Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pensionsopsparing som startkapital

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 21. Jun 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg er igang med et projekt hvor jeg kigger på at hæve en pensionsopsparing fra en tidligere arbejdsgiver, som opstartskapital. Pengene står i en bank hvor jeg selv står for investeringen i aktier. Skal den hæves koster det jo 60% til staten mod de 40% ved den rette pensionsalder. Jeg har talt med egen bank om kassekredit osv. og de risikovillige som bankfolk nu er, og siger at jeg nok "bare" bør spare op. Det er surt at slippe 20% ekstra, og surt at hæve midler man har sat til side - men en risiko jeg er villig til at løbe, og kan se fordelen i IKKE at skulle slæbe rundt på en kassekredit, hvilket jo kan være dræbende for en opstartsvirksomhed.

Projektet er en webshop og kræver ca. 85.000 i varelagerbinding, og så en 20-25.000 til diverse markedsføring

Har læst lidt om mulighederne for at investere sine midler i "ikke noterede anparter", dvs. investere ubeskattede pensionsmidler i sit eget selskabhttp://www.business.dk/innovation/kan-jeg-bruge-min-kapitalpension-som-indskud Nogen der har erfaring med det? Ved første øjekast lød det super, men har jo sine begrænsninger.

Nu har jeg danset lidt rundt om den "varme grød" et par måneder, og er kommet til den konklusion at hævningen af den gamle pension er bedste løsning. Dertil skal nævnes at jeg er i slutningen af 30érne og har de sidste 5 år indbetalt til en anden pension, som jeg bestemt ikke har tænkt mig at røre.  

Nogen der har erfaring med lign, eller bare nyttigt input? 

Fra Hobro
Tilmeldt 11. Jun 14
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg ikke hvilken pension det er du har, men jeg ville umiddelbart ikke synes det var en god idé at hæve den. Hvis det er en kapitalpension du har stående, kan den jo omlægges til en alderspension i år, og så "slipper du" med 20% engangsafgift til staten. Alderspensionen tæller, ved rettidig udbetaling, ikke som en del af indkomstbeskatningen, og du skal derfor ikke svare skat af den om 30 år. Lad os antage, at du har 50.000 kr nu, som du betaler 37,3% af for at få omlagt, som så reelt er 31.350, og så et forventet afkast på 8% p.a. de næste 30 år, har du over 290.000 kr til den tid, som du ikke skal svare skat af...

Jeg siger ikke, at det er en bedre investering end din webshop, da jeg ikke aner hvad det er - eller ved noget som helst om webshops. Men jeg tænker, at det måske umiddelbart bedre kan betale sig at låne pengene, da du ellers mister 40% af din pension "unødigt". :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

LKlitgaard:
Hvis det er en kapitalpension du har stående, kan den jo omlægges til en alderspension i år, og så "slipper du" med 20% engangsafgift til staten.
nej ca 37%

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hobro
Tilmeldt 11. Jun 14
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt - regnestykket er hermed rettet. Pointen er dog uændret. :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

LKlitgaard:
Pointen er dog uændret. :-)
ganske enig - ville bare lige ha % ret. Det er langt bedre hvis man kan låne i banken til kapitalen end at bruge sin pension i utide

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hobro
Tilmeldt 11. Jun 14
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

LKlitgaard:
Pointen er dog uændret. :-)
ganske enig - ville bare lige ha % ret. Det er langt bedre hvis man kan låne i banken til kapitalen end at bruge sin pension i utide

vh

Du har så evigt ret. Yes

Tilmeldt 21. Jun 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for indsparkene begge 2. I har nogle gode pointer, og jeg ved godt det er en fandens dyr løsning - det er dyrt at være fattig som man siger. Fremskrivningen afhænger vel også af hvordan aktiemarkedet udvikler sig. Der kommer vel en finanskrise eller 2 inden jeg går på pension, som muligvis skal gøre et indhug i en indestående formue *G* 

Min første tanke var at bruge den som sikkerhed, men man kan jo ikke tage sikkerhed i en pension, sååå...den gik heller ikke :)

Iøvrigt er det en ratepension jeg har stående (som jeg ikke indbetaler til mere). Gør det nogen forskel?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

kun at beskatning ved udbetaling er det alm personlig skat - sådan ca 36,5% og AM bidragsfrit - mod hævning i utide 60% og så KAN der være firmaordninger som er læst i øvrigt.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Nov 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

er det kun mig der syntes værdi tilvækst fremskrivningen med 8% pa lyder som noget fra 1990,,, jeg kan da kun se at mine ubrugte pensioner bliver spist op af gebyrer og afkast ligger ikke i nærheden af 8%.

Hæv skiftet og brug det til din shop! Kun Hvis du forventer at din shop er mere end 290000kr værd om 30år..

Vh John

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

John:
er det kun mig der syntes værdi tilvækst fremskrivningen med 8% pa lyder som noget fra 1990,,, jeg kan da kun se at mine ubrugte pensioner bliver spist op af gebyrer og afkast ligger ikke i nærheden af 8%.
nah - 8% tror jeg ikke på det kommende år, men aktiemarkederne er da steget meget mere end 8% de fleste steder de seneste 2-3 år også - og samlet 8% er ikke usædvanligt i f.eks. et depot med 40% aktier og resten i obligationer

hvis du direkte har tabt de sidste 4 år, så er dine penge et forkert sted. Se her ganske almindelige lønmodtagernes dyrtidsfond:

Den rimeligt sikre fond - 4,7% i år på 5 mdr og 45,5% fra 2010 til 2014 - er jo klart over 8% p.a. og så rene aktier 28,8% på 5 mdr i år og over 100% på seneste 4 år

sååååå - du skal ikke ha tabt de senere år vil jeg sige

 
År til dato 2015 Samlet 2010-2014 Risiko
LDs store pulje
  LD Vælger 4,7%  45,5%  3
LDs puljer
  LD Danske Aktier 28,8%  102,4%  6

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)