Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

50% ejerskab i virksomhed – Sikring af det private

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 22. May 15
Indlæg ialt: 154
Fra  Konkurrencer-magasinet.dk Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. Jeg er lidt i tvivl om dette kan sikret med en simpel kontrakt.

Vi er 2 gutter med hver vores enkeltmandsvirksomhed.

Nu har vi besluttet at den ene går ind over den anden virksomhed som 50% ejer. Alt dette har vi udarbejdet en kontrakt på. Mit spørgsmål går ud på hvordan vi sikre os det private, altså alt det ud over virksomheden som vi begge kommer til at eje.

 

Lad os sige at person A låner 2 millioner og pludseligt ikke kan betale tilbage. De kan i bund og grund fordi person B har 50% i virksomheden kommer efter ham. Her snakker jeg om mulig andel i en bolig eller privat opsparing eller noget helt tredje. Er der andre muligheder at kunne sikre dette ud over at lave en IVS eller APS? Dvs. via en kontrakt?

Jeg tager alle råd med kyshånd.

Have en god dag.

Mvh. Alexander

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Alexander Rosenborg:

Vi er 2 gutter med hver vores enkeltmandsvirksomhed.

Nu har vi besluttet at den ene går ind over den anden virksomhed som 50% ejer

Altså mener du, at I stifter et nyt I/S? Den ene kan ikke gå ind over eller lignende. Der skal et I/S til og begge kan forsætte eller lukke deres enkeltmands - hvis det er personlig virksomhed. I et I/S hæfter i personligt solidarisk med alt - men jo kun for det som har med jeres I/S at gøre, så det I/S får kun problem hvis lånet er til det I/S og ikke hvis det er til den ene person privat. 

I kan ikke komme ud over personlig solidarisk hæftelse i personlig virksomhed uden at stifte IVS eller ApS = selskab - ikke via en kontrakt

Læs mere om personlig virksomhed og I/S inkl. hæftelse og vigtig ejeraftale og meget mere i LINK HER

Læs mere om IVS i LINK HER med huskelister, stiftelse, omkostninger og meget mere

Det er vigtigt du til bunds forstår personlig hæftelse, men det er altså kun for det som nogen kan bebrejde I/S ikke mandens personlige gæld som får betydning. Han må naturligvis ikke kunne tage et lån på 2 mio i det I/S navn uden din viden og tror du han kan finde på det, så skal du slet ikke samarbejde med ham, heller ikke i selskabsform vil jeg sige

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 22. May 15
Indlæg ialt: 154
Fra  Konkurrencer-magasinet.dk Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Jeg havde håbet på at det var lige dig jeg ville få et svar af. Og wupti her er du :)

Jeg takker for dit svar.

Hav en god aften.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)