Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af anparter til holdingsselskab?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 16. Jun 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg har for kort tid siden stiftet et IVS med 3 andre partnere - alle som privatpersoner.  

Der er en spændende udvikling forude og vi ønsker derfor at komme fremtiden i forkøbet og få stiftet et holdingselskab til hver af os fire anpartshavere. 

Mit spørgsmål er så hvorledes dette på nuværende stadie kan gøres. 

IVS'et er blevet stiftet med en egenkapital på blot 400 DKK. Vi har ingen aktiver i virksomheden endnu og pr. dags dato kun fået underskrevet vores papirer til banken der muliggør at vi får vores erhvervskonto. 

Vi har derfor en virksomhed uden omsætning mv. Vi har dog stor interesse for mulige investorer - og ønsker derved at overlade vores private anparter til enkelte holdingselskaber inden der vil ske en væsentlig kapitalforhøjelse

Mig bekendt skal jeg have lavet en værdisættelse af virksomheden for at undgå skattessmæk mv. på et senere tidspunkt, men samtidig har vi jo ingen aktiver i vores nuværende virksomhed.

Vil det derfor være muligt at vi hver især sælger anparter til vores hver enkelts holdingsselskab til den nominelle kurs? 

Såfremt dette er en mulighed - vil dette være noget jeg skal bruge revisor/advokat for - eller ville vi selv kunne ændre dette på virk?

/ MRT

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

MRT82:

Jeg har for kort tid siden stiftet et IVS med 3 andre partnere - alle som privatpersoner.  

Hej MRT.  Det er som om du skriver 2 indlæg i ét. Måske skulle du slette dette og oprette et nyt.

Hvis det er meget kort tid siden, at du stiftede IVS, skulle der ikke være noget i vejen for at sælge anparterne til hver jeres holdingselskab til pari. Men, det vil være smartest og mest trygt, lige at have en revisor eller advokat ind over. Det ser ud til at være en relativ enkel sag, så jeg tror ikke, det vil koste så meget.

Tilmeldt 16. Jun 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen,

Tak for det hurtige svar - jeg har rettet dobbelt-indlæget. 

Virksomhedens startdato jvf. Ervhervsstyrelsen er d. 06.03.2015. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

der skal jo stiftes nyt holding for hver af jer og så skal jeres anparter sælges ind. Jeg tør ikke sige noget om pris, pari lyder ikke umuligt men jeg synes I skal la en revisor se på det

Jeg håber I har gennemtænkt helt det her med holding, som skaber lidt mere administration og formentlig omkostninger, men ja - så er det ellers bare at få stiftet holding -x 4 

jeg skal være ærlig at sige, at jeg oplever en del med IVS som gør sig selv en bjørnetjeneste med også at ville ha holding men der kan være mange gode grunde. Læs om holding fordele ulemper med mine øjne http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

og overvej at bruge 55 kr inkl momsEbog om IVS som i dette link  Der er både en god del om holding men også meget andet om IVS - herunder huskelister - så som NemKonto tilslutningen, digital postbox lovkrav - lovkrav om at I alle fire i hvert IVS i har skal ha en lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset I får 0 i løn og selskabet har 0 omsætning - ejerregister og og og. Den findes også som trykt bog i link   og i begge fald kan den deles som e-bog eller trykt

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis der sælges til Holding til pari og der relativ kort efter sælges ejerandel til en investor så er det set tidligere at SKAT har den opfattelse at værdien allerede var tilstede ved salg til Holding.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Hvis der sælges til Holding til pari og der relativ kort efter sælges ejerandel til en investor så er det set tidligere at SKAT har den opfattelse at værdien allerede var tilstede ved salg til Holding.
Yes og den slags viden/praksis kendskab, er jo netop en rigtig god grund til at de 4 hvis de vil ha holding sikkert med fordel kan bruge en halv time med en kyndig revisor eller måske advokat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tja...

Stift holdingselskabet - Skattefri aktie-anpartsombytning.

Når selvangivelsen indgives for det første indkomstår afkrydses, at der er sket en skattefri aktieombytning.

Holdingselskabet ejer nu andelen af det oprindelse IVS på samme vilkår, som ejer gjorde før og ejeren har nu anparter i holdingselskabet i stedet for i IVS.

Enkelt og ligetil og måske endda helt gratisSkype-Wondering

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:
Stift holdingselskabet - Skattefri aktie-anpartsombytning.

Resultatet skal ende ud i 4 holdingselskaber - så en skattefri aktieombytning er ikke bare lige......

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 16. Jun 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svarene.

Der er meget at tænke over - og desværre ikke så ligetil som jeg først havde antaget.

Faktum er at én af anpartshaverne nu gerne vil trække sig, da der er blevet tilbudt en stilling andetssteds. (trist, men sådan kan det jo gå).

Dertil tænkte jeg om det I sidste ende kunne give mening for mig at "lukke" eller lade det nuværende selskab "dø ud", hvorefter de resterende anparter opretter et nyt selskab?

Som sagt er det meget begrænset hvad der har været sket i virksomheden siden dets etablering, men der har dog på nuværende tidspunkt været 2 indtægter igennem 2 faktureringer, dog ikke for noget arbejde der ligger virksomheden typisk for. 

Jeg har dertil haft ringet til Erhvervstyrelsen omkring problemstillingen, der sagde at på baggrund af ingen aktivitet i virksomheden ikke skulle være et problem at overdrage anparterne til nominel værdi - men nu har vi jo dog 2 fakturereringer der skal tages øje for. 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)