Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret/imaterielle rettigheder på software

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer :)

Hvordan er det med ophavsretten/immaterielle rettigheder på software, hvis man har udviklet noget software, f.eks. et lille websystem bygget på WordPress, for en kunde, hvem har så de immaterielle rettigheder til dette?

Der er aldrig indgået en aftale på papir om rettighederne.

Kan vi sælge softwaren/websystemet til anden side?

På forhånd tak

 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skaberen har altid rettigheden, dvs har du kodet det, har du ophavsretten. Og er der intet aftalt med kunden, kan du jo bruge din kode, som du ønsker...

Dog bør du lige overveje, om det skader dit forhold til kunden, hvis du sælger dette software til andre. Hvis ikke, så sælg løs :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fedt :)

Det er ikke noget der skader kunden heldigvis :)

 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Hjort:

Fedt :)

Det er ikke noget der skader kunden heldigvis :)

Så er det bare at sælge løs, hvis andre kan få fordel af det :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg siger du mister troværdighed...

Er tanken at du vil forsøge at sælge flere af disse løsninger så er det at du kan tænke tanken er usmagelig forretningsmoral.

Det er din kundes ide og ligenu går du bag ryggen på ham for at stjæle hans ide som han har vist dig tillid til, og ligefrem betalt dig for at være på hans side. Din kunde vil potentielt gerne udbygge sin business senere, men kan ikke fordi du er gået bag ryggen på ham.

Du bør blot håbe din kunde vender tilbage og beder om mere arbejde i samme stil.

Synes i selv at Jeres forretningsmoral er iorden? Burde du ikke spørge din kunde istedet for at blot sikre dig mod retssag? 

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lækre ved Amino, og derfor jeg er her så meget..

Hvorfor tager du ikke bare udgangspunkt i mit spørgsmål, i stedet for at antage alt muligt l**t om mig og min moral?

Du kender nada til hvem kunden er, om hele arbejdet med og nogle relationer i øvrigt.

Men for din skyld, kan vi da godt sige at min moral er anløbet...

 

Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 4
Fra  Vækstjura.dk Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Det afhænger meget af aftalen mellem jer og kunden. Har du været decideret ansat af kunden, eller er det nærmere noget, du har lavet på freelance-basis?

Som udgangspunkt tilfalder den fulde ophavsret skaberen, som der nævnes ovenfor.  

Dog: Er man i en eller anden form for ansættelsesforhold, så kan andet dels aftales, og det kan dels ligge nærmere i karakteren ansættelsesforholdet hvem, der reelt har ophavsretten. Spørgsmålet er derfor ikke helt ligetil.

Vi har skrevet lidt nærmere om ophavsretten ift. en arbejdsgiver ctr. ansatte og freelancere her: 

http://vaekstjura.dk/ophavsretskraenkelser/

- Se om det giver et svar, ellers må du vende tilbage. 

Venlig hilsen

Søren 

Vækstjura.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)