Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophør og årsopgørelse?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 15. Feb 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg er ophørt med enkeltmandsvirksomhed i februar og skal nu lave min årsopgørelse hvor jeg markerer at firmaet er ophørt.

1. Alle år har jeg valgt ja i rubrik 301 (Er virksomheden, jf. vejledningen, fritaget for at give regnskabsoplysninger?) med nettoomsætning under 300.000 som begrundelse for fritagelse. Det virker stadigvæk som om jeg kan vælge det, men går den når jeg ophører med virksomheden? Altså ikke at udfylde rubrik 320-380?

2. Jeg ophørte midt i en halvårlig momsperiode og tager noget af udstyret ud af firmaet til privat brug som jeg selvfølgelig skal betale moms af, men hvor skriver jeg dette ind? Skal jeg indberette moms igen i slutningen af 1-6 måned eller skriver jeg det ind i årsopgørelsen? (Kan ikke se hvor jeg skulle det)

Tak for hjælpen =)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

1

her kan du læse præcis hvilke af oplysingerne du skal fylde i, for visse skal jo stadigt udfyldes selv ved fri under grænsen

2

du laver en helt alm faktura til dig selv med moms for det du udtager og alt du har købt skal ud igen til dig selv eller 3 part med moms som udgangspunkt, hvad også vil fremgå af det du skal udfylde ved lukning. Intet lager eller aktiv må bare blive i virksomheden (overtages af dig uden betaling)

Derved får du en indtægt og den er så med i resultatet af virksomhed ved lukning - og det er jo med i selvangivelsen for 2015 - og en moms og den er med i sidste momsangivelse som kunne være efter 30/6 vil jeg tro - og indtil du har lukke bekræftelse og alt - skal du ellers angive nul moms

Her link til gratis læsning http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/lukkeSelskab.html 


I min bog om personlig virksomhed er der eget afsnit med lidt om lukning af enkeltmands og I/S https://www.saxo.com/dk/personlig-virksomhed-enkeltmands-is_pdf_9788740489989

men den er nok overkill hvis du ikke skal ha virksomheden mere

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, der står dog lidt modstridende oplysninger:

"Hvis virksomheden er fritaget for at give regnskabsoplysninger, skal rubrikkerne 320 - 380 ikke udfyldes."

Men ved Er du ophørt med virksomhed i 2014 står der:

"Du skal oplyse det afsluttende over-/underskud i rubrik 111 eller 112 og udfylde de tilhørende regnskabsoplysninger (rubrik 300 til 380)."

Ved ikke om jeg så skal nøjes med at udfylde underskud/overskud og så er det det?

 

Tilmeldt 15. Feb 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Et spørgsmål til:

Jeg lukkede mit firma i feb 2015, så jeg går ud fra jeg godt må afskrive det inventar jeg har under 10.000 kr helt for 2014, men må jeg også afskrive noget i 2015? Jeg køber nogle ting ud af firmaet så det ville praktisk talt blive modregnet den salgs faktura jeg har lavet til mig selv, den går jeg ikke ud fra går, eller hvad?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

det som er købt i 2014 afskrives i 2014 

Det skal alt sammen ud igen og når så nyt vil du kunne få bøvl hvis du tager ret meget mindre end det du købte det for Det ville skat kunne se som forsøg på køb af en række ting for at spare i skat og så lukning. Intet må blive tilbage - så alle aktiver du har købt skal ud igen - til dig selv eller andre, med moms

Resultatet er så, at 2014 f.eks får underskud på 20.000 hvis det var købet og der ikke var andet. Så får 2015 jo overskud på samme 20.000 når du køber aktiverne ud og laver slut regnskab, og dermed går det lige op - du har ikke samlet fået fradrag af hverken prisen eller momsen for købene, men har bare betalt tingene selv med moms - og de er dine

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
så alle aktiver du har købt skal ud igen - til dig selv eller andre, med moms

Men momsen på aktiverne kan så reduceres med 40% (20% fra både 2014 og 2015). Så lidt af momsen er sparet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

troede faktisk 20% nedskrivning af moms over 5 år startede år 1 EFTER anskaffelse - for at man ikke kunne købe i Juli til firma og overtage selv til 80% samme år - men du plejer jo at være sikker på hånden.

Er det kun ved lukning man allerede år 1 kan nedskrive momsen 20% eller kan man altid købe en ting i firmaet, fortryde en måned efter og så spare 1/5 moms ved selv at overtage aktivet?

Så mangler man kun, at man kan tage markedspris, for en computer der er brugt 1 måned er jo mindre værd :)

I betragtnng af hvor let personlig virksomhed er at stifte og lukke, burde det næsten være en misbrugt metode

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
troede faktisk 20% nedskrivning af moms over 5 år startede år 1 EFTER anskaffelse

Enig!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Så mangler man kun, at man kan tage markedspris

Ved udtagning så er det ikke markedsprisen men fremstillings- eller indkøbsprisen der skal tages udgangspunkt i.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

lyder rimeligt så indkøbsprisen men 20% ned på momsen (og den moms kan så ha været delt hvis det var aktiver med privat anvendelse, så det f.eks. er 20% af halvdelen af momsen - men bestemt jo værd at tage med

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)