Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg vælge af boliglån? Panik på renter!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 300
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg står i den situation at jeg skal til at købe en ejendom (rettere sagt et rækkehus), og skal ifbm dette
optage et lån fra banken. Ejendommen koster 1,6 og jeg skal optage et lån på 1,1. Resten fremskaffer jeg selv.

Da renterne lige pt stiger i vejrs mens obligationskurserne daler nedad, er jeg virkelig kommet i tvivl om hvilken slags lån jeg skal optage.

1) 30 års obligations lån(rente 2,5%) - kurs 93.25 - månedlig ydelse 5424,- (før skat)

2) 20 års obligations lån(rente 2,5%) - kurs 97,15 - månedlig ydelse 6781 (før skat)

3) Eller en trejde mulighed?

Jeg har selvfølgelig fået rådgivning fra min bankrådgiver mv, men vil også meget gerne høre jeres mening,

om hvad der bedst kan betale sig at låne?

Jeg regner med at blive boende i minimum 10år eller mere...

Håber i kan hjælpe med nogle gode forslag.

Fra Varde
Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 83
Fra  Bankpartner ApS Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil vælge en kombination af laveste løbetid ud fra, hvad har du råd til at betale i månedlig ydelse og højeste kurs på obligationen

Altså har du råd til de ovenstående 6.781 vil jeg vælge det. Skal du ud på 30 år vil jeg vælge den med den højeste kurs og det nærmer sig jo nok 3,5% i rente.

PS. så husk at bankerne typisk tager 10-15.000 kr. i ekspeditionsgebyr. Det skal du ikke finde dig i. Du kan sagtens få gebyrerne halveret, hvis du tør at gå til dem. Se evt. her: http://bankpartner.dk/koebe-hus-sommerhus-eller-anden-bolig/

Morten

Få den bedste finansiering til din virksomhed. Tjek bankpartner.dk Uvildig finansiel rådgivning

Fra Brønshøj
Tilmeldt 12. Aug 14
Indlæg ialt: 86
Fra  Realkreditkonsulenten Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan læse en uvildig guide til boliglån her http://realkreditkonsulenten.dk/boliglaan/   - Hvad angår din konkrete situation omkring valg af kuponrente, så giv mig et kald på 20 674 674, så skal jeg gerne vejlede dig. Bankernes tommelfingerregel om at gå efter den højeste kupon-rente er ganske enkel for simpel. Der kan SAGTENS være en fordel ved at vælge 2,5% lånet.

Særligt en eventuel ny serie af 3,5% obligationer (den nuværende er en 2044 serie, så for at lave et 3,5% lån skal de lave en helt ny serie), kan være behæftet med megen usikkerhed.

Til bankpartner der skrev ovenfor, så skal du være opmærksom på at hvis du ønsker at yde rådgivning omkring valg af finansiering, så SKAL du være godkendt af FINANSTILSYNET. Derudover skal du også have en ansvarsforsikring. Læs mere om hvad godkendelsen indebære her: http://realkreditkonsulenten.dk/finanstilsynet/   -Jeg hjælper dig iøvrigt gerne med lidt vejledning omkring det at få denne godkendelse. 

Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 300
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten,

Tusind tak for dit svar,

Jeg har nu fået overslag fra banken og her fremgår følgende:

Kurtage: 1664,68
Lånesagsgebyr: 2500Tinglysningsafgift: 1810
Bankomkostning: 3000
Omkostninger udenfor ÅOP: 0
Ialt: 8974

Hvor meget af det er til forhandle/ kan jeg forhandle?

Fra Brønshøj
Tilmeldt 12. Aug 14
Indlæg ialt: 86
Fra  Realkreditkonsulenten Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 300
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok super! Så dvs de 3000,- som bankomkostninger kan jeg sagtens forhandle? Hvordan/hvilke argumenter skal jeg bruge
for at de kan slette denne udgift for mig?

Kursskæring er på 97,35 for 20års lån og 97,0650 for 30års obligations lån.

Nu har jeg fået banken til at også fremsende nogle overslag for F5 lån.

De lyder således:

1) 20års F5 lån - rente 0,9340% - kursskæring 105,03 - ÅOP er 1,7% (Bidragssatsen er 0,7252%)

2) 30års F5 lån - rente 0,9234%  kursskæring 104,92 - ÅOP er 1,7% -  (Bidragssatsen er 0,7252%)

Bidragssatsen for 20års og 30års obligationslån er på: 05856%

Så nu er der frit valg mellem disse 4 lånemuligheder. Og er VIRKELIG i tvivl om hvilken jeg skal vælge.

Håber i kan hjælpe..


Fra Brønshøj
Tilmeldt 12. Aug 14
Indlæg ialt: 86
Fra  Realkreditkonsulenten Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mth valg af lån, så vil det være useriøst at rådgive dig ud fra din informationer der er her.  En samtale vil være en nødvendighed, eller alternativt at du skriver alt der kan være relevant her.

Der står en masse argumenter og tips du kan bruge i den gratis e-bog jeg linkede til tidligere.

Jeg vil gerne se på om bidragssatserne er korrekte, men har ikke tid lige nu. Giv mig et ring i morgen, eller lidt i fem i dag, så skal jeg gerne hjælpe dig.

Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 300
Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Update

Så står jeg til at vælge et lån. Det bliver enten en obligationlån eller F5 lån

på 30år. Lånets størrelse som jeg skal låne er 1.1 mio.

Hvad ville i anbefale?

Fra København
Tilmeldt 29. Jan 15
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Har du overvejet at tage 2 lån eksempelvis 50% fastforrentet lån på 30 år og 50% F5 lån? På den måde får du en lavere risiko end hvis du tager 100% F5 lån. Du kan læse mere om det her

Fra Brønshøj
Tilmeldt 12. Aug 14
Indlæg ialt: 86
Fra  Realkreditkonsulenten Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

en blanding af forskellige lånetyper kan være en rigtig fin ide ved lidt større lån.

Bemærk dog at den måde RD (som der er linket til) beregner bidragssatsen på, er anderledes end enkelte andre kreditforeninger, hvilket kan gøre denne kombinationsløsning MEGET dyrere hos dem.

Derudover vil jeg ikke anbefale flexkort produktet, medmindre det er i en helt særlig situation. Rentekurvens udseende gør simpelthen ikke denne lånetype specielt attraktiv pt.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)