Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunde kræver penge retur - kan de det?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2666
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Gregersen:
og det er nu en gang sådan, at hvis du som virksomhed betaler for en vare, så har du godkendt den. 
Det sagde du bare ikk, vel? Og mente det gjorde du slet ikk, vell?

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

KBL paragraf 47 - køber har i hele forløbet haft mulighed for at følge produktets udvikling, og har haft mulighed for at gøre indvendinger ifht. produktet.

Når han har betalt hele fakturaen, så vil enhver advokat kunne argumentere for at han har godkendt produktet og leverancen.

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Gregersen:

KBL paragraf 47 - køber har i hele forløbet haft mulighed for at følge produktets udvikling, og har haft mulighed for at gøre indvendinger ifht. produktet.

Når han har betalt hele fakturaen, så vil enhver advokat kunne argumentere for at han har godkendt produktet og leverancen.

Enig. Ellers skal man 'betale under protest' - Så har man senere mulighed for at gøre indsigelser, også selvom hele beløbet er betalt.

Og det bør man gøre, altså betale under protest!

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Købeloven gælder ved køb af formuegoder - og uanset om der er tale om forbrugerkøb eller B2B.

For at fjerne eventuelle misforståelser, så mister man ikke automatisk mangelskrav ved betaling af fakturaer.

Design af en hjemmeside vil jeg tro er en tjenesteydelse og ikke et køb af et formuegode, og allerede derfor ikke omfattet af købeloven. Det er dog uden betydning i denne sag. 

Når man bestiller en varer eller en hjemmeside, og man får leveret det bestilte, så er det den, som har bestilt varen, som skal bevise, at der er mangler ved varen.
 
Da Snæver Media IVS ikke selv kan finde en mangel ved det leverede ud fra de modtagne reklamationer, så må Snæver Media gå ud fra, at de har leveret et fejlfrit produkt.
 
Kunden har bevisbyrden for. at der er en mangel - og sådan bevisbyrde kan sædvanligvis alene løftes ved syn og skøn, som foretages via domstolene.
 
Dvs. jeg vil anbefale Snæver Media at fastholde kravet, og samtidig gemme dokumentation for kundens bestilling og/eller den indgåede aftale samt det leverede produkt (så han kan bevise, at han har leveret det bestilte). Endelig bør han gemme kommunikationen med kunden. Heraf kan man bla. se, at Snæver Media formentlig ikke har fået korrekt reklamation fra kunden - Hjemmesiden kunne efter Snæver Medias egne undersøgelser anvendes på smartphones osv.
 
Pga. kravets størrelse kan det næppe betale sig at gå til advokat i en sådan sag.
 
Hvis kunden ikke betaler trods rykkerskrivelser, så må Snæver Media afgøre med sig selv om selskabet vil gå videre med kravet - Dvs. gå til domstolene - eller opgive kravet.
 
Husk i øvrigt at du kan tage rykkergebyr på 100 kr. pr. rykker - du kan maks opkræve 3 rykkergebyrer og der skal være 10 dages mellemrum mellem hver rykker. Derudover kan man i erhvervskøb kræve et kompensationsbeløb.
 
Hvis sagen ønskes indbragt for Retten, så skal der blot udfyldes og indleveres et skema som hedder et Betalingspåkrav samt  indbetales en retsafgift, som afhænger af, hvad du krydser af i skemaet - men udgør minimum 500 kr. (som kunden = debitor bliver pålagt at betale til Snæver Media, hvis Snæver Media får medhold i sagen)
 
Skemaet,  benævnt Betalingspåkrav, der skal udfyldes, finder du her http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/Blanketter/Betalingspaakrav.pdf
 
Snæver Media hører under Retten i Odense. Se http://www.domstol.dk/ODENSE/PRAKTISKEOPLYSNINGER/Pages/default.aspx , hvor bla. anføres flg.: Nye betalingspåkrav sendes på e-mail til foged.ode@domstol.dk i ét eksemplar. Retsafgiften overføres til fogedkassens kontornummer. Husk reference. Sagen skal ikke tillige fremsendes i papirform.
 
Så held og lykke med det.
 
Selv om det ikke kan betale sig at gå til advokat for at få inkasseret dit økonomiske krav, så vil mit gæt være, at det er en god ide at få en advokat til at udarbejde et sæt salgs- og leveringsbetingelser, hvor standardvilkårene for dine aftaler med dine fremtidige kunder fastlægges.
Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

Jeg tror ikke umiddelbart du har noget at frygte, du har leveret det kunden ønskede (kunden kan vel ikke bevise andet)

Som du udlægger det er det jo åbenbart 2 gang kunden bryder med en udvikler, siger nok mere om kunden og ikke dig :)

Din kunde er bare ude på at få nogle penge retur lyder det til, slå koldt vand i blodet, jeg tror ikke der sker noget som helst, hvis bare du står fast og beder kunden om en specifikation på hvad problemet er og du tilbyder at fixe det, men få det skriftligt fra kunden, hvad problemet er.

//Kim

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)