og hvordan en ny kommende ejer på en smertefri måde kan overtage dem med din velsignelse og din aktive hjælp. Det kan have en værdi for en nye ejer.

Fra Vejle
Tilmeldt 16. Oct 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 02:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, du har helt ret det var et temmelig overfladisk svar jeg kom med, og jeg takker for at du har uddybet dette .. det var en hurtig tommelfinger-regel stukket ud af det ene sideben :-) jeg kan godt se det er også ret interessant læsning når du lige får det pindet ud.

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)